درباره ورود تاکسی‌های برقی چینی به کشور چه میدانیم؟

معاون اول رئیس‌جمهور، طی سفری که به چین داشت، با نخست‌وزیر این کشور برای واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی‌های برقی چینی توافق کرد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از دیجیاتو، معاون اول رئیس‌جمهور، طی سفری که به چین داشت، با نخست‌وزیر این کشور برای واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی‌های برقی چینی توافق کرد.

«عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت، در نامه‌ای در این باره خطاب به محمد مخبر اعلام کرده است که ۵۳ هزار دستگاه از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که بین مخبر و لی چیانگ توافق شده بود، اکنون ثبت سفارش شده‌اند. در مورد سایر ۴۷ هزار دستگاه نیز مذاکراتی با طرف چینی برقرار است.

بنابراین گویا برنامه دولت برای واردات خودرو روی محصولات برقی متمرکز شده و این واردات فقط از چین صورت خواهد گرفت. این درحالی است که پیش از این مقامات وزارت صمت هرگونه چینی‌سازی واردات خودرو را تکذیب کرده و گفته بودند که هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات خودرو از کشور‌های مختلف وجود ندارد.

بیشتر این تاکسی‌ها در قالب خودرو‌های مونتاژی در ایران تولید می‌شوند یا نام آن‌ها در لیست محصولات وارداتی بنزینی دیده می‌شود. تقریباً همه آن‌ها قیمتی بیشتر از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارند. بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌هایی که در خیابان‌های کشور درحال تردد هستند از سن مرز فرسودگی عبور کرده‌اند. بااین‌وجود مالکان این تاکسی‌ها توانایی مالی تعویض خودروی فرسوده خود با مدل‌های برقی بیش از یک میلیارد تومانی را ندارند. علاوه‌براین، هنوز زیرساخت‌های لازم برای تردد خودرو‌های برقی در ایران ایجاد نشده است.  

در همین زمینه بخوانید

ادعای استارتاپ آلمانی؛ خودرو را یک‌روزه برقی می‌کنیم

آیا عربستان به قطب خودروهای برقی تبدیل می‌شود؟

الگوی هندی توسعه خودروهای برقی

حضور تاکسی‌های برقی چینی در شهرهای بزرگ کشور

در کنار ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران که قرار است توسط شهرداری این شهر تجهیز شود، وزارت صمت خطوط تاکسیرانی برقی را ابتدا در تبریز و سپس در رشت، اصفهان، شیراز، کرج و مشهد تجهیز می‌کند. همچنین برنامه سیاست‌گذار خودرویی این است که خطوط تاکسیرانی توسط خودروساز‌ها ایجاد شوند.

برای مثال پیش از شروع تحریم‌ها شرکت تویوتا در فرودگاه مهرآباد خط تاکسیرانی داشت. این الگو در سطح جهانی سابقه زیادی دارد، اما در ایران کم‌سابقه است. گویا قرار است تاکسی‌های برقی اولین طرح گسترده تاکسیرانی خودروساز‌ها در ایران باشند.

قرار بود واردات این خودرو‌ها به‌تدریج از آذرماه انجام ‌شود. اما با گذشت چند روز از پایان ماه آذر هنوز شاهد ورود این خودرو‌ها نیستیم. همچنین در بند پایانی این نامه آمده است که برنامه‌ریزی برای تولید خودرو‌های برقی از سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد. گویا در مذاکرات هیئت وزارت صمت با طرف چینی با حضور مخبر توافق شده که همکاری راهبردی بین شرکت‌های ایرانی و چینی در قالب کارگروه‌های تخصصی در راستای تولید خودرو‌های برقی انجام گیرد.

مطالب مرتبط:

گره‌گشای تولید خودرو برقی در ایران چیست؟

سبقت برقی‌ها از دیزلی‌ها در اروپا

لیزینگ اجتماعی؛ راهکار فرانسه برای گسترش خودروهای برقی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *