شنبه‌های تعطیل

سعید اشتیاقی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین، در یادداشتی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی با گذشت از منافع خودش در جهت افزایش منافع ملی خواستار دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته به شرط انتخاب روز شنبه به‌جای پنجشنه است، توضیح داد که تعطیل شدن پنجشنبه با در نظر گرفتن اختلاف ساعت ایران و شرکای تجاری مانند چین فرصت مبادله را به حداقل می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از اتاق تهران آنلاین، وی در یادداشتی نوشته است:

تعطیلی شنبه‌ به جای پنجشنبه، مدتی است موضوع داغ نمایندگان مجلس شده است؛ اغلب نمایندگان ملت در مجلس و حتی نمایندگان پارلمان بخش خصوصی تاکید دارند به‌منظور همگام‌سازی با بازار‌های جهانی و در راستای اینکه در بیش از 70 درصد کشورهای دنیا، «شنبه» به‌عنوان یکی از روزهای تعطیل رسمی آنها به حساب می‌آید، بنابراین بهتر است در کشور ما نیز در طرح 2 روزه شدن بتعطیلات پایان هفته، روز شنبه در کنار روز جمعه به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته شود.

اگرچه هنوز تصمیم مجلش در مورد تعطیلات دو روزه پایان هفته روشن نیست اما مشخص است که دولت در لایحه خود خواهان تعطیلی روز پنجشنبه بوده چرا که در حال حاضر نیز ادارات و سازمان‌های دولتی در روز پنجشنبه تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند. برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس معتقدند روز پنجشنبه به‌دلیل انجام برخی فرایض دینی و سنتی مانند زیارت اهل قبور برای تعطیلی روز مناسب‌تری است.

اما در مقابل بخش زیادی از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی ضمن اهمیت بخشیدن به این مسائل، تاکید دارند باتوجه به اینکه روز شنبه در بیشتر کشورهای دنیا تعطیل رسمی به شمار می‌رود، تعطیلی آن به‌جای پنجشنبه برای همگام‌سازی با بازار‌های جهانی و توجه به افزایش انجام مراودات تجاری، مبادلات اقتصادی و بازرگانی با دنیا ضروری به نظر می‌رسد. تعطیلی روز شنبه به عنوان روز تعطیلی رسمی جدید، بی‌تردید می‌تواند اثرات مثبت اقتصادی قابل توجهی را نصیب کشور کند.

به خاطرم دارم که چند سال پیش و برای نخستین بار حتی قبل از مسوولان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی بودند که موضوع تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها را پیگیری می‌کردند؛ چرا که با تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشور ما و شنبه و یکشنبه در بیشتر کشورها در هر هفته فقط سه روز برای برقراری مراودات بین‌المللی باقی می‌ماند و این جدای از مساله اختلاف ساعت است. به‌عنوان نمونه در کشوری مانند چین که بیشترین مراودات اقتصادی ما با این کشور است، اختلاف 4 ساعت و نیم باعث می‌شود از همان فرصت سه روزه هم نتوان به خوبی استفاده کرد.

با این وجود بخش خصوصی باید بیشتر بر این خواسته منطقی خود پافشاری کند تا این مهم در میان دعواهای سیاسی گم نشود. نکته قابل توجه اینکه تعطیلی جمعه و شنبه چند سالی است در کشورهای مسلمان منطقه مانند امارات، ترکیه، عراق و افغانستان اجرایی شده و از طرفی پاسخ استفتا از دفاتر مراجع عظام نشان می‌دهد که هیچ اشکال شرعی بر تعطیلی شنبه وارد نیست. بنابراین برای تقویت وضعیت اقتصادی کشور به‌ویژه رونق مبادلات تجاری بدون نگاه سیاسی بلکه با هدف پویایی و بهبود فضای اقتصادی کشور، تمرکز و توجهات روی تعطیلی روز شنبه گذاشته شود.

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مدتی است که در مجلس مسکوت باقی مانده و گویا دلیل اصلی آن اختلاف نظر نمایندگان بر سر تعطیلی روز شنبه یا پنجشنبه‌ است، این در حالی است که فعالان اقتصادی و تجاری در اتاق‌های بازرگانی خطاب به دولت و مجلس، تأکید دارند به‌منظور توجه به رونق اقتصاد کشور و افزایش سطح تجارت و بازرگانی، بهتر است روز‌های «جمعه و شنبه» به‌عنوان 2 روز تعطیل رسمی در کشور در نظر گرفته شود. علاوه‌بر فعالان اقتصادی، کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در بررسی اولیه خود راجع به تعطیلی 2 روز در هفته مایل است به جای پنجشنبه‌، روز‌ شنبه تعطیل شود.

در این میان مطابق بیانیه اتاق بازرگانی تهران خطاب به دولت و مجلس، پیشنهاد شده است در ساماندهی تعطیلات پایان هفته، افزایش این تعطیلات به روز‌های جمعه و شنبه منتهی شود. بیانیه‌ای که به دور از حواشی و مسائل سیاسی فقط و فقط درراستای همگام‌سازی تعطیلات با بازار‌های جهانی، تسهیل فرایند‌های تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری است که نمایندگان پارلمان بخش خصوصی و فعالان خبره اقتصادی آن را در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری می‌دانند.

بخش خصوصی پذیرفته است که از منافع خود در راستای منافع ملی بگذرد و بپذیرد که از میزان ساعت کاری هفته نیروهایش کاسته شود و یک روز به تعطیلی رسمی پایان هفته اضافه شود اما از آن سو انتظار دارد که دولتمردان و تصمیم‌گیران این فرصت تاریخی را از دست ندهند و آنها نیز درراستای منافع ملی، با تصویب تعطیلی روز شنبه به گشایش بیش از پیش تبادلات تجاری و ارتباطات بین‌المللی کشور با دنیا اقدام کنند.

طبق گزارش گمرک حجم تجارت خارجی ایران در 9 ماهه نخست سال جاری با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی و مهندسی و برق به 112 میلیارد دلار رسیده است که در مقابل طی این مدت حجم واردات 28.7 میلیون تن کالا به ارزش 48.4 میلیارد دلار بوده است. این شاخص از نظر ارزش 12 درصد و از لحاظ وزنی 6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

حال چنانچه روز شنبه به جای پنجشنبه به‌عنوان روز جدید تعطیل رسمی در کشور تصویب شود، بی‌تردید حجم تجارت خارجی و داخلی ایران باتوجه به اضافه شدن 2 روز کاری به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی کشور بسیار بیشتر از این رقم‌ها خواهد شد، اقدامی که علاوه‌بر توسعه اقتصادی و تجاری، ارزآوری قابل توجهی را از طریق بخش گردشگری و … نصیب ایران می‌کند.

مطالب مرتبط:

چرا جمعه و شنبه باید تعطیل باشد؟

تاکید اقتصاددانان بر تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه

تداوم تعطیلی پنجشنبه و عقب‌ماندگی ۴ روزه اقتصاد ایران

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *