نه ‌تفکیک! نه ادغام سازمانی! بلکه استقرار نظام مدیریت سکویی در نظام اداری کشور

طبق تعریف ساده بهره وری یعنی «انجام کار درست به روش صحیح»، نه تنها بهره وری در بسیاری از ‌طرحها همانند خصوصی سازی شرکتهای دولتی، هدفمند سازی یارانه ها، مسکن مهر و …‌ رعایت نشده بلکه ادغام وزارتخانه ها نیز به عنوان یک کار درست، متاسفانه، چون به روش درست انجام نگرفته، نتایج مورد انتظار حاصل نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، جعفر عسگری، مشاور بهره وری و دکتر سید جواد حسینی مدیر عامل شرکت دانش بنیان تکچی در یادداشتی اختصاصی پیشنهاد «استقرار نظام مدیریت سکویی در نظام اداری کشور» را مطرح کرده و نوشته اند:

جناب آقای دکتر محمد رضا آراستی دانشیار محترم دانشگاه شریف، طی مقاله ای به درستی به مجلس و دولت جدید هشدار داده­اند که تجارب قبلی و شکست خورده تفکیک یا ادغام سازمان­های دولتی را مجددا تکرار نکنند. البته کتمان نمی­توان کرد که در برنامه های ادغام دولت­های قبلی، چه‌ اصولگرا و چه اصلاح طلب، متاسفانه هرگز ادغام واقعی و مفهومی و یکپارچه صورت نگرفت و به جای آن  ساختارهای دو یا ۳ وزارتخانه با چسب متزلزل و بصورت ناقص به یکدیگر دوخته شدند !

به طوری که اهداف مورد انتظار از ادغام آنها حاصل نشده و اینک فکر تکرار تجربه تلخ گذشته، مجددا مطرح شده است. به عبارت دیگر تعریف ساده بهره وری  یعنی «انجام کار درست به روش صحیح» نه تنها در بسیاری از ‌طرح ها همانند خصوصی­سازی شرکت­های دولتی، هدفمندسازی یارانه ­ها، مسکن مهر و …‌ رعایت نشده بلکه ادغام وزارتخانه ها نیز به عنوان یک کار درست، متاسفانه، چون به روش درست انجام نگرفته، نتایج مورد انتظار حاصل نشده است.

اینک در آغاز برنامه هفتم توسعه و آغاز  عصر جمهوری چهاردهم  و نیز پاسخگویی واقعی به وعده ­های انتخاباتی رئیس جمهوری و ایجاد تحول بنیادین در  نظام اداری کشور پیشنهاد می شود که بجای تفکیک و یا ادغام وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی، «طرح  استقرار سازمان پلتفرمی (سکویی) هوشمند نظام اداری» ‌به تدریج از نیمه دوم سال اول برنامه و با اولویت دهی سازمانی مورد بررسی، برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی، اجرا و ارزیابی قرار گیرد تا علاوه بر اجتناب از تجارب شکست خورده قبلی، یعنی تفکیک و ادغام سازمانی، دستاوردهای مهم زیر نیز برای تسهیل، تسریع، تسجیل و تعمیق برنامه های رشد و توسعه کشور فراهم شود.

بخشی از مهمترین دستاورد های پلتفرمی کردن ساختارها و فرایندهای نظام اداری کشور به شرح زیر است:

  1. حذف یا تعدیل ساختارها، فرآیندها و رویه های غیر ضروری و بازدارنده نظام اداری
  2. چابک­ سازی امور نظام اداری و افزایش میزان رضایت ذینفعان و به خصوص ارباب رجوع
  3. کاهش زمان انجام کار، کاهش هزینه انجام کار و افزایش کیفیت و سرعت خدمات
  4. صرفه جویی قابل توجه در بودجه نظام اداری از طریق حذف فرآیند ها و مشاغل کاذب، ساختمان، انرژی مصرفی و بسیاری از اتلاف و هدر رفت­های معمول(MUDA) در نظام اداری کشور
  5. و بسیاری دستاوردهای دیگر که ذکر همه آنها در این مختصر نمی گنجد.

لازم به توضیح است که پلتفرم سازمانی علاوه بر اینکه با مبانی ادبیات سازمان همخوانی دارد و با تعریف سازمان­های موقت برای حل مساله نقایص و شکاف موجود در ساختار موجود دولت را تکمیل می ­کند، مبانی نظری لازم برای بهره­مندی از مزایای فناوری پیشرفته سازمان­های سکویی در حکمرانی بر اساس داده­ ها را نیز ایجاد می کند.

برای هریک از سازمان ­های (حل مساله) پیشنهادی می­توان یک سازمان سکویی ایجاد کرد که علاوه بر حل مساله مذکور، بعنوان تکه ­هایی از پازل حکمرانی سکویی در آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان­های سکویی پیشنهادی عبارتند از:

  1. سازمان سکویی نظام اداری کشور
  2. سازمان سکویی اشتغال پایدار
  3. سازمان سکویی عدالت آموزشی
  4. سازمان سکویی سلامت ایرانیان
  5. سازمان سکویی مدیریت تولید و مصرف انرژی و آب
  6. سازمان سکویی توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط
  7. سازمان سکویی توسعه اقتصاد دانش بنیان
  8. سازمان سکویی گفتگوی ملی

این سازمان­ها علاوه بر اینکه بسیار سریع (در حد کمتر از ۶ ماه) با فناوری موجود در شرکتهای دانش بنیان به بهره برداری می رسند، بازدهی سریع و قابل لمسی در کمتر از یک سال آینده خواهند داشت که این موضوع امیدواری مردم به دولت تازه تاسیس جناب آقای دکتر پزشکیان را تداوم خواهد داد و مشکلات و بحران هایی که جناح مخالف توسعه در حال ایجاد آنها هستند را نیز خنثی خواهد کرد.

پیشنهاد مشخص به جناب آقای دکتر پزشکیان رییس جمهور محترم ایران و نیز به معاون محترم رئیس جمهور و رئیس آتی نظام اداری کشور این است که برای شکل ­گیری درست و موثر سازمان­ های سکویی پیشنهادی یک پست معاونت یا مشاوره با نام معاونت حکمرانی سکویی ایجاد کنند که فرایند ایجاد و به کارگیری سازمان­های حل مساله فوق را بطور ویژه بر عهده بگیرد.

در پایان این مبحث مهم ولی مختصر ذکر این حدیث ارزشمند را از پیامبر گرامی اسلام ضروری می­دانم پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده ­اند که «من ‌از فقر بر امتم بیمناک نیستم آنچه که بیمناکم سو تدبیر است» لذا اگر یاران بهره ­وری موافقند که استقرار  نظام سازمان سکویی به جای نظام بوروکراتیک و کم کارامد فعلی نظام اداری، میتواند به نوعی از جمله تدابیر مورد اشاره پیامبر گرامی اسلام برای بهبود نظام اداری کشور ایران عزیز باشد ، پیشنهاد می ­شود با نقد علمی و کارشناسی این پیشنهاد آن­ را، در شرایط خطیر اقتصاد ایرا ، مستغنی فرمایند.

در همین زمینه بخوانید

مهمترین ناترازی اقتصاد ایران کدام است؟

اصلاحات از کجا و چگونه باید آغاز شود؟

چرا دغدغه بهبود بهره‌وری ملی ضرورت دارد؟

«سازمان ‌ملی بهره‌وری ایران‌» و دغدغه‌ بهبود بهره‌وری ملی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *