آموزش بهره‌وری: کشاورزی شهری

سازمان بهره وری آسیایی یک دوره آموزشی اینترنتی با عنوان «کشاورزی شهری (Urban Agriculture) ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، شناخت روزافزونی از اهمیت بالقوه کشاورزی شهری وجود دارد. تا سال 2050، 69 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری و 86 درصد در کشورهای توسعه یافته زندگی خواهند کرد. این موضوع ایجاد فشار بر روی مواد ضروری مانند انرژی، غذا و آب می شود.

محققان با استفاده از نرم‌افزار Earth Engine Google و همچنین مجموعه داده‌های جمعیت، هواشناسی و سایر داده‌ها، دریافتند که اگر به طور کامل در شهرهای سراسر جهان پیاده‌سازی شود، کشاورزی شهری می‌تواند تا 180 میلیون تن غذا در سال یا شاید 10 درصد از مواد غذایی از جمله تولید جهانی حبوبات، ریشه ها و غده ها و محصولات گیاهی تولید کند.

مزیتهای کشاورزی شهری

کشاورزی شهری علاوه بر ترویج تولید و مصرف غذای محلی، به پیشگیری از بلایا، حفظ مناظر، درک شهروندان از کشاورزی، آموزش کودکان و رفاه اجتماعی شهرنشینان کمک می کند. کشاورزی شهری همچنین چندین خدمات اکوسیستمی از جمله کاهش اثر جزیره گرمایی شهری را انجام می دهد.

همچنین محققان تخمین زدند که مجموع این مزایا، ارزش کشاورزی شهری به 160 میلیارد دلار در سال در سطح جهان می رسد و کشاورزی شهری کاملاً تحقق یافته می تواند تا 15 میلیارد کیلووات ساعت صرفه جویی انرژی سالانه در سراسر جهان را فراهم کند.

همچنین این نوع کشاورزی، می تواند تا 170 هزار تن نیتروژن را جذب کند و از 57 میلیارد متر مکعب رواناب طوفانی که منبع اصلی آلودگی در رودخانه ها و نهرها است جلوگیری کند. به عنوان مثال، در ژاپن، بیش از 63000 قطعه از این زمین ها با مساحت کل بیش از 13442 هکتار در سراسر کشور پراکنده شده است، اما بیشتر در توکیو، اوزاکا و ناگویا متمرکز شده اند.

محققان امیدوارند که مزایای چندگانه کشاورزی شهری، دانشمندان دیگر و همچنین برنامه‌ریزان شهری و رهبران محلی را تشویق کند تا آن را به‌عنوان نیروی بالقوه پایداری جدی‌تر بگیرند.

علاقه مندان برای بهره مندی از این دوره آموزشی خودآموز اینترنتی به این لینک مراجعه کنند.

مطالب مرتبط:

آموزش بهره‌وری: فناوری‌های دیجیتال برای کشاورزان خرده‌پا

آموزش بهره‌وری: بیمه کشاورزی برای امنیت غذایی

آموزش بهره‌وری: کشاورزی بدون خاک

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *