صنعت 4.0 و فناوری های مرتبط

پیامدهای فناوری های مرتبط با صنعت 4 برای آسیا و اقیانوسیه در زمان ظهور و ایجاد اختلال در فن آوری ها چه خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، اقتصادهای آسیایی با استفاده از فناوری های جدید به سرعت در حال صنعتی شدن هستند. شبکه ای به هم پیوسته، تأکید بیشتر بر رقابت و نگرانی های درباره پایداری بیشتر در حال رشد است. در جبهه صنعتی، تأکید بیشتری بر بهره وری وجود دارد و خواستار تولید با استفاده از منابع کمتر و نیروی انسانی کمتر است. برای ادامه حیات در رقابت و تأمین نیازهای متغیر جامعه، اتکا به فناوری ضروری است.

استفاده مناسب از فنآوری می تواند به طور بالقوه به اقتصادهای نوظهور کمک کند تا به توسعه جهشی دست یابند. با این حال، تبدیل این پتانسیل به واقعیت نیاز به جهت گیری های مناسب و اجرای وظایف دارد. تغییر قدرت اقتصادی به آسیا این منطقه را به یک مزیت رقابتی تبدیل کرده است. به گفته کلاوس شواب ، بنیانگذار و رئیس اجرایی ، مجمع جهانی اقتصاد ، «در دنیای امروز ، این ماهی بزرگ نیست که ماهی کوچک را بخورد. این ماهی سریع است که ماهی کند را می خورد.»

فناوری های نوظهور

فناوری های نوظهور معمولاً توسعه مداوم فناوری های موجود را نشان می دهند. مشخصه های آنها نوآوری گسترده، پذیرش سریعتر و تأثیرات احتمالی متعدد بر حوزه های اقتصادی – اجتماعی است. به عنوان مثال می توان به فناوری 5G، برنامه های کاربردی تلفن های هوشمند در بهداشت و درمان یا آموزش و غیره اشاره کرد.

اختلال در همه جا اتفاق می افتد، به ویژه در آسیا و اقیانوسیه. فناوری های مخل، محصولات پیشرفته ای را ارائه می دهند و می توانند شیوه های فعالیت مشاغل، صنایع و مصرف کنندگان را تغییر دهند. به عنوان مثال، برنامه های هوش مصنوعی و اتوماسیون، مشاغل تکراری را ساده کرده و برنامه های حمل و نقل اشتراكي، سفر را ارزان تر و آسان تر کرده اند. فنآوری های مخرب با ارائه کالاها و خدمات ارزان تر یا رایگان، پیچیده تر، به نفع مصرف کنندگان هستند و به طور بالقوه منجر به بهبود ملموسی در کیفیت زندگی، بهداشت و محیط زیست می شوند. طبق تخمین Cognizant Insights، انتظار می رود تا سال 2025 فناوری های مخرب منجر به رشد تولید ناخالص داخلی 20 تا 30 درصد در هند، 30 درصد فقط در جنوب شرقی آسیا و 22 درصد در جمهوري چین شود.

صنعت 4.0 چیست؟

از صنعت 4.0 معمولاً به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد می شود. این ویژگی بر دیجیتالی سازی جریان های اقتصادی و تولیدی متمرکز است و بر ارتباط متقابل، اتوماسیون و داده های زمان واقعی تمركز دارد که امکان تعامل بین ماشین ها، محصولات، مردم و فرآیندها را فراهم می کند.

شکل 1. تکامل صنعت 4.0. منبع www.halvorsen.blog
شکل 2. 9 عنصر اصلی صنعت 4.0.

به عنوان تنها یک نمونه از اینکه چگونه استفاده از Industry 4.0 می تواند به سود شرکت های بزرگ باشد، بخشی از استراتژی شرکت بوش دیجیتالی کردن داده ها و اتصال کارخانه ها و مشتریان آن است. سپس راه حل های صنعت 4.0 قبل از بازاریابی برای شرکت های دیگر مورد آزمایش و تأیید قرار می گیرند. مشتریان از این تجربه در حدود 280 کارخانه بوش بهره مند می شوند. راه حل های اتصال باعث افزایش بهره وری در سایت های منفرد تا 25 درصد می شوند در حالی که 30 درصد موجودی کالا را کاهش می دهند. از نظر خط تولید ، کاربردهای Industry 4.0 فروش بالاتری را برای بوش ایجاد کرده است.

شکل 1 مسیر تکاملی منتهی به صنعت 4.0 را خلاصه می کند و شکل 2 نه عنصر اصلی آن را نشان می دهد که به طور خلاصه در زیر شرح داده شده است.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا از شبکه هایی از دستگاه های محاسباتی به هم پیوسته تشکیل می شود که اشیا و سایر دستگاه ها، ماشین ها و انسان ها را از طریق توانایی جمع آوری و تبادل داده به یکدیگر متصل می کند. داده ها از طریق چنین شبکه هایی بدون تعاملات انسان به انسان یا انسان به رایانه قابل انتقال هستند. طبق سیستم های سیسکو، انتظار می رود 500 میلیارد دستگاه تا سال 2030 به اینترنت متصل شوند. وقتی بحث اینترنت اشیا از نظر تأثیر بر صنعت تولید مطرح می شود، از آن به عنوان «اینترنت اشیای صنعتی» یاد می شود. یک مثال روزمره از اینکه اینترنت اشیا چگونه می تواند زندگی را برای میلیون ها نفر راحت تر و امن تر کند، در کنترل ترافیک است. بسیاری از شهرهای آسیا به ویژه در زمان اوج رفت و آمد با چالش های شدید مدیریت ترافیک روبرو هستند. برنامه های اینترنت اشیا یک راه حل بالقوه است.

شکل 3. آینده اینترنت اشیا در آسیا. محرك-رشد-در-آسیا.بازتولید از وبلاگ sec-consult.com ›

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ

تجزیه و تحلیل داده های کلان یک فرایند پیچیده از بررسی مجموعه های داده متنوع و بزرگ برای کشف الگوهای پنهان معنی دار و یافتن ارتباط برای تصمیم گیری آگاهانه است. این امر در ایجاد ارزش استراتژیک تجاری و بهبود کارایی منجر به تصمیم گیری بهتر، سریعتر و دقیق تر کمک می کند. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ صنعتی جدید، تولیدکنندگان را قادر می سازد تا به اطلاعات بی درنگ دسترسی پیدا کنند، نیازهای تولید را پیش بینی کرده و از نگهداری پیشگیرانه، پیش بینی کننده و تجویز شده استفاده کنند. همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ اغلب با توجه به “پنج V” توصیف می شود.

شکل 4. پ V داده های بزرگ. منبع www.medium.com

دیپو کومار مدیر عامل و مدیراجرایی شرکت از شرکت Pro Digital Labs Private Limited ، یک استارت آ‍پ مستقر در بنگلور کشور هند، اظهار داشت که تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در حال تبدیل شدن به برنامه های بسیاری در دولت ها هستند. این شرکت یک اتاق جنگ (در عرض 24 ساعت) به عنوان مرکز ایالت در بنگلور برای Bruhat Bengaluru Mahanagara Palike (BBMP) ، دولت کارناتاکا ایجاد کرد، جایی که یک تیم از تکنسین ها، متخصصان مراقبت های بهداشتی ، دیوان سالاران و سیاستمداران می توانند با هم بنشینند و برنامه های عملیاتی را تعریف کنند. برای مبارزه با COVID-19. آنها داده های بزرگ مربوط به ردیابی تماس را با استفاده از GPS ،GIS، اینترنت اشیا و فن آوری های نظارت برای شناسایی موارد COVID-19 و جلوگیری از شیوع بیماری به کار می گیرند. افرادی که سابقه سفر دارند و مشکوک به عفونت هستند می توانند از نظر جغرافیایی مستقر شده و راه حل های بهداشتی نیز در آن مکان ها مستقر شوند. از نقشه های وب تعاملی، نقشه های رفت و آمد و اپلیکیشن ها برای تجزیه و تحلیل و برقراری ارتباط در زمان واقعی استفاده می شود. با استفاده از داده های بزرگ، کاربران همیشه اطلاعات مربوطه را برای تصمیم گیری های مبتنی بر داده در اختیار شما قرار می دهند. اتاق جنگ به متخصصان در ردیابی مواردی مانند تهویه هوا و در دسترس بودن تخت بیمارستان و همچنین در دسترس بودن زیرساخت ها مانند امکانات آزمایش، امکانات قرنطینه و بیمارستان ها کمک می کند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) عناصر دیجیتالی را زنده می کند. این امر از طریق عملکرد دوربین فیلمبرداری تلفن های هوشمند در بین کاربران و به ویژه کاربران فعالیت های اوقات فراغت به دست می آید. در تولید، پوشیدنی های AR و سایر دستگاه ها اطلاعات بی درنگ را به اپراتورها ارائه می دهند و در تصمیم گیری سریع تر برای بهبود فرایندهای کار به آنها کمک می کنند. AR همچنین می تواند نحوه انجام آموزش، استفاده از داده ها و ارائه خدمات توسط ارتش، پلیس و اورژانس را تغییر دهد. شرکت هایی مانند Google با ارائه تجربیات شگفت انگیز مبتنی بر AR، روش یادگیری دانش آموزان را تغییر می دهند.

یکپارچه سازی سیستم

با پیشرفت های صورت گرفته، ادغام تمام عناصر سازنده صنعت 4.0 کلید حل کامل تطابق ها خواهد بود. ابزارهای موجود برای اتصال به شبکه، پتانسیل مقیاس پذیري برای شرکت ها را مشخص می کند. مشکل سیستم های کار شده در سیلوها تنها با ایجاد اتصالات یکپارچه بین همه شرکا (تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، مشتریان، تجمع کنندگان و سایر شرکت ها) در زنجیره های تأمین قابل حل است. یکپارچه سازی کامل سیستم همچنین باعث ایجاد شفافیت و افزایش چابکی می شود.

ربات های خودكار

ربات هاي خودكار وظایف بسیاری را به عهده گرفته است که انجام آنها برای انسان خطرناک است. اکنون ربات های مشارکتی به طور فزاینده ای از «قفس» خود خارج می شوند تا در کنار اپراتورهای انسانی دیگر کار کنند. از این روبات ها به عنوان «cobotic» یاد می شود و نه تنها با یکدیگر تعامل دارند بلکه با مردم نیز تعامل دارند. آنها در نهایت، توانایی یادگیری از انسان و اصلاح خود را کسب خواهند کرد. تلاش مستمر هیتاچی برای توسعه ربات های خودکار و مشارکتی هدف دستیابی به هم افزایی تولید در میان انواع مختلف ربات ها و بین روبات ها و افراد است.

رايانش ابری

منظور از «رایانش ابری» در دسترس بودن منابعی از قبیل سخت افزار، نرم افزار، ذخیره داده و قدرت محاسبات است. مراکز داده مبتنی بر اینترنت بطور گسترده در دسترس هستند و تعداد معاملات تجاری که به طور مداوم در حال افزایش است، حجم زیادی از داده های تولید شده از چندین منبع داخلی و خارجی را ایجاد می کند. این فرایندهای عملیاتی به اشتراک داده ها در بین شرکت ها و سایت ها نياز دارند. طبق مدل پیش بینی فرصت GlobalData در بازار، خدمات محاسبات عمومی و خصوصی تقریباً 80 درصد از درآمد 256 میلیارد دلاری کلی رایانه های ابری را در منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال 2023 تشکیل می دهند.

شبیه سازی

صنعت 4 از شبیه سازی های سه بعدی در طول فرآیند تولید و تولید محصول بهره مند می شود. آنها با تلفیق داده های زمان واقعی برای آینه سازی ویژگی های دنیای فیزیکی به روشی در دنیای مجازی کمک می کنند. به عنوان مثال، اپراتورهای کف ساز می توانند قبل از شروع ساخت واقعی، تنظیمات دستگاه را برای دسته بعدی محصول آزمایش و بهینه کنند. طبق گزارشی که در Market Research Future منتشر شده است، انتظار می رود بازار جهانی شبیه سازی خودرو تا سال 2023، 10 درصد از نظر نرخ رشد سالانه مرکب افزایش یابد.

تولید افزودنی (چاپ سه بعدی)

تولید افزودنی که معمولاً به عنوان چاپ سه بعدی شناخته می شود، رویکردی تحول آفرین در تولید است که امکان ایجاد قطعات و سیستم های قوی تر و سبک تر را فراهم می کند. به جای روش های سنتی تولید که در آن قطعات و اجزا با برش از مقاطع بزرگتر مواد تشکیل می شوند، تولید افزودنی مواد را برای ساخت اشیا از داده های مدل سه بعدی ترکیب می کند. این فناوری ها، عملکرد بالایی در تولید دسته های کوچک محصولات سفارشی ارائه می دهند. از مزایای تولید افزودنی / فناوری چاپ سه بعدی ، کاهش ضایعات مواد، كاهش مراحل تولید مورد نیاز و كم شدن قطعات جداگانه مورد نیاز برای مونتاژ محصول نهایی است.

سفارشی سازی روند مداومی در صنعت خودرو است. فورد و سایر تولیدکنندگان خودرو از مزایای تولید مواد افزودنی استفاده می کنند تا گزینه های بیشتری برای وسایل نقلیه انتخاب شده از میان پالت متنوع قطعات چاپ سه بعدی به مشتریان ارائه دهند.

امنیت سایبری

با تبدیل شدن پروتکل های ارتباطی و اتصال شبکه به یک امر عادی در زمینه های مختلف، حفاظت از اطلاعات و سیستم ها در برابر حملات سایبری/ جرایم اینترنتی بسیار حیاتی است. از ابزارهای پیشرفته ای برای برقراری ارتباط مطمئن استفاده می شود، اما این امر همچنین نیاز به رسیدگی به خطرات تکاملی مربوط به اینترنت اشیا، رمزنگاري، تهدیدات داخلی و مشارکت خصوصی و عمومی دارد.

کارخانه های هوشمند و صنعت 4.0

بنیان صنعت 4.0 کارخانه های هوشمند است (شکل 5). این کارخانه ها، مکان ها بسیار دیجیتالی با امکانات تولید بهم پیوسته هستند. آنها به تکنیک ها و فن آوریهای ساخت هوشمند که توسط صنعت 4.0 امکان پذیر شده، تکیه می کنند و در عین حال به تکامل عملی آن کمک می کنند. پاسخگویی، سازگاری و چابکی از ویژگی های اصلی هستند. کارخانه های هوشمند می توانند به طور مستقل کار کنند، یاد بگیرند و در زمان واقعی سازگار شوند و توانایی اصلاح خود را داشته باشند. طبق پیش بینی سال 2019 توسط AmericaNewsHour ، انتظار می رود بازار تولید هوشمند با رشد سالانه 15.75 درصد طی دوره 2018 تا 2023 ميلادی رشد کند.

شکل 5. اجزای کارخانه های هوشمند. منبع: SAP

چگونه صنعت 4.0 بر بهره وری، دنیای کار و اشتغال تأثیر می گذارد؟

طبق گزارشی از ILO با عنوان ASEAN in Transformation، نیمی از کارگران حقوق بگیر، یعنی تقریباً 137 میلیون نفر در کامبوج، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام ممکن است در 20 سال آینده شغل خود را از دست بدهند. گرچه ممکن است بهره گيري از صنعت 4.0، 100 درصد مسئول آناز بين رفتن احتمالی آن شغل ها نباشد، اما بدیهی است که تأثیرات عمیقی بر بهره وری، کار و اشتغال جهانی خواهد داشت كه به ترتیب در شکلهای 6 ، 7 و 8 نشان داده شده است.

شکل 6. صنعت 4.0 بر بهره وری تأثیر دارد.
شکل 7. اثرات صنعت 4.0 بر کار.
شکل 8. تأثیرات صنعت 4.0 بر اشتغال.

چالش های مقطعی در پذیرش صنعت 4.0

برخی از چالش های مقطعی که افراد، صنایع و دولت ها با تبدیل شدن صنعت به استاندارد 4.0 با آن روبرو هستند، می توانند به صورت زیر خلاصه شوند:

فنآوری ها برای یادگیری، درک و اتخاذ پیچیده هستند.
تمایل نیروی کار برای تغییر، یادگیری، بالابردن و افزایش نیرو لازم است.
دسترسی به سرمایه برای سرمایه گذاری مورد نیاز است.
استفاده کم و عدم استفاده از داده ها ممکن است یک مسئله باشد.
حریم خصوصی داده ها و مسائل مربوط به سرقت اطلاعات باید مورد توجه قرار گیرد.
قابلیت های دیجیتالی را در بین افراد ایجاد کنید.
منسوخ شدن فناوری به سرعت اتفاق می افتد.
رهبری قوی و یکپارچه جهت هدایت تغییر رفتار یک ضرورت است.
چارچوب های سیاستگذاری و اقدامات انطباق نظارتی باید وجود داشته باشد.
زیرساخت های اساسی باید در دسترس باشد.
“حکومت چابک” را در آغوش بگیرید.

برنامه های عملیاتی صنعت 4.0 برای مشاغل و دولت ها:

همانطور که کریس هیوز، یکی از بنیانگذاران فیس بوک می گوید: «شما می توانید بهترین تکنولوژی را در جهان داشته باشید، اما اگر جامعه ای ندارید که بخواهد از آن استفاده کند و از آن هیجان زده باشد، هیچ هدفی ندارید.» برای استفاده کامل از مزایای فراوان استفاده از صنعت 4.0 ، مشاغل و دولت ها باید برنامه های عملیاتی برای آماده سازی شهروندان برای تغییر، کنار آمدن با الزامات اقتصادی اجتماعی آن و کاهش مشکلات احتمالی داشته باشند. توصیه می شود که این برنامه های عملی جنبه های زیر را در نظر بگیرند تا جوامع صنعت 4.0 را پذیرفته و شهروندان را در مورد پتانسیل آن هیجان زده کنند:

این واقعیت را بپذیرید که نیازی به تغییر است.
هر بار گام های کوچک بردارید.
بر تقویت آموزش تمرکز کنید.
سرمایه گذاری در جذب مجدد نیروی انسانی و افزایش نیروی کار را در اولویت قرار دهید.
به جای عملکرد گرا، فرآیند گرا باشید.
مهندسی مجدد و فرآیندهای تجاری را دیجیتالی کنید.
ذینفعان را برای ایجاد تغییر در رفتار آموزش دهید.
توسعه سیاستهای 4.0 مطلوب دولت و اقدامات حمایتی صنعت ضروری است.
رهبری را برای هدایت دستور کار تحول پیشنهاد دهید.

نویسنده: دکتر آویناش

دکتر آویناش استادیار عملیات و سیستم های ناب در دانشکده تجارت و مدیریت ، CHRIST (به نظر می رسد دانشگاه است) در بنگلور هند است. وی دارای مدرک MBA و دکترای Big Data Analytics بوده و دارای تجربه در صنعت، تجارب دانشگاهی، تحقیقات و مشاوره در هند و خارج از این کشور است. زمینه های کاری وی شامل تحول دیجیتال، فناوری های مخرب، صنعت 4.0، برنامه های کاربردی فناوری بلاکچین و سرمایه انسانی است. وی همچنین به عنوان سخنران منابع بین المللی در کنفرانس ها و مجامع فعالیت می کند.

منبع: وبسایت سازمان بهره وری آسیایی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *