هدف از شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های دولتی، افزایش بهره‌وری است

معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: وقتی میزان دارایی شرکت‌ها و نوع آن‌ها به درستی مشخص شود، شرکت‌ها می‌توانند استفاده بهتری از آن‌ها داشته باشند و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از جوان، رضا نوروزیان گفت: وقتی میزان دارایی شرکت‌ها و نوع آن‌ها به درستی مشخص شود، شرکت‌ها می‌توانند استفاده بهتری از آن‌ها داشته باشند و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

اطلاع نداشتن از دارایی‌ها به معنای ظرفیت‌سوزی است، زیرا شرکت‌ها نمی‌توانند استفاده بهینه از آن دارایی‌ها داشته باشند و گاه بلااستفاده می‌مانند. شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی قدم نخست و کلیدی در زمینه بهره‌وری سرمایه‌های دولت است.

وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، اقداماتی در راستای شفاف‌سازی تاریکخانه مربوط به عملکرد شرکت‌های دولتی انجام داده است. در همین ارتباط، شاهد انتشار صورت‌های مالی این شرکت‌ها، تصویب آیین‌نامه انتظام‌بخشی و شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و انتشار کتاب نگاهی بر عملکرد شرکت‌های دولتی هستیم.

در چارچوب انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، انتشار صورت‌های مالی تمامی شرکت‌هایی که به نحوی انتصاباتش توسط دولت صورت می‌گیرد، در دسترس قرار گرفته است. تمامی شرکت‌هایی که به نحوی تحت کنترل و مدیریت دولت هستند، شامل این شفاف‌سازی شده‌اند.

درست است که بودجه شرکت‌های دولتی قابل جمع بستن با بودجه دستگاه‌های دولتی نیست، اما صرف این تفاوت نمی‌تواند دلیلی برای عدم‌شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی باشد، زیرا دولت بیش از ۵۰ درصد از مالکیت آن‌ها را بر عهده دارد و مردم در این شرکت‌ها ذی‌نفع هستند.

اگر می‌خواهیم اتفاق مثبتی در حوزه شرکت‌داری بخش عمومی و دولتی رخ دهد، باید علاوه بر انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، انتشار گزارش‌های قابل استفاده نیز در دستور کار باشد. این گزارش‌ها از داخل همان صورت‌های مالی منتشره بیرون می‌آید و منجر به شفافیت واقعی می‌شود.

رضا نوروزیان، معاون مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در پاسخ به این سؤال که شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی چه تأثیری بر افزایش بهره‌وری آن‌ها دارد، تصریح کرد: شفاف‌سازی از این جهت که امکان نوعی نظارت بر این شرکت‌ها را به وجود می‌آورد، می‌تواند کمک‌کننده باشد، حتی شرایطی به وجود می‌آید که علاوه بر مدیرعامل و مدیران شرکت‌ها کسانی که در مراحل بالاتر بر شرکت‌های دولتی کنترل دارند، مانند مجمع عمومی و دولت نیز در مورد عملکرد این مجموعه‌ها پاسخگو باشند. این الزام پاسخگویی خودبه‌خود باعث می‌شود به سمت بهبود روش‌ها، اصلاح رویکرد‌ها و بهبود عملکرد‌ها حرکت کنیم.

وی یادآوری کرد: واقعیت این است ما از تمامی اقداماتی که در راستای بهبود عملکرد فعالیت‌های اقتصادی به اجرا می‌گذاریم، به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم. اطلاع‌رسانی در مورد شرکت‌های دولتی شرط لازم برای افزایش بهره‌وری است، اما کافی نیست.

کار‌های دیگری باید انجام دهیم، برخی رویکرد‌ها را تغییر دهیم و اصلاحاتی در دستور کار داشته باشیم تا در نهایت به افزایش بهره‌وری دست پیدا کنیم. شفاف‌سازی وضعیت شرکت‌های دولتی باعث می‌شود ما با سرعت بیشتری به برخی نیاز‌ها مانند نیاز به اصلاحات در حوزه انسانی و مالی پی ببریم و به سمت آن‌ها حرکت کنیم.

معاون مدیر کل امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: این نقد درست است که دارایی‌های برخی شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی راکد و بلااستفاده مانده است، به همین دلیل، شفاف‌سازی دارایی شرکت‌های دولتی اهمیت بالایی دارد. وقتی شرکت‌ها ندانند چه دارایی‌هایی دارند و این دارایی‌ها در کجا واقع شده‌اند، بخشی از ظرفیت‌های‌شان پنهان باقی می‌ماند.

نوروزیان گفت: هدف از انتشار کتاب نگاهی به عملکرد شرکت‌های دولتی این است که بستری برای تحلیل بهتر این مجموعه‌ها به وجود بیاوریم. چیز‌هایی را که تصور می‌کنیم برای شناخت بهتر شرکت‌های دولتی لازم هستند، از دل صورت‌های مالی استخراج و در این کتاب منتشر کردیم.

کتاب مورد بحث، خلاصه‌ای از وضعیت شرکت‌های دولتی است که از داخل صورت‌های مالی درآورده‌ایم. علاوه بر این، یکسری اطلاعات کلی و شناسنامه‌ای از شرکت‌های دولتی را هم در این کتاب آورده‌ایم. به این ترتیب، یک تصویر کوتاه‌شده و فوری از شرکت‌های دولتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *