ایجاد زنجیره ارزش در اکوسیستم نوآوری

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین اتاق بازرگانی ایران گفت: اکوسیستم نوآوری و بحث دانش‌بنیان‌ها در کشور شکل گرفته، اما فقط محدود به شرکت‌های کوچک است. باید زنجیره ارزش ایجاد شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از شرکت‌های کوچک تغذیه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از آنا، مریم تاج‌آبادی ابراهیمی، نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو ‌با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره فضا و اکوسیستم ضروری برای رشد دانش‌بنیان‌ها، اظهار کرد: ارتباط خیلی قوی دانش‌بنیان‌ها با صنعت از جمله فضاسازی‌های لازم برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها است و شرکت‌های کوچک باید جذب شرکت‌های بزرگ شوند.

در گذشته ورود دانشگاهیان به فعالیت دانش‌بنیانی مغضوب بود

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تاکنون زحمات زیادی برای اکوسیستم و فضای رشد دانش‌بنیان‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: ۱۰ سال پیش این موضوع که دانشگاهیان وارد کار و فعالیت دانش‌بنیانی شوند مغضوب بود و تایید نمی‌شد. نگاه غالب در آن زمان این بود که اساتید دانشگاه باید تنها کار پژوهشی انجام دهند و تغییر اکوسیستم فعالیت دانش‌بنیانی به دلیل زحماتی است که در این سال‌ها کشیده شده است.

شرکت‌های بزرگ فعالیت چندانی در اکوسیستم نوآوری ندارند

وی عنوان کرد: اکوسیستم نوآوری و بحث دانش‌بنیان‌ها در کشور شکل گرفته، اما هنوز محدود به شرکت‌های کوچک است و شرکت‌های بزرگ فعالیت چندانی در این فضا ندارند. راهکار ایجاد زنجیره ارزش است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از شرکت‌های کوچک تغذیه کنند و ایجاد این ارتباط می‌تواند بسیار کمک‌کننده و موثر باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان باید بزرگ شوند تا بتوانند ارزش افزوده واقعی را ایجاد کنند

تاج‌آبادی ابراهیمی خاطرنشان کرد: تقویت روابط بین‌الملل میان شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است و می‌تواند هم به انتقال دانش فنی کمک کند و هم شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد این زنجیره کند. به عبارت دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان باید بزرگ شوند تا بتوانند ارزش افزوده واقعی را ایجاد کنند.

هدف از زنجیره ارزش در اکوسیستم دانش‌بنیانی، ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان است

وی در رابطه با بازار لازم برای محصولات یا دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، عنوان کرد: کلید واژه اصلی اینجاست که رونق اقتصادی از بازار آغاز می‌شود و هدف از زنجیره ارزش نیز ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بتوانند بزرگ شوند بنابراین تا زمانی که بازار محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشود و برای ایجاد این بازار به آن‌ها کمک نشود هر چقدر هم شرکت‌ها تلاش کنند فایده‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت.

بنیه معاونت علمی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تنهایی کافی نیست

نائب رئیس کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران در رابطه با متولی واحد برای ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی واحد به ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک مناسبی داشته است، اما بنیه این معاونت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تنهایی کافی نیست و همکاری وزارت صمت و نهاد‌های مالی و سایر وزارت‌خانه‌های متعدد ضروری است. اگر متولی واحد وجود داشته باشد به طور قطع نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

تاج‌آبادی ابراهیمی به مثالی اشاره کرد و افزود: به طور مثال در تولید واکسن‌های مورد نیاز برای آبزیان اگر وزارت جهاد کشاورزی نگاه حمایتی نداشته باشد هر چقدر هم معاونت علمی حمایت داشته باشد و بخواهد که این محصول وارد بازار شود کار به جایی نخواهد رسید. در مورد وزارتخانه‌های دیگر نیز به همین شیوه است و اگر مجوز‌های لازم داده نشود هر چقدر هم تلاش شود قدم نهایی که اخذ مجوز‌ها است انجام نخواهد شد.

وی عنوان کرد: یک شبکه کامل از حمایت نهاد‌ها موجب خواهد شد تا دانش‌بنیان‌ها بتوانند در فضا و اکوسیستم ایجاد‌شده برای آن‌ها رشد کنند.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *