بهره‌وری سبز و اقتصاد دورانی

 از گزارش‌های منتشر شده از سوی این سازمان گزارش «بهره وری سبز و اقتصاد دایره ای: رویکردهای تکمیلی برای توسعه پایدار» است.

به گزارش پایگاه خبری بهره‌ورنیوز، یکی از اقدامات موثر سازمان بهره وری آسیایی انتشار گزارش های موضوعی است که به بسط مفاهیم و روش‌های اجرایی کردن آنها برای ارتقای بهره‌وری کمک می‌کند. از گزارش‌های منتشر شده از سوی این سازمان که موضوع جالبی دارد، گزارش «بهره وری سبز و اقتصاد دایره ای: رویکردهای تکمیلی برای توسعه پایدار» است.

در چکیده این گزارش آمده است که آسیا به عنوان قطب تولید جهان، ارزش بیشتری را در بهره‌وری سبز (GP) نسبت به اقتصاد دورانی (CE) می‌بیند که بر پایداری متمرکز است و حفاظت و استفاده کارآمد از منابع را ترویج می‌کند. با این حال، هم افزایی بین این دو مفهوم در سطوح سازمانی، بخشی و ملی به اعضای APO کمک می‌کند تا در عین حال رشد اجتماعی-اقتصادی را به SDGها برسانند. این گزارش دستورالعمل‌های مفیدی را برای کمک به همراستایی بیشتر GP با شیوه‌های CE برای رسیدگی به مسائل پایداری فعلی و در حال ظهور ارائه می‌کند.

اقتصاد دورانی چیست؟

شایان ذکر است که اقتصاد دورانی یا چرخشی (به انگلیسی: Circular Economy) که اغلب به آن Circularity نیز گفته می‌شود، یک نظام اقتصادی است که هدف آن کمینه کردن ضایعات و بیشترین استفاده از منابع است. این رویکرد بازسازی کننده در مقابل رویکرد سنتی اقتصاد خطی قرار می‌گیرد که در آن مدل تولید به صورت «دریافت مواد اولیه، تولید و دور انداختن» است.

در یک نظام چرخشی، مصرف منابع ورودی، ضایعات خروجی و هدررفت انرژی با بستن یا کوچک کردن حلقه‌های مواد و انرژی کمینه می‌شود. از طریق طراحی، نگهداری، تعمیر، استفاده مجدد، بازتولید و بازیافت، می‌توان به صورت بلندمدت به این اهداف دست یافت.

مدافعان این ایده ادعا می‌کنند که چنین دنیای پایداری به معنای حتی اندکی کاهش در سطح کیفیت زندگی مصرف‌کنندگان نیست و می‌توان بدون هزینه اضافی برای تولیدکنندگان (یا کاهش درآمدشان) آن را محقق کرد. بحث آن است که مدل‌های کسب‌وکار با محوریت اقتصاد چرخشی می‌توانند به سودآوری مدل‌های خطی باشند که امکان استفاده از محصولات و خدمات مشابه را برای ما فراهم می‌کند.

اقتصاد چرخشی برای دستیابی به مدل‌هایی که به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی پایدارند، بر حوزه‌هایی چون تفکر طراحی، تفکر سیستماتیک، گسترش طول عمر محصول و بازیافت متمرکز شده است.

فایل مرتبط:

گزارش بهره‌وری سبز، اقتصاد دورانی به زبان انگلیسی – فایل PDF

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *