نتفلیکس سال 1998 پا به میدان گذاشت. در ابتدا نوار فیلمها را تهیه میکرد و به دست مشتریان میرساند، تا این که سال 2007 در روند کار خود تغییری بزرگ ایجاد کرد و از یک سرویس سفارش پستی به یک برنامه پخش آنلاین فیلم و سریال تبدیل شد که امروزه بیش از 238 میلیون کاربر دارد.
به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از آینده نگر، در گذشته مردم مجبور بودند جلوی تلویزیون بنشینند و ساعتها منتظر برنامه موردعلاقهشان بمانند، اما ظهور پلتفرمهایی مانند نتفلیکس انقلابی نو به پا کرد و پس از آن همه میتوانستند در هر مکان و هر لحظه سریالی که دوست دارند را پخش کنند و از تماشای آن لذت ببرند.
نتفلیکس سال 1998 پا به میدان گذاشت. در ابتدا نوار فیلمها را تهیه میکرد و به دست مشتریان میرساند، تا این که سال 2007 در روند کار خود تغییری بزرگ ایجاد کرد و از یک سرویس سفارش پستی به یک برنامه پخش آنلاین فیلم و سریال تبدیل شد که امروزه بیش از 238 میلیون کاربر دارد. مطمعنا چنین موفقیتی اتفاقی نیست! بیایید راز موفقیتش را کشف کنیم.
دوست صمیمی
نتفلیکس برای تبلیغات تمرکزش را روی یک روش خاص نمیگذارد و از تمام منابع ممکن از جمله رسانههای اجتماعی، روزنامهها و بیلبوردها بهره میگیرد. شخصی سازی یکی از بهترین استراتژیهایی است که تیمهای بازاریابی از آن برای ایجاد روابط بهتر با مشتریان استفاده میکنند. نتفلیکس نسبت به رقبای خود در این زمینه پیشی گرفته است و یک گام جلوتر از شخصی سازی معمولی رفته و با روشهای منحصر به فردش ارتباط دوستانهتری با مخاطبان شکل میدهد.
برای مثال اگر کاربر این سایت باشید و وارد حساب خود شوید، میبینید که نتفلیکس در قسمت پیشنهادی برترین فیلمها به جای این که از ضمیر شما استفاده کند با زیرکی هر چه تمامتر با نام کوچک خطابتان میکند، انگار که یک رفیق قدیمی است و میداند به چه چیزهایی علاقه داریم و به شما حس خاص بودن میدهد. این جزئیات به ظاهر ریز، اهمیت بسیاری در ارتباط نزدیکتر با مخاطبان دارند. بنابراین اگر قصد دارید برند محبوبی بسازید، هرگز نام مشتریان و علایق آن ها را فراموش نکنید.
رمز و راز
میم ها تصاویر گرافیکی هستند که بین کاربران شبکههای اجتماعی محبوبت زیادی دارند. نتفلیکس به خوبی این موضوع را درک کرده به همین دلیل در صفحات خود میمهای متنوعی را به اشتراک میگذارد و با ایجاد حس کنجکاوی از طریق میمها کاربران زیادی را مجذوب خود میکند.
نتفلیکس بر اساس تصاویر و اطلاعات موجود در فیلمهایش میم میسازد و با این کار از رقابت اجتماعی که در زیر پوست جامعه جریان دارد به نفع خودش استفاده میکند. اما میمها چگونه کاربران را به استفاده از پلتفرم نتفلیکس ترغیب میکنند؟ دلیل آن بسیار ساده است.
مخاطب امروزی میخواهد که همه چیز را بداند، و نتفلیکس با وایرال کردن میمهایش آن را به یک اطلاعات عمومی تبدیل میکند. اطلاعات عمومی ای که اگر در دنیای امروز آن هارا ندانیم ،عیب بزرگی محسوب میشود. تصور کنید در جمعهای دوستانه از جملات خاصی استفاده میکنند که شما معنی آن را نمیدانید یا دوستی یک میم را با شما به اشتراک میگذارد، اما شما نمیتوانید معنی آن را بفهمید.
این روند باعث میشود به مرور زمان دوستانتان با شما فاصله بگیرند و برای آن که جلوی این اتفاق را بگیرید باید به دوستی دیگر پناه ببرید. دوستی به نام نتفلیکس که با لیست فیلم و سریالهای پیشنهادی مزین به اسم کوچک شما در بالای صفحه انتظارتان را میکشد.
تفریح یا تبلیغ؟
اگر صاحب کسب و کاری هستید بهترین راه برای تبلیغ آن، به روز بودن است. نتفلیکس همچنان از برنامههای محبوب مثل اسنپ چت و اینستاگرام استفاده می کند و با ساخت فیلتر، سریالها و فیلمهای جدید خود را تبلیغ میکند. به علاوه از تمام رویدادهای پیش رو آگاه است برای مثال در روز پدر نتفلیکس پستی مرتبط با این موضوع را که از سکانس فیلمهایش بود منتشر کرد.
همان طور که تا الان متوجه شدید این برند با کنجکاو کردن مخاطبان خودش را در صدر نگه داشته و از هیچ راهی برای انجام این کار به سادگی نمیگذرد. از همان اوایل که سیتکام معروف دوستان معرفی شد بر طبق انتظار نتفلیکس خودش را تبلیغ کرد اما مدتها بعد کاری خلاقانه انجام داد. این سیتکام حتی سالها پس از این که به اتمام رسید محبوب بود. نتفلیکس که این موضوع را میدانست بازیگران را دوباره دور هم جمع کرد و مستندی ساخت که برای مدتها بر سر زبانها افتاد.
این شرکت کارش را از یک سرویس کوچک اجاره دیویدی شروع کرد و به غول بزرگ پخش آنلاین فیلم تبدیل شد و در همین حال بلاک باستر یکی از بزرگترین شرکتهای ویدیویی را ورشکسته کرد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، این ما هستیم که در دنیای نتفلیکس زندگی میکنیم! نتفلیکس نه تنها شیوه تماشای فیلم، بلکه شیوه زندگی کردن ما را هم تغییر داده است.