پیشروی ویتنام به سوی رفاه با ارتقای بهره‌وری

از زمان آغاز اصلاحات اقتصادی در سال 1986، ویتنام دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است و به یک اقتصاد پویا و یکپارچه جهانی تبدیل شده است. تحت هدایت دوازدهمین کنگره ملی حزب کمونیست ویتنام (CPV) در سال 2016، این کشور گام های اساسی برای تعمیق اصلاحات اقتصادی خود برداشته است که منجر به افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از میانگین 6.1 درصد در دوره 2012-2015 به 7.0 درصد در 2016-19 شده است.

در طول سال‌های چالش برانگیز همه‌گیری کووید-19، ویتنام با حفظ رشد اقتصادی مثبت و خروج قوی‌تر از بحران، با رشد 8.02 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2022 و نرخ رشد 6.3 درصدی در سال 2023 و 6.5 درصدی در سال 2024، انعطاف‌پذیری خود را نشان داد.

ویتنام قصد دارد تا سال 2045، زمانی که این کشور صدمین سالگرد استقلال را جشن می گیرد، تبدیل به یک کشور توسعه یافته شود. این چشم انداز، که برای اولین بار در قطعنامه CPV شماره 23-NQ/TW صادر شده در 22 مارس 2018 منتشر شد و در سیزدهمین کنگره ملی CPV که در ژانویه 2021 برگزار شد، مجدداً تأیید شد، به دستورالعمل اولیه برای برنامه های توسعه دولت تا سال 2030 و 2045 تبدیل شده است.

با این وجود، حرکت ویتنام به سوی رفاه هنوز با چالش‌های مهمی روبرو است. در حالی که کشورهای در حال توسعه می توانند از طریق اصلاحات اقتصادی اساسی مانند آزادسازی تجارت، استقبال از روندهای جهانی شدن، نوسازی زیرساخت ها و سرمایه گذاری در توسعه سرمایه انسانی از وضعیت کم درآمد به درآمد متوسط ​​حرکت کنند، فرار از وضعیت متوسط ​​برای یک کشور با وجود تله درآمدی و گذار از وضعیت درآمد متوسط ​​به پردرآمد بسیار دشوارتر است.

همکاری در طرح جامع بهره وری ملی راهبردی

دولت ویتنام با درک نقش محوری رشد بهره‌وری در پیشرفت‌های اجتماعی-اقتصادی، به‌ویژه در دوران انقلاب صنعتی چهارم، تأکید زیادی بر نوآوری داشته است. در بخشنامه شماره 07/CT-TT مورخ 4 فوریه 2020 درباره راهکارهای افزایش بهره وری نیروی کار ملی، نخست وزیر به وزارت علوم و فناوری دستور داد تا طرح جامع ملی ارتقای بهره وری مبتنی بر علم، فناوری و نوآوری را تدوین و ارائه کند. .

برای کمک به ویتنام در توسعه طرح جامع بهره وری ملی، سازمان بهره وری آسیایی (APO) کمک های خود را در زمینه مشاوره سیاست از طریق برنامه ملی خاص خود (SNP) گسترش داد.

نقشه راه به سوی یک ملت قوی تر

طرح جامع بهره وری ملی با هدف حمایت از توسعه بلندمدت کشور و همچنین سایر برنامه های سیاست مربوطه انجام شد. پروژه SNP در سه مرحله کلیدی اجرا شد: ارزیابی. شناسایی تنگناها؛ و پیش نویس توصیه های خط مشی و برنامه های اقدام.
سازمان بهره وری آسیایی تخصص، بینش و بهترین شیوه‌های خود را از طریق همکاری با تیم‌های متخصص بین‌المللی و محلی گسترش داد تا به ایجاد طرحی کمک کند که ویتنام را در نردبان بهره‌وری برای حفظ رشد اقتصادی بالاتر ببرد.
در سال 2021، طرح اصلی بهره‌وری ملی ویتنام برای بهبود بهره‌وری مبتنی بر علم، فناوری و نوآوری برای سال‌های 2021 تا 30 برای تصویب تکمیل شد.

تجدید تعهد برای پایداری بهره وری

ارتباط و استحکام طرح جامع بی‌توجه نماند، زیرا مورد تأیید و حمایت سطح بالایی قرار گرفت. این امر با تصویب طرح جامع توسط نخست‌وزیر و امضای تصمیم شماره 36/QĐ-TT در 1 نوامبر 2021 نشان داده شد؛ ارتقای زندگی از طریق افزایش بهره وری و رشد اجتماعی – اقتصادی.

متعاقباً، نخست وزیر ویتنام میزبان بازدید دکتر ایندرا پرادانا سینگاویناتا، دبیر کل سازمان بهره وری آسیایی (APO) بود که در آن چندین اقدام بعدی مورد بحث قرار گرفت. یکی از این موارد، توصیه به افزایش ظرفیت نهادی موسسه ملی بهره وری ویتنام (VNPI) به عنوان سازمان بهره وری پیشرو در کشور و تسهیل هم افزایی با سایر نهادهای کلیدی در دستیابی به اهداف و اهداف بهره وری تعیین شده در طرح جامع بهره وری ملی بود.

در همین زمینه بخوانید

گسترش همکاری‌های APO و سازمان بهره‌وری ویتنام

APO استراتژی بهره وری ویتنام را برای حفظ شتاب رشد، پیش می برد

در سال 2022، سازمان بهره وری آسیایی (APO) به حمایت خود از موسسه ملی بهره وری ویتنام (VNPI) ادامه داد و توصیه های مفصلی در مورد استراتژی ها، ساختار سازمانی، زیرساخت ها، مدل های تامین مالی، کارکنان، حاکمیت، رهبری، منابع انسانی، خدمات و برنامه ها، عملیات و سیستم ها ارائه کرد.

نقشه راه حاصل، که به عنوان برنامه توسعه ظرفیت بنیادی موسسه ملی بهره وری ویتنام (VNPI) شناخته می‌شود، همچنین معیارهایی را در برابر نهادهای بهره وری ملی پیشرفته در کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی، برای ارائه تصویر واضحی از پیشرفت قابل دستیابی به کار می‌برد.

سازمان بهره وری آسیایی و موسسه ملی بهره وری ویتنام با هم همکاری میکنند تا اطمینان حاصل کنند که توصیه‌های خط‌مشی به طور جمعی متعلق به همه بخش‌های جامعه، پذیرفته شده و به جلو هدایت می‌شوند. انتشار فعال و هماهنگی با ذینفعان مختلف انجام شد تا بتواند ابتکارات بهره وری را به تمام نقاط کشور برساند.

علاوه بر این، دولت اهمیت اندازه‌گیری را در سنجش موفقیت و حرکت حرکت بهره‌وری تشخیص داد. از این رو، بهره‌وری به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد ملی (KPI) شناخته شد.

یک فرمول کلی برای رشد مبتنی بر بهره‌وری، نهادینه‌سازی افزایش بهره‌وری در سیاست توسعه کلی و کاهش محدودیت‌های سازمانی است. در حالی که راه پیش رو هنوز طولانی است، مشارکت بین سازمان بهره وری آسیایی (APO) و ویتنام به عنوان شاهدی است بر آنچه می توان در صورت همگرایی چشم انداز، همکاری و تعهد به دست آورد. سفر بهره‌وری ویتنام الهام‌بخشی برای دیگران است، زیرا شواهد ملموسی از مرکزیت بهره‌وری در برنامه‌ریزی ملی گنجانده شده است.

لینک مرتبط:

منبع:  The APO Footprint: Mapping Success One Step at a Time

مطالب مرتبط:

دیدار دبیرکل APO با سفیر ویتنام در ژاپن در راستای ارتقای بهره‌وری

گزارش بهره‌وری: نوآوری، بهره‌وری و تغییرات ساختاری اقتصادی در ویتنام

افزایش همکاری‌های سازمان بهره‌وری آسیایی با ویتنام

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *