بهره‌وری پایین بخش کشاورزی می‌تواند در آینده مخل امنیت غذایی کشور باشد

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی کشور در قیاس با حجم منابع مصرفی بسیار پایین است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از ایرنا، کاظم خاوازی در جمع اعضای کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: دزر واقع خلاء بهره‌گیری از زیرساخت‌های دانش بنیان و تکنولوژی روز دنیا در این حوزه باعث شده است تا نتوانیم بهره‌وری را در این بخش به قواره لازم ارتقا ببخشیم.

وی بحث مصرف بی‌رویه آب و تغییر کاربری اراضی را دو مشکل اساسی عنوان کرد و گفت: این دو بخش هم حوزه کشاورزی را با چالش مواجه کرده و هم منابع آب و خاک را در معرض تهدید قرار داده است.

خاوازی بیان کرد: میزان بهره‌وری در حوزه کشاورزی بسیار پایین است و در این حوزه طی سال‌های گذشته دچار شکاف عملکردی بسیار بزرگی به لحاظ توسعه زیرساختها و فناوری بوده‌ایم که به راحتی نمی‌توان این خلاء را پوشش داد.

وی اظهار داشت: مشکلات بخش کشاورزی ما آنچنان عمیق است و دغدغه‌های متعددی از این حیث برای فعالان این بخش وجود دارد که بروز چالش‌های پیچیده در آینده در موضوع امنیت غذایی و بخش کشاورزی از جمله آن است.

خاوازی تصریح کرد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد که برنامه‌ای برای کشاورزان آینده نیز وجود ندارد و ناچار به اجرای سیاست‌های کلان غلط و متناقضی هستیم که از گذشته وجود داشته و اصلاح نشده‌اند. این شرایط، ضرورت بازنگری‌های جدی و سریع را در این بخش با نگاهی به ظرفیت دانش روز و پتانسیل حوزه دانش‌بنیان ما ضروری می‌سازد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور گفت: در راستای حل معضلات این حوزه چاره‌ای جز استفاده از میان‎بر فناوری نداریم، لذا به همکاری و کمک همه افراد دخیل در زنجیره تامین بخش کشاورزی نیاز داریم.

خاوازی تاکید کرد: باید بررسی شود در حال حاضر چه ایده‌هایی برای توسعه بهره‌وری در بخش کشاورزی و کاهش مصرف منابع آن وجود دارد و اگر ایده‌ای پخته و قابل اجرا باشد ما به عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کنار آن خواهیم ایستاد و آن ایده حمایت حداکثری به عمل خواهیم آورد.

وی با اشاره بر اهمیت توجه به اصلاحات اساسی در بخش اقتصاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بخش‌های مختلف در قامت تسهیلگر به ایفای نقش می‌پردازد و در بخش‌هایی نیز مستقلا می‌توان کمک و همراهی لازم را به ثمر رساند.

خاوازی گفت: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲۳ میلیون تن مواد غذایی و محصولات کشاورزی در یک سال وارد کشور شده است.

وی افزود: صرف حدود ۲۰ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، آن هم در حالی که از صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ما در سال گذشته حدود پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود، حکایت از دو بحث دارد؛ فقدان بهره‌وری و سنتی ماندن رویکردها در بخش کشاورزی.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *