كمك هوش مصنوعی به مشاغل و استارت‌آپ‌ها

آمارها نشان از رشد سریع‌تر این فناوری و ایجاد تغییرات بیشتری است. انتظار می‌رود اندازه بازار هوش مصنوعی هر ساله حداقل ۱۲۰ درصد رشد كند. در حالی‌كه نگرانی‌هایی در مورد از دست دادن شغل وجود دارد، داده‌هایی یافت‌شده نشان می‌دهد این فناوری بیش از آنكه مشاغل را نابود كند، استارت‌آپ‌ها و مشاغل بیشتری ایجاد می‌كند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از تعادل، هوش مصنوعی عنوان پرحاشیه امروزی موجب ایجاد تغییرات قابل‌توجهی در زمینه‌های مختلف كاری و به‌طور كلی ابعاد زندگی شده است. بررسی‌ها حاكی از آن است كه تا سال ۲۰۲۵، ۹۷ میلیون نفر در فضای AI كار خواهند كرد. با وجود خطراتی كه از سمت هوش مصنوعی متوجه برخی از مشاغل است اما ۴۲ درصد از بازاریابان موافق هستند كه استفاده از هوش مصنوعی برای ایمیل ماركتینگ و به‌طور كلی برند آنها درآمد بیشتری در بازار ایجاد می‌كند.

بر اساس گزارشGrandViewResearch تا پایان سال ۲۰۲۳ ارزش بازار هوش مصنوعی حدود ۱۹۶.۶۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این عدد افزایشی حدود ۶۰ میلیارد دلاری از سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. این رشد در درجه اول به لطف افزایش موارد استفاده عملی از فناوری هوش مصنوعی، از تولید محتوا تا خودروهای خودران اتفاق افتاده است. همچنین GrandViewResearch تخمین زده است كه ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۱.۸۱ تریلیون دلار برسد.

در حالی كه بازار فعلی هوش مصنوعی قابل توجه است، قرار است در یك دهه آینده بیش از ۱۳ برابر رشد كند. پیش‌بینی می‌شود كه در طول این دوره بازار هوش مصنوعی با ۳۸ درصد CAGR افزایش یابد. طبق آمار Omdia درآمد سالانه جهانی بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. چت جی‌پی‌تی طی ۵ روز به ۱ میلیون كاربر رسید. در اواخر سال ۲۰۲۲، ChatGPT ركوردها را شكست.

زیرا این پلتفرم هوش مصنوعی در كمتر از یك هفته به ۱ میلیون كاربر رسید. تا اوایل سال ۲۰۲۳، ChatGPT بیش از ۱۰۰ میلیون كاربر ماهانه جمع‌آوری كرده بود. بر اساس آمار MIT Sloan Management از هر ۱۰ سازمان، ۹ سازمان از هوش مصنوعی حمایت می‌كنند تا به برتری رقابتی نسبت به رقبا دست پیدا كنند. یك نظرسنجی نشان داد كه ۸۷ درصد از سازمان‌های جهانی معتقدند كه فناوری‌های هوش مصنوعی به آنها مزیت رقابتی می‌دهد. این عدد نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

پذیرش AI، رشد هوش مصنوعی

گارتنر می‌گوید بین سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۹، تعداد كسب‌و‌كارهایی كه از خدمات هوش مصنوعی استفاده می‌كنند، ۲۷۰ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۵، تنها ۱۰ درصد از سازمان‌ها از هوش مصنوعی استفاده كردند و بخش بزرگی نیز برای استفاده از این فناوری در آینده نزدیك برنامه‌ریزی كردند. این عدد تا سال ۲۰۱۹ به ۳۷ درصد افزایش یافت. به گزارش Adobe تقریباً از هر ۱۰ سازمان، ۴ سازمان برنامه‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی دارد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Adobe، نزدیك به ۴۰ درصد از شركت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در خدمات هوش مصنوعی برنامه‌ریزی كرده‌اند.Grand View Research می‌گوید هوش مصنوعی جهانی با CAGR تقریبا ۴۰ درصد در حال رشد است. رشد سریع اخیر هوش مصنوعی بعید است در آینده نزدیك كند شود.

در واقع، پذیرش جهانی هوش مصنوعی توسط سازمان‌ها قرار است بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با CAGR ۳۸.۱ درصد افزایش یابد، Omdia می‌گوید درآمد خدمات هوش مصنوعی در مدت ۵ سال بیش از ۶ برابر افزایش می‌یابد. در سال ۲۰۲۰، خدمات هوش مصنوعی تقریبا ۲۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد كرد.

در سال ۲۰۲۲، تخمین زده شد كه بازار به میزان ۶۲.۵میلیارد دلار رشد كند. تا سال ۲۰۲۵، پیش‌بینی می‌شود كه فضای هوش مصنوعی به ۱۲۶ میلیارد دلار درآمد سالانه برسد. Global Market Insights پیش‌بینی كرده است بازار هوش مصنوعی پوشیدنی تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۸۰ میلیارد دلار برسد. موفقیت محصولاتی مانند اپل واچ (Apple Watch) و بیتس فیت (Fitbits) ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی پوشیدنی را افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ ارزش این بازار به ۱۸۰ میلیارد دلار برسد. بر اساس گزارش PwC فناوری هوش مصنوعی می‌تواند در دهه آینده درآمد را بیش از ۱۵ تریلیون دلار افزایش دهد. برخی برآوردها نشان می‌دهد كه فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵.۷ تریلیون دلار درآمد ایجاد كند.

همچنین AI تولید ناخالص داخلی اقتصادهای محلی را تا ۲۶ درصد بیشتر افزایش می‌دهد. گزارش‌های Tractica حاكی از آن است كه بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ به میزان ۲۶ درصد رشد خواهد كرد. آخرین داده‌های موجود آینده‌ای نزدیك و سودآور را برای بازار هوش مصنوعی پیش بینی می‌كند. بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، بازار هوش مصنوعی ۴۷درصد رشد خواهد كرد. پیش‌بینی می‌شود كه این سیر صعودی سال به سال ادامه داشته باشد، به‌طوری كه تا سال ۲۰۲۵ هر سال حداقل ۲۶ درصد افزایش یابد.

رشد بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵

The Insight Partners می‌گوید درآمد جهانی تراشه یا چیپ هوش مصنوعی در پنج سال آینده از ۸۰ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد كه درآمد جهانی تراشه‌های هوش مصنوعی قرار است تا سال ۲۰۲۷ به ۸۳.۲۵ میلیارد دلار برسد. گمانه‌زنی‌های We Forum نشان از اشتغال تقریبا ۱۰۰ میلیون نفر در فضای كاری هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ دارد.

اگر پیش‌بینی‌ها در مورد رشد در فضای هوش مصنوعی محقق شود، نیروی انسانی بیشتری مورد نیاز خواهد بود. تا سال ۲۰۲۵، تقریبا ۹۷ میلیون نفر برای برآوردن نیازهای كاری این صنعت رو به رشد ضروری خواهد بود. تحلیلگران كسب‌وكار (PR Newswire) تخمین زده‌اند كه تا سال ۲۰۲۶، اندازه بازار هوش مصنوعی ایالات متحده به عددی نزدیك به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

با كاهش وابستگی به هوش انسانی، قرار است این رقم در نیم دهه تقریبا ۱۵ برابر افزایش یابد. GlobeNewsWire می‌گوید چین تا پایان این دهه بیش از یك چهارم بازار جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص خواهد داد. دومین اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین، تا سال ۲۰۲۶ دارای صنعت هوش مصنوعی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. این عدد رشد ۳۹ درصدی CAGR را شامل می‌شود. تا سال ۲۰۳۰، چین ۲۶ درصد از سهم بازار جهانی AI را به خود اختصاص خواهد داد.

چگونه كسب‌وكارها هوش مصنوعی را می‌پذیرند؟

به گزارش Forbes حدود ۴ شركت از هر ۵ شركت، هوش مصنوعی را اولویت اصلی در استراتژی كسب‌وكار خود در نظر می‌گیرند. ۸۳ درصد از شركت‌ها ادعا می‌كنند كه استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی‌های كسب‌وكارشان در اولویت اصلی است. ایمیل‌های خودكار و چت‌بات‌ها ۲ مورد از رایج‌ترین كاربردهای هوش مصنوعی در ارتباطات كسب‌وكار روزمره است.

منظور از اثبات مفهوم یا proofs of concepts نمایش محصول برای تعیین این است كه آیا یك ایده صرف نظر از تقاضای بازار یا روش تولید می‌تواند به واقعیت تبدیل شود یا خیر. گزارش‌های Analytics Insight نشان می‌دهد كه ۸۰ درصد از مدیران خرده‌فروشی انتظار دارند كه كسب‌وكارهایشان تا سال ۲۰۲۵ از اتوماسیون هوش مصنوعی استفاده كنند.

بیشتر مدیران خرده‌فروشی مورد بررسی بر این باورند كه شركت آنها ظرف ۳ سال آینده از اتوماسیون هوش مصنوعی استفاده خواهد كرد. PWC می‌گوید حدود ۱۷ مدیرعامل از هر ۲۰ مدیرعامل ادعا كردند كه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ «فناوری اصلی» در شركت آنها خواهد بود. ۸۶ درصد از مدیران اجرایی موافق هستند كه هوش مصنوعی و كسب‌وكار دست به دست هم می‌دهند، زیرا هوش مصنوعی در دفاتر آنها فناوری اصلی است.

همچنین انتظار می‌رود هوش مصنوعی بهره‌وری كاركنان را تا ۴۰ درصد بهبود بخشد. داده‌ها نشان می‌دهد كه هوش مصنوعی این قابلیت را داردكه تا سال ۲۰۳۵ بهره‌وری كارمندان را تقریبا ۴۰ درصد افزایش دهد. به گزارش Business Insider درآمد سالانه فناوری توصیه‌های نتفلیكس ۱ میلیارد دلار است.

بسیاری از مشتریان احتمالا موافق هستند كه استفاده نتفلیكس از هوش مصنوعی یكی از بزرگ‌ترین نقاط فروش آن است. این پلتفرم استریم از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی توصیه‌ها و متناسب كردن آنها با علایق بینندگان استفاده می‌كند. شركت‌های فناوری كه روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌كنند، اغلب درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. زیرا الگوریتم‌ها می‌تواند مشتریان را به‌صورت مستمر برای خرید بیشتر بازگرداند.

سهم افزوده هوش مصنوعی در صنایع مختلف

ماركت‌واچ بازار خودروهای خودران با كسب ۱۷۳ میلیارد دلار درآمد جهانی بیش از یك بازار یا niche جدید به شمار می‌رود، Accenture می‌گوید فقط ۷ درصد از مردم هنگام نوشتن ادعانامه یا مطالبات حقوقی به ربات‌های چت اعتماد می‌كنند. رواج چت‌بات‌ها ممكن است در حال افزایش باشد، اما این ابزارها هنوز راه زیادی در پیش دارد. كمتر از ۱ نفر از هر ۱۰ نفر هنگام ارایه نوشتن ادعانامه به ربات‌های چت اعتماد می‌كنند.

این میزان تفاوت فاحش اعتماد ۴۹ درصدی به مشاوران انسانی را نشان می‌دهد. به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۵، فناوری هوش مصنوعی یك میلیارد دلار به صنعت بانكداری اضافه خواهد كرد. بر اساس آخرین داده‌های Markets and Markets ارزش بازار ارتباطات هوش مصنوعی ۲.۵ میلیارد دلار است. این بازار با ۴۶.۸ درصد CAGR در طول دوره پیش‌بینی یعنی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ رشد می‌كند. به گزارشGartner، حدود ۳۸ درصد از ارایه‌دهندگان خدمات پزشكی از سیستم‌های كامپیوتری به عنوان دستیار تشخیص خود استفاده می‌كنند.

تا سال ۲۰۲۵ از هر ۲۰ تعامل با مشتری ۱۹ مورد با كمك و دستیاری هوش مصنوعی خواهد بود. طبق نمونه‌های آزمایش شده توسط Microsoft كسب‌وكارهای تولیدی كه از AI استفاده می‌كنند، ۱۲ درصد بهتر از كسب‌وكارهایی كه همچنان به استفاده از روش‌های سنتی ادامه می‌دهند، عمل می‌كنند. در چند سال آینده، صنعت خرده ‌فروشی می‌تواند بسیاری از ارتباطات خود را به هوش مصنوعی واگذار كند.

در واقع، بیش از ۹۵ درصد از ارتباطات آنلاین و تلفنی از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌كنند. Demandbase می‌گوید ۸۰ درصد بازاریابان پیش‌بینی كردند كه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۰ بازاریابی را متحول خواهد كرد. به استناد Forbes بخش‌های بازاریابی و فروش برای موفقیت در كسب درآمد بازار، AI و ML را ۴۰ درصد بیشتر از سایر بخش‌های صنعتی در اولویت قرار می‌دهد. در واقع هوش مصنوعی راه‌حلی برای نقش‌های پركار ارتباط با مشتری است.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی همچنین داده‌هایی را آشكار می‌كند كه كدام محصولات بالاترین حاشیه سود را به وجود می‌آورند. به‌علاوه بینش ارزشمندی را در مورد عادات خرید مشتریان ارایه می‌دهد. داده‌های اخیر نشان می‌دهد كه استفاده از هوش مصنوعی برای فروش، سرنخ‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش، زمان تماس را تا ۶۰ درصد كاهش می‌دهد. به‌طور كلی استفاده از این فناوری در زمینه فروش منجر به كاهش هزینه كلی تا ۶۰ درصد می‌شود.

چالش‌ها و پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی

Tractica می‌گوید از دست دادن شغل یك نگرانی اصلی برای بدبینان به هوش مصنوعی است. پیشرفت هوش مصنوعی با مجموعه‌‌ای از نگرانی‌های اخلاقی، كسب‌وكاری و عملیات‌های مختلف همراه است. این نگرانی‌ها شامل از دست دادن شغل و پیامدهای اخلاقی ادغام كامپیوتر با تفكر آگاهانه است. ایلان ماسك هشدار می‌دهد كه خدمات هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ از انسان پیشی بگیرد.

یك نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ نشان داد كه ۷۶ درصد از مدیران اجرایی نگران شفاف نبودن و سوگیری هوش مصنوعی در بازار جهانی هستند. با این حال، ۴۰ درصد از مدیران با این موضوع موافق‌اند كه فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و كارشناسانی كه آنها را اداره می‌كنند در حال حاضر برای پیاده‌سازی بسیار گران‌قیمت هستند.بازار هوش مصنوعی به وضوح آینده‌ای امیدواركننده و سودآور دارد. به هر طریق، هوش مصنوعی قطعا بخشی از زمان حال و آینده است.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *