جایگزین بنزین در اروپا چیست و چقدر هزینه دارد؟

پارلمان اروپا در نظر دارد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی صفر کیلومتر را از سال 2035 به بعد ممنوع کند. هدف از این تصمیم کاهش تولید دی‌اکسیدکربن و کمک به حفظ محیط زیست است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز به نقل از دیجیاتو، در این بین برخی کشورها و کمپانی‌های خودروسازی امیدوارند با سرمایه‌گذاری روی سوخت سنتتیک، بتوانند موتورهای درون‌سوز را نجات دهند. اما در مقابل برخی منتقدان می‌گویند تهیه سوخت سنتتیک نیازمند صرف انرژی زیاد است. به‌همین خاطر هزینه تمام‌شده آن برای مصرف‌کنندگان بیشتر از سوخت معمولی خواهد بود. همچنین مصرف انرژی بیشتر در فرایندهای تولید، به‌معنای افزایش آلودگی است.

نتایج مطالعه جدیدی که محققان کنسول بین‌المللی حمل و نقل پاک انجام داده‌اند، حکایت از آن دارد هر لیتر سوخت سنتتیک قیمتی برابر با 2.80 یورو خواهد داشت. چنین رقمی تقریباً 50 درصد بیشتر از قیمت روز بنزین در کشوری مثل آلمان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر و عینی‌تر باشیم، باید بگوییم پر کردن باک 75 لیتری شاسی‌بلند پورشه کاین با سوخت سنتتیک، 210 یورو یا 228 دلار برای مالک آب خواهد خورد. 

در این بین برخی کشورها و کمپانی‌های خودروسازی امیدوارند با سرمایه‌گذاری روی سوخت سنتتیک، بتوانند موتورهای درون‌سوز را نجات دهند. اما در مقابل برخی منتقدان می‌گویند تهیه سوخت سنتتیک نیازمند صرف انرژی زیاد است. به‌همین خاطر هزینه تمام‌شده آن برای مصرف‌کنندگان بیشتر از سوخت معمولی خواهد بود. همچنین مصرف انرژی بیشتر در فرایندهای تولید، به‌معنای افزایش آلودگی است.

استفاده از مثال کاین بی‌دلیل نیست، چرا که پورشه جزو سرمایه‌گذاران بزرگ سوخت سنتتیک به‌شمار می‌رود. به‌غیر از پورشه، شرکت فراری نیز حساب ویژه‌ای روی این نوع سوخت باز کرده و امیدوار است با کمک آن بتواند مدل‌های اسپرت با موتور درون‌سوز تولید کند.

سوخت‌ سنتتیک و افزایش آلایندگی‌های جانبی

برخلاف باور عمومی، سوخت‌های سنتتیک کاملاً پاک نیستند. همان‌گونه که در بالا نیز اشاره کردیم، تولید این نوع سوخت به انرژی زیادی نیاز دارد. علاوه‌بر این، باید گفت سوخت سنتتیک در بسیاری از کشورها وارداتی خواهد بود. در نتیجه فرایندهای مربوط به حمل و تحویل آن باعث افزایش قیمت نهایی برای مصرف‌کنندگان می‌شود. ناگفته پیداست که در این صورت فقط قشر خاصی امکان استفاده از سوخت سنتتیک را خواهد داشت.

بنابراین، اینکه فکر کنیم سوخت سنتتیک میزان آلایندگی خودروهای درون‌سوز را به‌ صفر می‌رساند، چندان درست نیست. در بهترین حالت می‌توان گفت این نوع سوخت‌ها می‌توانند بخشی از آلایندگی تولیدی توسط خودروهای درون‌سوز را کاهش دهند.

شاید طرفداران سوخت‌های سنتتیک موفق شوند در سیاست‌های پارلمان اروپا جایگاهی برای آن دست و پا کنند. ولی در این صورت اهداف مرتبط با حفظ محیط زیست به‌طور کامل محقق نخواهد شد. بد نیست بدانید استفاده از سوخت سنتتیک در موتورهای درون‌سوز، هر چند به‌میزان بسیار کمتر از بنزین و گازوئیل، اما باز هم مقداری دی‌اکسیدکربن و ذرات سرطان‌زا وارد جو می‌کند.

«الکس کینس» یکی از مدیران موسسه «حمل و نقل و محیط زیست» باور دارد سوخت‌های سنتتیک چیزی جز راهکار مقطعی برای دارندگان محصولات پورشه نخواهد بود. وی در اظهارنظری جالب گفته تلاش سیاستمداران آلمانی برای جلوگیری از حذف موتورهای درون‌سوز و امیدواری آنها به سوخت‌های سنتتیک، آینده سبز اروپا و صنعت خودروسازی این قاره را به‌خطر می‌اندازد.

مطالب مرتبط:

مصرف بنزین خودروهای داخلی ۲برابر استاندارد جهانی است

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *