درباره واگذاری 2100 میلیارد تومانی «تپسی» چه می‌دانیم؟

با فروش 70 درصد سهام تپسی به گلرنگ، به نظر میرسد رقابت در اکوسیستم استارتاپی ابعاد جدیدی پیدا کند. اما یک سوال اساسی دیگر نیز وجود دارد که سهامداران سابق تپسی قرار است مجدداً این پول را به اکوسیستم تزریق کنند؟

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، روز دوشنبه بود که رسانه‌ها خبر دادند که بزرگ‌ترین سهام‌دار تپسی با واگذاری 27.5 درصد دیگر از سهام تپسی، کل سهم خود را فروخت. چنانچه طبق پیش شرط تعیین شده از سوی فروشندگان سهام تپسی، مالک جدید 69 درصد از سهام این شرکت را خرید.

بدین ترتیب، در دومین روز از معامله بلوکی سهام تپسی، 27.5 درصد از سهام این تاکسی اینترنتی فروخته شد تا درمجموع 69 درصد سهام تپسی به مالک جدید منتقل شود. در واقع، شرکت «خورشید سان» که با مالکیت 24.62 درصدی، بزرگ‌ترین سهام‌دار تپسی به‌حساب می‌آمد، تمامی سهم خود در این شرکت را به قیمت 566 میلیارد تومان فروخت. یک فرد حقیقی از سهام‌داران این تاکسی آنلاین نیز امروز 2.95 درصد از سهام خود – معادل 68 میلیارد تومان – را فروخت.

با انجام معامله بلوکی اخیر، دو شرکت حقوقی و چهار فرد حقیقی از جمع سهام‌داران تپسی خارج شدند؛ اگرچه نام افراد حقیقی اعلام نشده است، اما با توجه به میزان سهام واگذارشده و گزارش‌های تپسی در کدال می‌توان نام آن‌ها را حدس زد.

یکی از نکات قابل‌توجه درباره این معاملات، فروش سهام به قیمتی بالاتر از قیمت فعلی سهم است. از ابتدای هفته سهام تپسی روی تابلوی بورس حوالی 750 تومان معامله می‌شود، اما دو شرکت حقوقی «خورشید سان» و «راستین ارزش سپهر» سهام خود را به قیمتی بالاتر از 900 تومان واگذار کرده‌اند.

یک خریدار حقوقی که در روز معامله حدس‌وگمان‌های بسیاری درباره نام آن وجود داشت، اکنون مالکیت 69 درصد سهام تپسی را در اختیار گرفته است. لازم به ذکر است پیش‌شرط واگذاری بلوک سهام تپسی این بود که تنها پیشنهاد متقاضیانی موردتأیید فروشندگان باشد که متقاضی خرید 69 درصد سهام این شرکت هستند.

گلرنگ مالک جدید تپسی شد

پس از آن، براساس متنی که تپسی در اختیار رسانه‌ها قرار داد، مشخص شد که گلرنگ با مبلغ بیش از 2.1 هزار میلیارد تومان، این سهام را خریداری کرده است.

گلرنگ با خرید 68.95 از سهام تپسی، مالکیت جدید این تاکسی اینترنتی را بر عهده گرفت. دو شرکت حقوقی «خورشید سان» و «راستین ارزش سپهر» به همراه چهار فرد حقیقی، سهام خود را طبق سازوکار سازمان بورس، به گلرنگ فروختند.

«میلاد منشی‌پور»، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تپسی با انتشار ویدئویی اعلام کرد گلرنگ خریدار 70 درصد از سهام تپسی بوده است: «به این ترتیب نه تنها تپسی بعد از هفت سال وارد چرخه بعدی و بزرگ‌تر زندگی خود، بلکه در این مسیر همراه و حامی توانمندی را در کنار خود خواهد داشت.»

او با اشاره به اینکه از ترکیب سهام‌داران تپسی خارج شده است، سرمایه‌گذاران این پلتفرم را جزو اولین کسب‌وکارهایی در چنین رده دانست که به نتیجه سرمایه‌گذاری‌شان رسیده‌اند: «مشتاقم که در این مسیر جدید به تپسی کمک کنم.»

گفتنی است گلرنگ چندی پیش «الوپیک» را خرید و به‌نظر می‌رسد که اکنون پازل لجستیکی گلرنگ تکمیل شده است؛ مجموعه‌ای که در چند وقت اخیر حضور پررنگ‌تری نسبت به همیشه در اکوسیستم استارتاپی ایران داشته و سرمایه‌گذاری‌هایی نیز روی برخی شرکت‌ها همچون پلتفرم رزرو آنلاین ویلا و سوئیت «شب» داشته است.

استارتاپ «اُکالا» که یک فروشگاه آنلاین محصولات پرمصرف و متصل‌کننده فروشگاه‌های افق کوروش به یکدیگر است، «تارا» که در حوزه فین‌تک و ارائه خدمات لندتکی فعالیت می‌کند و فروشگاه اینترنتی «دارتیل» که یک مارکت‌پلیس برای عرضه آنلاین کالاهای مختلف است، ازجمله تجربیات گلرنگ در اکوسیستم استارتاپی هستند.

«اُفود» نیز جدیدترین مجموعه تحت هدایت گلرنگ است که می‌خواهد رقیبی جدی برای «اسنپ‌فود» باشد. این پلتفرم سفارش آنلاین غذا به‌تازگی فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است و احتمالاً مالکیت گلرنگ در تپسی بتواند به ارائه هرچه بهتر خدمات و سرویس‌دهی در افود کمک کند.

منبع: دیجیاتو

مطالب مرتبط:

آغاز نبرد گلادیاتوری در اکوسیستم؟

یک ضربه دیگر به اکوسیستم استارتاپی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *