بهرهوری بهعنوان یک فلسفه مبتنی بر استراتژی بهبود، عاملی است که قشرهای مختلف یک جامعه را در بر گرفته است و منافع آنها را به یکدیگر پیوند میدهد. در این زمینه عوامل متعدد در رشد یا کاهش بهرهوری اثرگذار هستند.
به گزارش پایگاه خبری بهره وری نیوز، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران در یادداشتی در روزنامه گسترش صمت نوشته است:
عوامل موثر بر دیدگاههای بهرهوری: بهرهوری را میتوان از 2 دیدگاه ملی یا جهانی موردبررسی و توجه قرار داد:
الف – دیدگاه تکنیکی (نگرش فنی) نسبت ستاندهها به یکی از عوامل تولید
ب – دیدگاه فرهنگی (نگرش فکری) ارزیابی یک ایدئولـــوژی فرهنگ و شیــــوه زندگی افراد و عوامل موثر در فرآیند فعالیتی
بنابراین بهرهوری بهعنوان یک فلسفه مبتنی بر استراتژی بهبود، عاملی است که قشرهای مختلف یک جامعه را در بر گرفته است و منافع آنها را به یکدیگر پیوند میدهد. در این بینش، انسان به عقیده و باوری دست پیدا میکند که میتواند در شرایط روز، وظایف خویش را از گذشته بهتر و مطلوبتر انجام دهد. در ضمن باید توجه داشت که هیچیک از عوامل فنی بهتنهایی مدنظر نیستند، بلکه مجموعه آنها بر رشد بهرهوری موثرند.
عوامل موثر بر بهرهوری یک سازمان: باتوجه به تجارب کسبشده و رعایت دستهبندیهای عوامل موثر، میتوان به 2 عامل داخلی و خارجی اشـاره مستقیم داشت:
الف – عوامل داخلی یا قابلکنترل (عوامل درونسازمانی): این عوامل تحت حیطه و اختیارات افراد و مدیران داخل سازمان است که با تعمیق و مدیریت صحیح میتواند با بهرهوری بالا بهکار گرفته شوند. این عوامل بـــهشرح زیـر تقسیم
میشوند:
۱- عوامل سختافزاری موثر در بهرهوری مانند ماشینآلات و تجهیزات، تکنولوژی، مواد اولیه، انرژی و ابزار
۲- فناوری و دانش فنی
۳- مـــواد و انــــرژی
۴- طراحی محصـــول
۵- کارکنان
ب – عوامل خارجی مربوط به فرآیند ناشی از استفاده موثر از منابع انسانی، عامل بهبود بهرهوری است که بهترتیب زمان انجام عملیات بر آنها تاثیرگذار است:
۱- غیبت و تاخیر
۲- حوادث و مخاطرات شغلی
۳- سطح و ساختار مهارتها
۴- زمینه تحصیلی و فرهنگـی
۵- گزارشها و ارزشها
موانع بهرهوری در سازمان: براساس تحقیقات انجامگرفته در سال ۲۰۲۰ در امریکا بین بیش از ۲هزار مدیر و نیز بیش از ۳هزار کارمند و کارگر، موانع بهرهوری بهشکل زیر رتبهبندی شده است:
– تلفن همراه ۱۸ درصد
– شایعات و صحبتهای حاشیهای ۱۵درصد
– اینترنت ۱۲درصد
– رسانههای اجتماعی ۱۹درصد
– میان وعده و سیگار ۸درصد
– همکاران پر سر و صدا ۱۰درصد
– جلسات کمبازده ۷درصد
– ایمیل ۵درصد
– تماسهای تلفنی یا صدای بلند ۶درصد
بهطورکلی موانع مدیریت بهرهوری را میتوان در قالب عناوین زیر دستهبندی کرد:
– ضعف در دانش مدیریت بهرهوری
– بکارگیری افراد فاقد تخصص کافی
– نبود سیستمهای ارزیابی
– کمبود انگیزه کاری بین کــارمندان
– شیوع روحیه منفعتطلبی در سازمان
– تعدد جلسات کمبازده
و در کلام پایانی، راهکارهای افزایش بهرهوری در سازمان عبارتند از:
1- جذب نیروی انسانی با انگیزه و آموزش و پشتیبانی مداوم آنها
2- کارکنان و مدیران با بینش و دانش
3- تدوین استراتژیهای رقابتی و چالشبرانگیز
4- هدفگذاری و تقسیم وظایف
5- سیستم پاداشدهی مناسب
6- ایجاد ارتباط موثر بین واحدها
7- تفویض اختیار
8- مراقبت از عوامل خارج سازمان