عملکرد استان‌های کشور در استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری

طبق تکلیف قانونی، تمام استان‌ها باید 50 درصد گام‌ها و تکالیف مرتبط گام‌های با چرخه مدیریت بهره‌وری را تا پایان مهرماه سال 1402 به انجام می‌رساندند که متأسفانه به جز استان یزد، هیچ‌یک موفق به این مهم نبوده‌اند. 

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وب سایت سازمان بهره وری، سارا قنبری، کارشناس ساماندهی شبکه ملی بهره‌وری این سازمان در گزارشی نوشته است:

سازمان ملی بهره‌وری ایران «نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری» را به‌منظور افزایش مشارکت مؤثر استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و استانی در حرکت ملی بهره‌وری و در راستای تحقق رشد اقتصادی هدف در بند اول سیاست‌های کلی برنامه پنج‌ساله هفتم و تکالیف مندرج در بند اول مصوبات هشتاد و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و احکام مرتبط در برنامه‌های پنج‌ساله کشور تدوین کرده است.

چرخه مدیریت بهره‌وری روشی قاعده‌مند و نظام‌یافته است که جهت شناسایی و حل مسائل نابهره‌وری محوری و اولویت‌دار استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اصلی، تابعه و شرکت‌های دولتی توسعه یافته است. طبق تکلیف قانونی، تمام استان‌ها باید 50 درصد گام‌ها و تکالیف مرتبط گام‌های با چرخه مدیریت بهره‌وری را تا پایان مهرماه سال 1402 به انجام می‌رساندند که متأسفانه به جز استان یزد، هیچ‌یک موفق به این مهم نبوده‌اند.

شایان ذکر است، تأخیر به‌وجود آمده در استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری در سال جاری ناشی از حذف بند «و» تبصره 18 از لایحه قانون بودجه 1402 و همچنین عدم تصویب آیین‌نامه ناب در شش‌ماهه نخست سال 1402 است. با عنایت به برگزاری دوره توانمندسازی چرخه مدیریت بهره‌وری در تاریخ 24 آبان برای تمام استان‌های کشور، انتظار می‌رود، سرعت اجرایی‌سازی گام‌های چرخه مدیریت بهره‌وری در استان‌ها بهبود یابد.

خلاصه‌ای از گزارش مقایسه‌ای عملکرد استان‌های کشور در سال 1402 در استقرار چرخه بهره‌وری مبتنی بر تکالیف مندرج در نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری در نمودار زیر ارائه شده است. اعداد ارائه‌شده در واحد درصد نشان‌دهنده میزان عملکرد استان در انجام گام‌ها و تکالیف مرتبط با استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری است. در ادامه مهم‌ترین اقداماتی که سازمان ملی بهره‌وری ایران در ارتباط با استان‌های کشور انجام داده، آمده است.

آسیب‌شناسی وضع موجود و ابلاغ نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری

متکی بر تجربیات گذشته و با توجه به آسیب‌شناسی گسترده انجام‌‌شده از طریق اخذ نظرات کارشناسان راهبر و مدیران دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها و همچنین خبرگان و متخصصان بهره‌وری، سازمان ملی بهره‌وری ایران اقدام به اصلاح سند راهنمای اجرایی بند (الف) ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه کشور کرده است. «نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری» مجموعه اهداف، وظایف و ساختار حاکم بر چرخه مدیریت بهره‌وری در راستای انسجام‌بخشی به حرکت ملی بهره‌وری در استان‌های کشور، با توجه به انتظارات و تکالیف جدید در حوزه بهره‌وری را مورد بازنگری قرار داده است.

با عنایت به (1) بازنگری گسترده و آسیب‌شناسی صورت‌گرفته در راهنمای اجرایی بند (الف) ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه کشور، (2) حذف بند «و» تبصره 18 از لایحه بودجه 1402 و (3) عدم تصویب آیین‌نامه ناب در شش‌ماهه نخست سال 1402، استان‌های کشور برنامه‌های ارتقای بهره‌وری سال گذشته خود را تا ابلاغ نظام‌نامه جدید چرخه مدیریت بهره‌وری پیگیری کرده و گزارش پیشرفت آن را تدوین و ارائه کردند و سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری را به‌عنوان راهکار جایگزین آیین‌نامه یادشده تدوین و با امضای میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. از این رو، در پیاده‌سازی گام‌های اجرایی چرخه مدیریت بهره‌وری مبتنی بر ابلاغیه مورخ 26/06/1402 به شماره 70715، اغلب استان‌ها با تأخیر مواجه هستند.

پایش برنامه‌های ارتقای بهره‌وری سال گذشته

با توجه به اینکه تعدادی از برنامه‌های ارتقای بهره‌وری استان‌های کشور در پایان سال 1401 به اتمام نرسیده و دستگاه‌های اجرایی استان‌ها برنامه‌های خود را در شش‌ماهه نخست سال پیگیری کرده‌اند، پایش این برنامه‌ها در دستورکار سازمان ملی بهره‌وری ایران قرار گرفته است. بدین ترتیب کمیته‌های بهره‌وری استانی گزارشات پیشرفت اقدامات ناتمام را تجمیع و برای سازمان ارسال کرده است.

توانمندسازی و هماهنگی متولیان بهره‌وری استان

پس از ابلاغ نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری در 26 شهریور 1402 جلساتی به‌صورت حضوری و وبینار با هدف آموزش، توانمندسازی و هماهنگی متولیان بهره‌وری استان توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران برنامه‌ریزی و برگزار شد.

این جلسات عبارت‌اند از: نشست حضوری در استان یزد با حضور مدیران ‌و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کلیدی (31 مرداد)، نشست بررسی و آسیب‌شناسی وضع موجود استان مازندران و همچنین تشریح گام‌های اجرایی چرخه مدیریت بهره‌وری (28 شهریور)، نشست وبیناری توانمندسازی متولیان بهره‌وری استان فارس با هدف بهره‌برداری متولیان بهره‌وری شامل معاونان، مدیران، روسای گروه و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، نشست استانداران و معاونان آن‌ها، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، معاونان، روسای گروه و کارشناسان متولی امور بهره‌وری استان (4 مهر)، نشست حضوری استانداران و معاونان آن‌ها، روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، معاونان، روسای گروه و کارشناسان متولی امور بهره‌وری استان (9 مهر)، نشست حضوری نمایندگان تمام استان‌ها از جمله معاونان توسعه مدیریت و منابع و همچنین روسای گروه و کارشناسان استان (24 مهر)، نشست حضوری توانمندسازی متولیان بهره‌وری استان فارس (3آبان)، نشست حضوری تبیین گام‌های چرخه برای دستگاه‌های اجرایی استان تهران در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نشست وبیناری تشریح و رفع ابهامات مدیران و کارشناسان مرتبط با حوزه بهره‌وری استان اردبیل، نشست حضوری تشریح و رفع ابهامات مدیران و کارشناسان مررتبط با حوزه بهره‌وری استان سمنان. دوره آموزشی حضوری ارتقای بهره‌وری در بخش دولتی در استان‌های مرکزی، خوزستان و کرمانشاه، نشست وبیناری با موضوع چرخه مدیریت بهره‌وری با اعضای شورای اداری استان کرمانشاi و سخنرانی معاون راهبری عمومی-اجتماعی.

در همین حال، برگزاری جلسات توانمندسازی متولیان بهره‌وری استان، دریافت و بررسی کاربرگ‌های چرخه مدیریت بهره‌وری در کمیته خبرگی و ارائه بازخورد در صورت نیاز، تصویب و ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری استان‌ها، ایجاد تعاملات مورد نیاز میان دستگاه‌های ملی و استانی با هدف رفع موانع و پیشبرد امور، پایش و مراقبت اجرای برنامه‌های ارتقای بهره‌وری، ارائه گزارشات تحلیلی-راهبردی و همچنین پیشنهادات اصلاحی به نهادهای بالادست، سنجش اثرات اقدامات انجام‌شده در استان و صدور کارنامه بهره‌وری استان از اقدامات آتی سازمان ملی بهره‌روی ایران در این خصوص است.

مطالب مرتبط:

تحول بهره‌وری استان‌ها با رویکرد مسئله محوری

 استقرار حکمرانی منطقه‌ای؛ گامی در جهت ارتقای بهره‌وری

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *