10 جنبه اثرگذاری آموزش در افزایش بهره‌وری کارکنان

سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه کارکنان می‌تواند منجر به نیروی کار ماهر، باانگیزه و متعهدتر شود که در نهایت می‌تواند منجر به سطوح بالاتر بهره‌وری برای یک سازمان شود.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، زهره محمودی، مدیر پروژه آموزشی مدرسه کسب‌وکار تکاپو در یادداشتی در مجله بهره وری ملی نوشته است:

شکی نیست که آموزش کارکنان مزایای بی‌شماری را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. سازمان‌های بین‌المللی دائماً اهمیت آموزش شغلی برای افزایش بهره‌وری کارکنان را بیشتر درک می‌کنند. گاهی بیشتر این تلاش‌ها به آموزش‌های اولیه شغلی برای کارکنان جدید محدود می‌شود و آموزش مداوم شغلی نادیده گرفته می‌شود.

در حالی که برنامه‌های آموزشی برای کسب‌وکارها به‌عنوان ابزاری برای افزایش مهارت‌های مربوط به کار کارکنان در نظر گرفته می‌شود و در عین‌حال، روشی بسیار مؤثر برای افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان است.

در واقع، با توجه به پیشرفت‌های مداوم فناوری، آموزش شغلی اثرگذارتر و مهم‌تر می‌شود. این یادداشت به این موضوع می‌پردازد که چگونه آموزش و توسعه می‌تواند بر بهره‌وری محیط کار تأثیر بگذارد و در ادامه به 10 جنبه‌ای می‌پردازیم که از نقطه‌نظر آنها آموزش شغلی باعث بهبود بهره‌وری می‌شود. این نکات را می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد؛ دسته اول، تأثیرات فنی و عملکردی و دسته دوم تأثیرات بلندمدت و روحیه کارکنان.

دسته اول، راه‌های اثرگذاری آموزش بر بهره‌وری: جنبه فنی و عملکردی

1. مهارت‌ها و دانش را بهبود می‌بخشد

زمانی که کارکنان آموزش و توسعه می‌بینند، مهارت‌ها و دانش جدیدی کسب می‌کنند که می‌تواند به آنها کمک کند تا کار خود را به‌طور مؤثرتر انجام دهند. با مهارت بیشتر می‌توانند کارآمدتر و با دقت بیشتری کار کنند که منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

2. انگیزه را افزایش می‌دهد

کارکنانی که فرصت‌های آموزشی و توسعه را دریافت می‌کنند، بیشتر احساس ارزشمندی توسط کارفرمایان خود می‌کنند که می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای کار سخت‌تر و بهره‌وری بیشتر افزایش دهد. علاوه بر این، کارمندانی که فرصت یادگیری و رشد در شغل خود را دارند، اغلب درگیر و متعهدتر به کار خود هستند.

3. اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد

آموزش و توسعه می‌تواند اعتماد کارکنان را نسبت به توانایی‌های خود افزایش دهد که می‌تواند منجر به احساس توانمندی بیشتر و تمایل به مقابله با چالش‌های جدید شود. کارکنان با اعتمادبه‌نفس بیشتر احتمال دارد ابتکارعمل داشته باشند و فعال باشند که می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری شود.

4. خطاها و اشتباهات را کاهش می‌دهد

زمانی که کارکنان آموزش و توسعه را در مورد بهترین شیوه‌ها و رویه‌های عملیاتی استاندارد دریافت می‌کنند، احتمال کمتری دارد که در محل کار مرتکب خطا و اشتباه شوند. این می‌تواند نیاز به کار مجدد و اصلاحات را کاهش دهد و منجر به افزایش بهره‌وری شود.

5. حمایت از نوآوری

آموزش و توسعه همچنین می‌تواند فرهنگ نوآوری را در سازمان تقویت کند. کارکنانی که تشویق به تفکر خلاقانه و ارائه ایده‌های جدید می‌شوند، احتمالاً راه‌حل‌های جدیدی تولید می‌کنند که می‌تواند کارایی و بهره‌وری را بهبود بخشد.

دسته دوم، راه‌های اثرگذاری آموزش بر بهره‌وری: عوامل منابع انسانی و روحیه کارکنان

1. آموزش رضایت کارکنان را افزایش می‌دهد

رضایت برای بهره‌وری در محل کار ضروری است. کارمندان زمانی راضی می‌شوند که تمام مهارت‌های مرتبط و موردنیاز برای انجام مؤثرتر کار خود را داشته باشند. آموزش شغلی از راهکارهای مهم برای ارائه این مهارت‌ها به کارکنان است.

2. آموزش به حفظ کارکنان فعلی کمک می‌کند

آموزش مداوم شغلی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا کارکنان مستعد را حفظ و پرورش دهند. با یادگیری مهارت‌های جدید، آنها می‌توانند در فرایندها نوآوری داشته باشند و چشم‌اندازی تازه نسبت به وظایف جاری ارائه دهند. آموزش همچنین باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود، زیرا هزینه آموزش یک کارمند فعلی کمتر از هزینه استخدام یک کارمند جدید است.

3. آموزش فرهنگ مبتنی بر عملکرد را ترویج می‌کند

آموزش شغلی فرهنگ یادگیری مادام‌العمر و عملکرد بالا را ترویج می‌کند و در عین حال، بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. همچنین به کارکنان کمک می‌کند تا بدانند چه چیزی از آنها انتظار می‌رود و چه چیزی موفقیت آنها را تعیین می‌کند. بهره‌وری کارکنان در فرهنگی که کیفیت و عملکرد را ارتقاء می‌دهد افزایش می‌یابد و آموزش شغلی این امر را تضمین می‌کند.

4. آموزش کارکنان را برای ترفیع آماده می‌کند

آموزش شغلی برای آموزش کارمندانی که در حال آماده‌شدن برای مرحله بعدی شغل خود هستند یا به سمت‌های بالاتر می‌روند و مسئولیت‌های بیشتری را برعهده می‌گیرند، مهم است. آموزش نه تنها آنها را با مهارت‌ها و دانش موردنیاز آماده می‌کند، بلکه به ایشان اطمینان می‌دهد که سازمان برای آنها ارزش قائل است و در مورد آینده آنها بسیار فکر می‌کند. این باعث ایجاد اعتماد و وفاداری نسبت به سازمان و در نتیجه افزایش بهره‌وری می‌شود.

5. آموزش موفقیت بلندمدت سازمانی را افزایش می‌دهد

یکی از عوامل کلیدی در موفقیت بلندمدت یک سازمان، افراد هستند. آموزش شغلی قطعاً نقش مهمی در تأمین سرمایه انسانی و ایجاد رهبری تأثیرگذار دارد. ارتقای مهارت‌ها و بازآموزی مهارت به صاحبان استعدادها برای انتقال نقش‌های مهم برای موفقیت یک سازمان، حیاتی است. زمانی که استعدادها رشد می‌کنند و ارتقاء می‌یابند، سازمان به سطح بعدی می‌رود.

به‌طور کلی، سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه کارکنان می‌تواند منجر به نیروی کار ماهر، باانگیزه و متعهدتر شود که در نهایت می‌تواند منجر به سطوح بالاتر بهره‌وری برای یک سازمان شود.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *