وضعیت بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۴

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهانی كه ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ برآورد شده بود، در سال ۲۰۲۴ در سطح ۳.۱ درصد باقی بماند. اگر چه این رشد پیش‌بینی شده بالاتر از آخرین پیش‌بینی انجام شده در اكتبر ۲۰۲۳ است، اما همچنان كمتر از میانگین تاریخی سالانه ۳.۸ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از تعادل، سال ۲۰۲۳ اقتصاد جهانی شاهد بهبودی نابرابر پس از پیامدهای همه‌گیری كووید-۱۹ و جنگ در اوكراین بود اما فعالیت اقتصادی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نتوانست به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد و طبق پیش‌بینی‌ صندوق بین‌المللی پول در اكتبر ۲۰۲۳، اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۲۳ با كاهش رشد اقتصادی روبرو شدند.

محققان تحلیل كردند كه چگونه اقتصادهای پیشرو جهان مانند ایالات‌متحده، چین و هند در سال ۲۰۲۳ با عدم اطمینان اقتصادی مواجه شدند. ایالات‌متحده به دلیل انعطاف‌پذیری بازار كار و بازار مسكن، عملكرد بهتری نسبت به انتظار داشت. اگر چه فدرال ‌رزرو به افزایش نرخ‌ بهره ادامه داد اما نرخ بیكاری در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ تنها ۳.۷ درصد بود. مالكان خانه همچنین قادر به حفظ دارایی خالص خود در میان قیمت‌های بالای مسكن بودند.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، به عنوان باری برای رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۳ شناخته شد. سی‌ان‌ان در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، گزارش داد كه چالش‌های مختلف پیشرفت را برای چین محدود می‌كند. اثر كندی بر اقتصاد كلی در سال ۲۰۲۳ ناشی از قرنطینه‌های شدیدی است كه در طول شیوع همه‌گیری به پكن تحمیل شده است.

با توجه به بررسی‌های فزاینده، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ كاهش شدیدی را تجربه كرد. سایر عوامل محدودكننده شامل بحران املاك و نرخ بالای بیكاری در میان جوانان است.

یكی دیگر از مسائل اقتصادی مربوط به جمعیت‌شناسی مانند كاهش نرخ باروری است كه می‌تواند باعث كاهش عرضه نیروی كار و افزایش بار بدهی برای كشور در آینده شود. در برابر مشكلات ساختاری در اقتصاد، به نظر می‌رسد دولت چین امیدوار است كه اقتصاد دوباره به حركت درآید.

هند در طول یك محیط اقتصادی چالش‌برانگیز جهانی، به عنوان یك قدرت انعطاف‌پذیر ظاهر شده كه ۱۶ درصد در رشد جهان در سال ۲۰۲۳ نقش داشته است. مجمع جهانی اقتصاد در ۱۵ ژانویه گزارش داد كه هند قرار است طی پنج سال آینده به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، این كشور در دستیابی به دومین نرخ رشد بالا در میان سایر كشورهای گروه ۲۰ موفق بود. هند علاوه بر تقویت نوآوری و فناوری، در زیرساخت‌های عمومی نیز سرمایه‌گذاری كرده است.

صندوق بین‌المللی پول برای اقتصادهای پیشرفته پیش‌بینی كرده است كه رشد اقتصادی آنها قبل از اینكه در سال ۲۰۲۵ به ۱.۸ درصد برسد، از ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ كاهش می‌یابد. در مورد ایالات‌متحده، پیش‌بینی می‌شود كه رشد از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ كاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود كه منطقه یورو بهبودی در نرخ رشد خود را تجربه كند.

این بهبود با شرایطی مانند رشد درآمد واقعی، كاهش تورم و مصرف قوی‌تر خانوارها به دلیل اثرات كاهش‌دهنده حمله روسیه به اوكراین كه تقریباً دو سال پیش آغاز شد، حمایت می‌شود. با توجه به اثرات كاهشی قیمت بالای انرژی، بریتانیا نیز در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد متوسطی در رشد اقتصادی خود خواهد بود.

برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، رشد، قبل از اینكه در سال ۲۰۲۵ بالاتر رود، همچنان در ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند. در آسیا، هند و چین به عنوان قدرت‌های جهانی پیشرو هستند. رشد اقتصادی هند با حمایت از تقاضای داخلی، انعطاف‌پذیر باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، رشد چین ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است كه به دلیل هزینه‌های بیشتر دولت برای مقابله با بلایای طبیعی و رشد قوی‌تر از حد انتظار در سال ۲۰۲۳، از نرخ رشد پیش‌بینی‌شده پیشی بیشتر است. همچنین انتظار می‌رود اروپای نوظهور و در حال توسعه نیز رشد اقتصادی خود را از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد. بر اساس داده‌های تولید ناخالص داخلی، ایالات‌متحده امریكا، چین، ژاپن، آلمان و هند بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند.

كانادا بر اساس بخش‌های توسعه یافته تولید و خدمات خود استوار است. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی كانادا ۲.۱۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی واقعی این كشور در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۴ درصد رشد كند و به ۲,۲۴۲ میلیارد دلاربرسد.

اقتصاد كانادا به‌شدت به منابع طبیعی فراوان خود متكی است كه شامل نفت، گاز، مواد معدنی وچوب می‌شود. علاوه بر این، این كشور دارای بخش خدمات پر رونق، صنعت تولیدی تثبیت شده و تعهدی استوار برای پرورش نوآوری و پیشرفت‌های تكنولوژیكی است. پیش‌بینی می‌شود كه تولید ناخالص داخلی واقعی برزیل در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۷ درصد رشد كند و به ۲,۲۷۲ میلیارد دلار رسیده است.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی این كشور ۲.۱۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود. بنابراین برزیل یكی از اقتصادهای بزرگ جهانی است. اقتصاد برزیل بخش‌های گسترده‌ای دارد كه شامل كشاورزی، معدن، تولید و خدمات می‌شود.

قابل ذكر است، این مركز جهانی برجسته برای تولید و صادرات محصولات كشاورزی است. عوامل متعددی از جمله قیمت كالاها، مصرف داخلی و پیشرفت زیرساخت‌ها، رشد اقتصاد برزیل را شكل می‌دهند. ایتالیا یكی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپاست.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی این كشور ۲.۱۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود. همچنین پیش‌بینی شده است كه تولید ناخالص داخلی واقعی ایتالیا ۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد كند و ۲.۲۸۰ میلیارد دلار رسیده است. ایتالیا به عنوان سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا دارای یك بازار بسیار توسعه یافته است.

پیش‌بینی می‌شود فرانسه در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی ۲۹۲۰ میلیارد دلاری داشته باشد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳,۱۸۲ میلیارد دلاراست. اقتصاد فرانسه با تنوع مشخص می‌شود و بر صنایعی مانند هوافضا، گردشگری، كالاهای لوكس و كشاورزی تأكید دارد. فرانسه به دلیل سیستم رفاه اجتماعی قوی، زیرساخت‌های توسعه یافته و سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در تحقیق و توسعه مشهور است.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی بریتانیا ۳.۳۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود و تولید ناخالص داخلی این كشور ۴۸۹۱۰ دلار بود و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳,۵۹۲ میلیارد دلاراست. پایتخت لندن به عنوان یك مركز مالی جهانی عمل می‌كند. اقتصاد بریتانیا تركیبی از بخش‌های خدمات، تولید، مالی و خلاق است. لندن به عنوان یك مركز مالی در سراسر جهان عمل می‌كند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب می‌كند.

هند با رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است. همچنین پیش‌بینی می‌شود كه تا سال ۲۰۴۷ به كشوری توسعه‌یافته تبدیل شود. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی هند ۳.۷۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود و ۴,۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ است. هند در رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۴ در رتبه پنجم قرار دارد.

اقتصاد هند دارای تنوع و رشد سریع است كه توسط بخش‌های كلیدی مانند فناوری اطلاعات، خدمات، كشاورزی و تولید تقویت می‌شود. این كشور از بازار داخلی گسترده خود، نیروی كار جوان و ماهر از نظر فناوری و طبقه متوسط در حال گسترش خود سرمایه‌گذاری می‌كند.

ژاپن به عنوان یكی از ۲۵ اقتصاد بزرگ در جهان قرار دارد. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی این كشور ۴.۲۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است و در سال ۲۰۲۴ به ۴,۲۹۱ میلیارد دلاراست. اقتصاد برجسته ژاپن با فناوری پیشرفته، قدرت تولید و صنعت خدمات متمایز است.

بخش‌های برجسته شامل خودرو، الكترونیك، ماشین‌آلات و حوزه‌های مالی است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی آلمان ۴.۴۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴,۷۳۰ میلیارد دلار است.

اقتصاد ملی بر صادرات متمركز است و بر نیروی كار كارآمد خود بنا می‌شود. اقتصاد آلمان به‌شدت بر صادرات متمركز است و به دلیل دقت خود در بخش‌های مهندسی، خودروسازی، شیمیایی و داروسازی مشهور است. این كشور از نیروی كار ماهر، ابتكارات تحقیق و توسعه قوی، و تعهد آشكار به پرورش نوآوری بهره می‌برد.

طبق گزارش یاهو، دومین اقتصاد بزرگ جهان چین است. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی این كشور ۱۷.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی واقعی چین در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴.۶ درصد رشد كند و به ۱۸,۵۶۶ میلیارد دلار برسد.

چین شاهد رشد قابل‌توجهی در پیشرفت اقتصادی خود بوده است و از رتبه چهارم در سال ۱۹۶۰ به رتبه دوم در سال ۲۰۲۳ رسیده است. اقتصاد چین عمدتاً به تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری وابسته است. ایالات‌متحده توانسته است جایگاه خود را به عنوان اقتصاد پیشرو جهانی حفظ كند.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده ۲۶.۹۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ بود و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲۷,۹۷۴ میلیارد دلاراست. بر اساس گزارش فوربس، ۱۰ كشور فقیر جهان از نظر تولید ناخالص داخلی شامل سودان جنوبی، بوروندی، جمهوری آفریقای مركزی، سومالی، كنگو، موزامبیك، نیجر، مالاوی، چاد و لیبریاست.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *