ارتقای بهره وری با تولید محصولات کشاورزی دانش بنیان 

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به اینکه برای خودکفایی در امنیت غذایی در افق 1430، باید بیش از 170 میلیون تن غذا تولید کنیم گفت: این اتفاق ممکن نیست جز از طریق انقلابی که در بهره وری در کشاورزی باید انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ خیام نکویی، با اشاره به رسالت ایرانیان در معرفی میراث و مفاخر بزرگ کشور گفت: امروز در این جمع نام ابو علی سینا بر چنین دانشگاه بزرگی زینت بخش می باشد.
وی با بیان اینکه برخی ازکشور های آسیای میانه خواستار ایجاد زنجیره تولید بذر سیب زمینی هستند، افزود: ما در این زمینه با توجه به ظرفیتهای تولیدی بخش خصوصی میتوانیم به آنها کمک کنیم.کشورهای پیشرفته تر ۷۰ تا ۸۰ درصد تولیدات خود را تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا می‌کنند، در کشور ما نیز ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در کشاورزی سبب افزایش ارزش افزوده و توسعه اقتصادی کشور شود.
وی با اشاره به تولید گندم و رشد خرید تضمینی در دولت سیزدهم گفت: با توجه به خشکسالی کشور خرید تضمینی بیش از 10 میلیون تن گندم، رکوردی بزرگ بوده است که به توسعه تولید محصولات کشاورزی در کشور کمک می‌کند. 
خیام نکویی تولید محصول کشاورزی دانش بنیان را ارتقای بهره وری دانست و گفت: کشاورزی دانش بنیان نقش مهمی در این زمینه دارد. تحولات اخیر در تولید گندم دیم نشان دهنده پیشرفت‌های علمی در زمینه کشاورزی است .
خیام نکویی توجه به عوامل افزایش بهره وری و پیشگیری از افت کیفیت تولید، را یکی از نقاط کلیدی در توسعه کشاورزی دانش بنیان و ارتقای تولیدات کشاورزی دانست.
خیام نکویی به اهمیت کاهش برخی ضایعات و افزایش بهره‌وری در کشاورزی اشاره کرده کرد و گفت: تحقیقات علمی در این زمینه باید بکار گرفته شود، انجمن‌ها و موسسات علمی باید نقش فعالی در تبدیل دانش به بخش کشاورزی داشته باشند و نتایج تحقیقات علمی را به صورت عملیاتی در عمل اجرا کنند.
وی به تعیین هدف‌های اقتصادی کشور تا پایان برنامه هفتم  توسعه خاطر نشان شد: پیش بینی شده است ضریب خودکفایی کشور تا پایان برنامه هفتم به ۹۰ درصد برسد و برای دستیابی به این هدف باید مسائل اکولوژیک، اقلیمی و آب و هوایی را به خوبی مد نظر قرار داد.

خیام نکویی به افزایش جمعیت و نیاز به تولیدات غذایی در آینده اشاره کرد و گفت: در افق 1430 مطابق برنامه ای که در سند امنیت غذایی است، بیش از 170 میلیون تن غذا مورد نیاز کشور خواهد بود.
وی به تحقیقات و بهره‌وری در کشاورزی به منظور تولیدات بیشتر و کیفیت بهتر تا سال ۱۴۳۰ تاکید کرد و افزود: تنها راه برای دستیابی به این اهداف، ارتقاء بهره‌وری در حوزه کشاورزی است که مورد تأکید مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم نیز می باشد.
وی به اهمیت کاهش استفاده از علف کش‌ها در کشاورزی اشاره کرد و افزود: دستاوردهای حوزه فناوری نانو و فناوری‌های نوین در کاهش استفاده از سموم و علف‌کش‌ها و همچنین تولید پهباد هایی که وارد بخش کشاورزی شده است، می تواند میزان استفاده از علف کش‌ها را به حداقل رساند.
نکوئی همچنین گفت: از محافل علمی استان همدان انتظار داریم که بر سر زمین های کشاورزی حضور داشته باشند و بر عملکرد کشاورزان نظارت کنند.
وی با بیان اینکه اغلب روی کمیت تولید محصول تمرکز می کنیم، یادآور شد: باید در رابطه با بهره وری از جمله کنترل خسارات محصول نیز تمرکز لازم را داشته باشیم و راههای مبارزه علمی با خسارات را به کشاورزان منتقل کنیم.
نکویی تصریح کرد: چالش مقاومت‌ علف های هرز را باید با تلفیق گیاه و تنوع گیاهی مدیریت کنیم و از فناوریهای نوین نیز در این مسیر بهره ببریم.
وی ادامه داد: ماندگاری سموم در برخی گیاهان باعث ماندگار آفت آنها در زمین می شود و برای این مساله نیاز است که باقیمانده علف کش ها و تاثیر آن بر روی منابع آبی نیز بررسی شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقاومت علف های هرز در برابر علف کشها روبه افزایش است و باتوجه به اینکه برخی علف های هرز قابلیت هجومی دارند، باید روشهای مقابله با آنها ارزیابی شوند.
نکوئی همچنین گفت: باید تلاش کرد، مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز انجام شود و در این راه از هوش مصنوعی که بیشترین کاربرد را می تواند داشته باشد، استفاده کرد.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *