اصلاحات از کجا و چگونه باید آغاز شود؟

در عصر جمهوری چهاردهم، اصلاحات و تغیرات مورد نیاز جامعه از کجا و چگونه باید آغاز شود؟

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، جعفر عسگری، مشاور بهره وری در یادداشتی اختصاصی نوشته است:

بیاییم به استقبال آینده نزدیک برویم و فرض کنیم که این، مراسم تحلیف انجام شده، آقای دکتر پزشکیان هیت وزیران مورد انتظار مردم و حاکمیت را به مجلس معرفی کرده، مجلس شورای اسلامی (با فرض خوشبینان ) با مقاومت و مخالفت کمی آنها را تایید کرده و اینک در نیمه دوم مردادماه اولین جلسه هیت وزیران به ریاست آقای رئیس جمهور  در خیابان پاستور تشکیل شده است.

مهمترین سوال پیش روی دولت جدید این است که اصلاحات و تغییرات موردنیاز و انتظار مردم امیدوار را از کجا آغاز کند که نسیم اصلاحات هم برای موافقان وهم برای مخالفان داخلی و خارجی وزیده شود؟!

واقعیت تلخ آن است که ابر چالش‌های فراوانی در دستور کار جلسات هیت وزیران قرار دارد (حدود ۳۰ مورد) که از مهمترین وخطیرترین آنها می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد؟

– ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان و گاز در زمستان

– ناترازی و هدر رفت فراوان انرژی

– ناترازی شدید هزینه ها در آمدهای بودجه ۱۴۰۳

– ناترازی در مهاجرت به صورت خروج نخبگان و سرمایه های انسانی و ورود مهاجران کم کارامد

– مشکلات مربوط به کم آبی، آلودگی هوا، فرونشست زمین

– تعامل بهتر و بهبود روابط با کشورهای همسایه و دنیا

– ناترازی بانکها و عملکرد  نامطلوب برخی از آنها

– وضعیت غیرمطلوب صندوقهای بازنشستگی و تامین اجتماعی و مطالبات بازنشستگان

– مطالبات و انتظارات جوانان، زنان و گروههای فقیر و آسیب پذیر جامعه

– بالا بودن نرخ تورم و پایین بودن نرخ رشد تولید، و بخصوص نرخ رشد بهره وری ملی و دغدغه نداشتن اکثریت نمایندگان مجلس و مسولان در مورد آن!

و چالش‌های دیگری که ذکر همه آنها از موضوع اصلی این مقاله خارج است.

اینک دوباره سوال را مطرح ‌می کنم و اینکه هیات وزیران کدامیک از موضوعات حساس و خطیر فوق را باید در دستور کار، بررسی و تصمیم‌گیری خود قرار دهد؟

توضیح اینکه در تکنیک های مدیریتی روشی بنام «ماتریس آیزنهاور» وجود دارد و توصیه می کند که انبوه مسائل پیش روی را به دوگروه الف – خیلی مهم و کمتر مهم و ب – خیلی فوری و کمتر فوری طبقه بندی و سپس با برنامه‌ریزی، بررسی و به‌تدریج اقدام کنید.

در عین حال، ذکر این واقعیت ضرورت دارد که همه مشکلات و چالش‌های فراروی دولت چهاردم  در زمان کوتاه و به یک‌باره ایجاد نشده اند که یکباره و در زمان کوتاه قابل درمان باشند، بلکه بسیاری از مشکلات مزمن مورد اشاره  در فرآیند زمان و به دلایل سیاست‌های خارجی، تحریم های اقتصادی، عملکرد نامطلوب دولتها، وجود ساختارها، مقررات و فرایندهای باز دارنده رشد تولید و بهره وری و … به وجود آمده اند و دولت جدید برای رفع یا تعدیل آنها  نیازمند، زمان‌مناسب، تدبیر مطلوب، افراد شایسته و فناوریهای نوین سکویی( پلتفرمی) است.

به نظر اینجانب شایسته است که دولت جدید، طی ماه های مرداد و شهریور برنامه عملیاتی اصلاحات و تغییرات اقتصادی؛ اجتماعی وسیاسی جامعه را با نگاهی به برنامه هفتم توسعه و انتظارات و مطالبات مردم در ۳ مقطع زمانی الف-کوتاه مدت (۶ ماهه)، ب – متوسط مدت (سال ۱۴۰۴) و ج – بلندمدت (5 ساله) تهیه و تدوین کند و همانطور که در انتخاب وزرا عمل کرد؛ به هم اندیشی کارشناسان و صاحب نظران جامعه برساند و به تدریج با اجرایی کردن آنها، نتایج ودستاوردهای حاصل و بخصوص مشکلات فراروی آنها را با شفافیت لازم به اطلاع مردم برساند.

واقعیت دیگری که مایلم در پایان این مقاله مطرح کنم آنست که  خداوند متعال در سوره رعد می فرمایند: «من هیچ قوم یا امتی را متحول نخواهم کرد الا به اینکه خود آن قوم یا امت مایل به تحول باشند»

به اعتبار این آیه ارزشمند، حتی اگر همه اعضای هیات وزیران از بهترین‌، صالح ترین و دانشمدارترین اعضای جامعه ایران انتخاب شده باشند، برای ایجاد تحول مورد انتظار مردم در جامعه به تنهایی کافی نیست وهر فرد، خانوار، شرکت، سازمان دولتی، نهاد انقلابی، روحانیت،  شهرداری  NGO و … لازم است که هماهنگ با برنامه های بهبود اقتصادی واجتماعی کشور، مجدانه تلاش، بردباری و همکاری داشته باشیم تا در نهایت مردم نتایج اصلاحات را  بصورت ملموس در زندگی خود لمس کنند.

از همین نویسنده بخوانید

«سازمان ‌ملی بهره‌وری ایران‌» و دغدغه‌ بهبود بهره‌وری ملی

چرا دغدغه بهبود بهره‌وری ملی ضرورت دارد؟

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *