براساس رتبهبندی اینتربرند، پنج برند اول در حوزه تکنولوژی هستند. اکثر این 100 برند نسبت به سال 2022، رشد کمتری داشتهاند.
به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از دیجیاتو، اینتربرند ردهبندی برترین برندهای 2023 را منتشر کرد. این گزارش نشان میدهد که بسیاری از 100 برند برتر جهان در حالت رکود هستند. در سال گذشته نرخ رشد ارزش کل برندها 16 درصد بوده است.
در سال جاری میلادی این نرخ تنها 5.7 درصد رشد داشته. به عبارت دیگر، شاخص ارزش برندها که با ارزش بازار شرکتها فرق میکند، تقریباً از 3.1 تریلیون دلار در سال گذشته به 3.3 تریلیون دلار رسیده است. براساس این ردهبندی، اپل برای یازدهمین سال متوالی در جایگاه اول قرار دارد.
براساس گزارش اینتربرند، این برندها نسبت به سال گذشته با کاهش نرخ رشد روبهرو بودهاند. فقدان ذهنیت رشد، رهبری ضعیفتر و پیشبینی ضعیف در بازار، از عواملی است که اینتربرند آنها را مسبب این رکود میداند. براساس این گزارش، برندهایی که منحصراً در یک بخش فعالیت میکنند، رشد آهستهتری داشتهاند.
در ادامه 10 برند برتر سال 2023 را براساس گزارش اینتربرند مشاهده میکنید:
برندهای برتر سال 2023 و عوامل موفقیت آنها
بیش از دو دهه تجزیهوتحلیل نشان میدهد که شرکتهایی که به مجموعه متنوعتری از نیازهای مشتریان پاسخ میدهند، همچنان در صدر جدول باقی ماندهاند و تقریباً 50 درصد از ارزش کل این شاخص را تشکیل میدهند. براساس دادهها، این شرکتها که در چندین بخش مختلف فعالیت میکنند، پایدارتر هستند، به رشد بالاتری دست مییابند، سودآورتر هستند و ارزش برند آنها رشد بهتری دارد. برای این شرکتها، تمرکز بر برند بهجای محصول، اهمیت بیشتری دارد.
نام تجاری اپل را میتوان در عرصههای مختلفی دید. این برند در بازارهای مختلفی رقابت میکند. این چندوجهیبودن اپل باعث شده است که برای یازدهمین سال در رتبه اول بهترین برندهای جهان قرار گیرد. پیشازاین کوکاکولا در سال 2013 این جایگاه را در دست داشت.
برند سامسونگ الکترونیکس نیز در سال 2023 در رتبه پنجم قرار گرفت؛ نام این شرکت برای چهارمین سال متوالی در بین 5 برند برتر جهانی ثبت شد. براساس گزارشها، ارزش برند سامسونگ به 91.4 میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد داشته است.
Airbnb با 21.8 درصد افزایش ارزش، برترین برند درحالرشد سال 2023 شناخته شد و از جایگاه 54 جدول به جایگاه 46 جهش داشته است. افزایش قابلتوجه ارزش این برند تا حدی بهدلیل سرمایهگذاری قوی این شرکت در برندسازی و چشمانداز وسیع مالی آن است؛ درآمد Airbnb در سال گذشته در مقایسه با سال 2021، 40 درصد افزایش یافته بود و این روند امسال نیز ادامه دارد.
مطالب مرتبط: