۴ عامل تهديد بنگاه‌های اقتصادی

كسب‌وكارها در سال ۱۴۰۳ با چه مسائلی مواجه خواهند بود؟ بخش خصوصی در یك رویداد، به این پرسش در ۴ لایه پاسخ داده است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از تعادل، ابرروندهایی چون «تحولات دیجیتال و مسائل اجتماعی»، اولین موضوعی هستند كه همه كسب‌وكارها در دنیا با آنها مواجه خواهند بود. لایه دوم كه آن هم روی همه كسب‌وكارها در دنیا اثر دارد، مسائل سیاسی و پیامدهای ناشی از جنگ‌های جاری است. لایه سوم به داخل ایران مربوط می‌شود، كه آن هم اثرات در حال عمیق شدن تحریم‌هاست.

لایه چهارم و آخر اما، موضوعاتی با منشأ داخلی است؛ كه مهم‌ترین آن بودجه ۱۴۰۳ است كه بدون شك روی كسب‌وكارهای داخلی اثرات نامطلوبی در پی دارد. در این بین نبود استراتژی توسعه صنعتی را نیز باید به عنوان یك نقطه ضعف جدی در نظر گرفت.

البته به گفته آنها زمانی كه چالش‌های اقتصادی چون «تورم، افزایش جمعیت و نبود فرصت شغلی، فرسایش توان تولیدی، چاپ پول بدون پشتوانه و…» تداوم پیدا می‌كنند، توان فكری و مالی صاحبان بنگاه‌ها رو به كاهش می‌گذارد و در ادامه این وضعیت می‌بینیم كه حكمرانی اقتصادی با موضوعات سیاسی در هم تنیده شده‌اند. نتیجه این وضعیت، رشد سیستم فسادپرور است.

تاب‌آوری بنگاه‌ها

پنجمین رویداد مشاوره به كسب‌وكار با هدف ارایه راهكارهای موثر در بهبود فعالیت‌های اقتصادی، تقویت محیط كسب‌وكار كشور، توانمندسازی و تاب‌آوری كسب‌وكارها در سال پیش‌رو با همكاری معاونت كسب‌وكار اتاق ایران و همراهی فدراسیون مدیریت و مشاوران كسب‌وكار ایران و با مشاركت علمی انجمن مشاوران مدیریت ایران، برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد، پیام باقری، نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به ضرورت توانمندسازی و تاب‌آوری كسب‌وكارها، گفت: انطباق‌پذیری با حفظ گردش كار در یك بنگاه اقتصادی با صیانت از كاركنان، برند و داشته‌های آن بنگاه، معنای مفهوم تاب‌آوری است.

در واقع پیشرفت بنگاه و فرصت‌طلبی در وضعیتی كه متغیرهای ویژه‌ای بر یك بنگاه حاكم است به معنای تاب‌آوری است؛ هرچند كه اصولی بر آن حاكم بوده و باید رعایت شود؛ اولین اصل، سازگاری و دومین مورد، برنامه داشتن برای مقابله با ریسك‌هایی است كه به مدیریت چابك نیاز دارد.

او ادامه داد: سرعت تغییرات بالاست و یك بنگاه تاب‌آور با مدیریت درست و دقیق سیگنال‌ها را نسبت به ریسك‌ها دریافت و پیش‌بینی می‌كند، این بنگاه باید بتواند در برابر این ریسك‌ها مقاومت و خود را به سرعت‌ترمیم كند. در این بین فرصت‌طلبی بنگاه می‌تواند به استمرار فعالیت آن بینجامد.

به باور این فعال اقتصادی یك بنگاه توانمند توان و تاب‌آور است. یعنی باید خود را پیش از اینكه دچار مشكل شود، توانمند كرده باشد كه در این مسیر، اتاق‌ها ماموریت توانمندسازی بنگاه‌ها را به عهده دارند. بر اساس اظهارات نایب‌رییس اتاق ایران، صنعت مشاوره در مسیر رشد و توسعه اقتصادی، جایگاه و نقش مهمی برعهده دارد و اتاق ایران با حمایت از آن سعی دارد به توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی و بهبود محیط كسب‌وكار كمك كند.

باقری پیشنهاد داد: این رویداد در اتاق‌های سراسر كشور برگزار شود تا در سطح جغرافیای كشور، بنگاه‌های اقتصادی را توانمند كرده و توسعه فراگیر را دنبال كنیم.

كسب وكارها در سال ۱۴۰۳

محمود اولیایی، رییس فدراسیون مدیریت و مشاوران كسب‌وكار ایران نیز در ادامه به پیش‌بینی وضعیت كسب‌وكارها در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: ابرروندها اولین موضوعی هستند كه همه كسب‌وكارها در دنیا با آنها مواجه خواهند بود؛ تحولات دیجیتال و مسائل اجتماعی از جمله این ابرروندها هستند.

لایه دوم كه آن هم روی همه كسب‌وكارها در دنیا اثر دارد، مسائل سیاسی و پیامدهای ناشی از جنگ‌های جاری است. لایه سوم به داخل ایران مربوط می‌شود كه آن هم اثرات در حال عمیق شدن تحریم‌هاست. او ادامه داد: لایه چهارم، موضوعاتی با منشأ داخلی است؛ مهم‌ترین آن بودجه ۱۴۰۳ است كه بدون شك روی كسب‌وكارهای داخلی اثرات نامطلوبی در پی دارد.

در این بین نبود استراتژی توسعه صنعتی را نیز باید به عنوان یك نقطه ضعف جدی در نظر گرفت. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی سال آینده اگر كسب‌وكارها با نگاه علمی حركت نكنند با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند. بنگاه‌ها باید با رویكردهای جدید و بهره‌ور وارد سال جدید شوند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند؛ در غیر این صورت توان ادامه نخواهند داشت. باید پیوند خود را با مشاوران كسب‌وكار بیشتر كنند و از علوم جدید مدیریت، بهره ببرند.

اولیایی خاطرنشان كرد: ابزارهای علمی در دسترس هستند تا ریسك‌ها را به فرصت تبدیل كرده یا اثرات ریسك‌ها را كاهش دهند. هم‌افزایی بین مشاوران مدیریت و مدیران بنگاه‌ها و مدیران دولتی باید در سال پیش‌رو شكل بگیرد تا بتوانند در قالب تعامل سازنده و چندوجهی از شرایط سخت قابل پیش‌بینی، عبور كنند.

بسترسازهای سیستم فسادپرور

در بخش بعدی مراسم افتتاحیه، مقصود فراست‌خواه، پژوهشگر مسائل اجتماعی به بررسی تاب‌آوری بنگاه‌ها پرداخت و تصریح كرد: در هر كسب‌وكاری متغیرهایی وجود دارند كه امروز این متغیرها در ایران به وضعیت بحرانی رسیدند.

او به تورم، افزایش جمعیت و نبود فرصت شغلی، فرسایش توان تولیدی، چاپ پول بدون پشتوانه و … اشاره كرد و گفت: زمانی كه این چالش‌ها تداوم پیدا می‌كنند توان فكری و مالی صاحبان بنگاه‌ها رو به كاهش می‌گذارد. این وضعیت ادامه دارد و می‌بینیم كه حكمرانی اقتصادی با موضوعات سیاسی در هم تنیده شده‌اند.

نتیجه این وضعیت، رشد سیستم فسادپرور است. این پژوهشگر اجتماعی از فرسایش سرمایه اجتماعی و كاهش اعتمادها به نهادها، قوانین و آینده صحبت كرد كه به دنبال آن مهاجرت سرمایه رخ می‌دهد. فراست‌خواه معتقد است در محیط كسب‌وكار، شرایط ذهنی و روانی فعالان حوزه و عاملان این محیط بسیار مهم است. زمانی كه محیط كسب‌وكار از این انرژی‌ها تهی شود، حركت آن ممكن نیست.

در این وضعیت می‌بینیم كه طبق رتبه‌بندی‌های جهانی، ایران پنجمین كشور از منظر درك تجربه‌های احساسی منفی در یك شبانه‌روز است كه مانع جدی در مسیر كسب‌وكار است. استاد موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: برای بهبود شرایط كسب‌وكارها در ایران مدلی طراحی شده كه برای اجرای آن باید مدیران، مشاوران، مشتری‌ها و به‌طور كلی عاملان انسانی هوشمند وارد میدان شوند و ایران را از بحران عبور دهند.

این افراد باید عملكرد مناسبی داشته باشند و توان آن در ایران وجود دارد چون مردم ایران بر اساس مطالعات جهانی میل بسیار بالایی در رسیدن به موفقیت دارند. به باور او تنها لازم است به افراد شایسته، حرفه‌ای و توانمند میدان داده شود. در پی آن شفافیت شكل می‌گیرد و شبكه‌ای ایجاد خواهد شد كه نتیجه آن ارتقای سطح اعتماد و تولید سرمایه اجتماعی است.

غفلت از صنعت مشاوره در بنگاه‌ها

علی چاغروند، معاون كمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران از برگزاری این رویداد طی دوره‌های قبل و نتیجه‌بخش بودن آن خبر داد و گفت: اهمیت جایگاه مشاوره نیازی به بیان استدلال ندارد. نیاز به مشورت گرفتن در همه حوزه‌ها وجود دارد و برای همین صنعت مشاوره به عنوان دومین خوشه بزرگ در محیط كسب‌وكارهای دنیا شناخته می‌شود.

از طرفی با نگاه به تحولات پیش‌رو می‌توان تأكید كرد كه نیاز به آن در آینده بیشتر هم می‌شود. به اعتقاد چاغروند ضرورت وجود مشاوران در دنیای جدید مورد تأكید است و باید داده‌ها و اطلاعات را به درستی تحلیل كنیم تا به كمك آن توان نقش‌آفرینی در محیط كسب‌وكار را داشته باشیم.

چاغروند افزود: پایداری‌های زیست‌محیطی حكمرانی شركتی را نیز در اتاق ایران مورد توجه قرار دادیم چون می‌دانیم تا سال ۲۰۲۷ حركت دنیا به این سمت و سو، فزاینده است و تقاضاهای زیادی در این بخش شكل می‌گیرد.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *