آموزش بهره‌وری: کشاورزی مبتنی بر اصول محیط زیستی

سازمان بهره وری آسیایی، یک دوره آموزشی آنلاین با عنوان «کشاورزی مبتنی بر اصول محیط زیستی (Controlled-environment Agriculture) ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، چالش‌های زمین‌های محدود در دسترس برای تولید مواد غذایی، کمبود فزاینده تامین آب آبیاری، آب و هوای نامطمئن و تغییر الگوهای اقلیمی و نیاز به محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی، ضرورت را برای سیستم‌های تولید کشاورزی با محیط کنترل‌شده (CEA) برای تولید ایمن محصولات کشاورزی و عرضه مواد غذایی فراوان به شیوه ای کارآمد و پایدار نمایان کرده است.

با چنین سیستم هایی، تولیدکنندگان می توانند با استفاده از فناوری ها و تجهیزات دقیق، محیط کشت را به شرایط مطلوب دستکاری کنند تا کارایی عملیات و همچنین ثبات محصولات را بهبود بخشند. این موضوع قبلاً با سیستم‌های ساده CEA آغاز شده است، اما سیستم‌های پیشرفته‌تر که اکنون در دسترس هستند، قدرت و دقت بیشتری را ارائه می‌دهند.

پیشرفته ترین سیستم های CEA از مزیت سطوح بالایی از اطمینان در اجرای تعهدات قراردادی برای تحویل محصول برخوردارند زیرا شدت کشت و تولید چرخه ها در این سیستمها به گونه ای برنامه ریزی شده اند که نیازهای بازار را از نظر حجم، به موقع و کیفیت برآورده کنند. تولید از همان ابتدا بر اساس مشخصات مصرف کننده تنظیم می شود.

چنین سیستم‌های تولیدی همچنین خطر بیماری‌ها و هجوم آفات و کار متعاقب مورد نیاز برای رسیدگی به چنین مشکلاتی را در کشاورزی معمولی کاهش می‌دهد. آنها همچنین به بالا رفتن سن و پیری کشاورزان می پردازند که منجر به کمبود نیروی کار مزرعه شده است. با چنین سیستم های تولید CEA، هوش مصنوعی بسیاری از وظایف خسته کننده را که قبلاً توسط کارگران مزرعه انجام می شد، بر عهده می گیرد.

تجارب ارزشمند آسیا

سیستم های CEA محبوب تر مانند گلخانه ها و فناوری های مبتنی بر هیدروپونیک به طور گسترده در بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا، به ویژه ژاپن، کره جنوبی و تایوان برای تولید محصولات باغی مختلف به کار گرفته شده اند.

برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در چنین سیستم‌هایی در مناطق پیرامون شهری در مالزی، تایلند و فیلیپین نیز انجام شده است. به نظر می‌رسد که این سیستم‌ها دارای پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری در تجارت کشاورزی و افزایش بهره‌وری کشاورزی و تولید مواد غذایی هستند، حتی با کاهش مناطق از زمین‌های کشاورزی برتر و تأثیر آشکار تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی.

علاقه مندان برای بهره مندی از این دوره آموزشی خودآموز آنلاین که به ارائه دانش پایه در مورد مفاهیم و اصول CEA و همچنین مهارت ها، ابزارها، تکنیک ها و فناوری های اساسی سیستم های تولید CEA می پردازد، میتوانند به این لینک مراجعه کنند.

مطالب مرتبط:

آموزش بهره‌وری: مدیریت پسماند در کسب‌وکارهای کشاورزی

گزارش بهره‌وری: ابزارهای بهره‌ورانه نوسازی کشاورزی پایدار در آسیا

هوشمندسازی کشاورزی در ویتنام با کمک سازمان بهره‌وری آسیایی

توانمندسازی کشاورزی پایدار از طریق «زراعت احیاکننده» در راستای ارتقای بهره‌وری

برگزاری دوره خدمات تخصصی به‌منظور ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *