سرمایه‌گذاری نیم درصدی GDP کشور برای تحقیقات سودی نداد!

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: در حال حاضر مجموع سرمایه گذاری کشور در حوزه تحقیق و توسعه حدود نیم درصد GDP کشور است. در حالی که کشور‌های پیشرفته بین ۳ تا ۴ درصد از GDP خود را صرف پژوهش و یافتن روش‌های نوین و افزایش بهره‌وری و توسعه فناوری می‌کنند.  

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز به نقل از خبرگزاری علم و فناوری آنا محمد سعید سیف گفت: طی سال‌های اخیر اهمیت علم و دانش در پیشرفت کشور‌ها بسیار حائز اهمیت شده و مسیر توسعه و موفقیت کشور‌ها نمی‌تواند بدون استفاده حداکثری از علم و دانش طی شود. این موضوع ابعاد مختلفی یافته و عملا بسیاری از حوزه‌های برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اجرایی کشور‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس کشور ما نیز نمی‌تواند به این موضوع بی‌توجه باشد و ضروری است حداکثر هم‌افزایی بین مجامع علمی و دانشگاهی با وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد. توجه و عنایت خوبی نیز به این موضوع صورت گرفته، ولی واقعیت این است که هنوز با وضعیت مطلوب و مورد نیاز فاصله جدی داریم. 

سیف تصریح کرد: برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنیم شاید بهتر باشد به چند عدد و شاخص توجه کنیم. عملا شاخص‌های اصلی در این حوزه و به طور کلی پیشرفت پایدار کشور‌ها را می‌توان بودجه صرف شده برای تحقیق و توسعه، تعداد محققین و پژوهشگران، برنامه‌های منسجم و دراز مدت و نهایتاً دانش انباشته و تجربه در نظر گرفت. به عبارتی آینده کشور‌ها را می‌توان تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل فوق دانست و طبیعتاً اگر می‌خواهیم رشد قابل توجهی داشته باشیم حتماً باید به شاخص‌های فوق بیشتر توجه کرده و امکانات و داشته‌های خود را بهتر استفاده کنیم. 

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *