مشکل اصلی در ایده‌های دانش بنیان صنعت برق، اخذ استاندارد است

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر در نشست تبیین نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهره‌ور انرژی در خصوص علت اصلی عملیاتی نشدن ایده‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: با توجه به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال آنها به معاونت تخصصی متقاضی ایده‌های آن‌ها و در نظر گرفتن حمایت‌های لازم، مشکل اصلی مربوط به اخذ استاندارد و کیفیت لازم در ارزیابی‌های تاییدصلاحیت این ایده‌هاست؛ در صورت عدم‌اخذ گواهی مربوطه، امکان استفاده از آن برای تامین‌کنندکان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری، در نشست تبیین نیازهای فناورانه رویداد نوآوری بهره‌ور انرژی که فعالان بخش خصوصی صنعت برق نیز حضور داشتند، نیازهای فناورانه این صنعت و بسته‌های حمایتی وزارت نیرو از ایده‌ها برای ارتقای بهره‌وری در صنعت برق تشریح شد.

در این جلسه، سید مسعود تقوایی مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق توانیر اظهار کرد: در 2 سال گذشته موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها در صنعت برق را زیاد شنیده‌ایم اما سوال اینجاست که نقش شرکت توانیر در این زمینه چیست. از وظایف من و همکارانم در شرکت توانیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط آن‌ها با معاونت تخصصی مربوطه در شرکت است تا در نهایت ایده‌هایی به وجود آید که قابل استفاده باشد.

تقوایی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری نیرو از این ایده‌ها حمایت مالی می‌کنند. از دیگر سو وجود قوانین بالادستی در راستای استفاده حداکثری از محصولات دانش‌‌بنیان و همچنین آئین‌نامه حمایت از این شرکت‌ها، از دیگر حمایت‌هایی است که شامل حال ایده‌های مذکور می‌شود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت توانیر در خصوص علت اصلی عملیاتی نشدن ایده‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: با توجه به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال آنها به معاونت تخصصی متقاضی ایده‌های آن‌ها و در نظر گرفتن حمایت‌های لازم، مشکل اصلی مربوط به اخذ استاندارد و کیفیت لازم در ارزیابی‌های تاییدصلاحیت این ایده‌هاست؛ در صورت عدم‌اخذ گواهی مربوطه، امکان استفاده از آن برای تامین‌کنندکان وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه همه آزمایش‌های مربوط به ارزیابی ایده‌ها همچون تست اتصال کوتاه در کشور وجود ندارد و این شرکت‌ها مجبورند برای انجام آن‍ها به خارج از کشور بروند. وقتی ایده شرکت‌های دانش‌بنیان در آزمایشگاه صنایع انرژی تأیید شود و گواهی لازم را اخذ کند، آن شرکت می‌تواند 300 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند؛ این درحالی است که هزینه برخی از این تست‌ها بیش‌تر از این مقدار است و لذا امکان گذراندن تست‌های مذکور برای آنها وجود ندارد.

تقوایی تصریح کرد: حوزه‌هایی مانند «تست‌های جریانی و توالی»، «ساختار سرکابل و مفصل فوق توزیع و انتقال» و «حفاظت‌های فردی در ولتاژ بالای 63 کیلووات» از جمله حوزه‌های نیازمند نوآوری هستند.

هادی مدقق مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در خصوص الزامات ارتقای بهره‌وری در صنعت برق، اظهار کرد: موضوع بهره‌وری سال‌هاست در وزارت نیرو دنبال می‌شود و زیرساخت‌های خوبی نیز فراهم شده است. با توجه به سابقه فعالیتی خودم در این حوزه، معتقدم بخش نوآوری مظلوم‌ترین بخش در وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌هاست و در برخی دستگاه‌ها مانند وزارت صمت اصلاً بهره‌وری نداریم.

مدقق تصریح کرد: بیش از 92 درصد از انرزی برق کشور از محل برق حرارتی تولید می‌شود که متناسب با موجودی نیروگاه‌های آبی می‌تواند به 94 درصد نیز برسد. سوخت اولیه نیروگاه‌های برق حرارتی گاز طبیعی و سوخت پشتیبان آن سوخت‌های مایع مانند گازوئیل و مازوت است. لذا ما بزرگترین مصرف‌کننده گاز کشور هستیم و بر همین اساس، بهره‌وری در این بخش می‌تواند در بهره‌وری سوخت نیز تاثیرگذار باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت برق حرارتی در بیان بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم، گفت: افزایش 6700 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های برق حرارتی، افزایش راندمان 0.1 نسبت به ابتدای این دولت که از محل واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ایجاد شده است و تحقق ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار به میزان 99 درصد از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم هستند.

وی تصریح کرد: بخش تولید انرژی الکتریکی مهمترین و سرمایه‌برترین بخش صنعت برق است که بیشتر از 50 درصد سرمایه‌گذاری در این بخش را به خود اختصاص می‌دهد. در بخش رشد تقاضای برق ناترازی داریم و در راستای افزایش بهره‌وری اقداماتی مانند احداث واحدهای بخار، بازنشستگی نیروگاه‌های کم‌بازده، افتتاح نیروگاه‌های جدید، بازتوانی نیروگاه‌های موجود و ارتقای توان واحدهای گازی انجام شده است.

مدقق افزود: همچنین در حوزه آب با وجود مدیریت منابع خوبی که در گذشته انجام شد، اما همچنان مشکل کم‌آبی در کشور و نیروگاه‌ها جدی است. نصب توربین‌های انبساطی ظرفیت‌های خوبی تا 400 مگاوات دارند و به صورت پایلوت در سه نیروگاه انجام شده است.

در ادامه این نشست، احمدی جنیدی نماینده دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: پس از بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۷ در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خوشبختانه از همان زمان، پروژه‌های تحقیقاتی به سمت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گام حرکت کرد.

احمدی جنیدی تصریح کرد: برگزاری نشست تبیین نیاز‌های فناورانه که به همت سازمان ملی بهره‌وری ایران برگزار شد، بسیار مفید است و امیدوارم که تداوم داشته باشد. در همین راستا پیشنهاد ما این است که یک نمایشگاه دائمی در حوزه صنعت برق (تولید/انتقال/توزیع) برگزار شود که تمامی نیاز‌ها و اولویت‌ها در قالب استند و بروشور نمایش داده شود و در این نمایشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دعوت به عمل آید تا هر شرکتی که توانایی برطرف کردن هر نیازی را دارد همکاری خود را اعلام کند.

مهرداد صمدی معاون مدیرکل فنی و مهندسی توزیع شرکت توانیر از دو دیدگاه انرژی و تأسیسات بهره‌وری در صنعت توزیع برق را بررسی و اظهار کرد: در راستای نیل به بهره‌وری (انرژی و تاسیسات) باید سه اقدام بهینه‌سازی انرژی، صرفه‌جویی انرژی و پاسخگویی بار انجام گیرد.

صمدی ادامه داد: لذا افرادی که تمایل به انجام کار نوآورانه دارند در قسمت ۱ و ۲ می‌توانند به مسائلی که به طور پایدار مصرف انرژی را کاهش می‌دهد توجه کنند و در مورد ۳، وارد فضایی شوند که به استفاده بهتر از تاسیسات کمک شود.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *