ضرورت گفتمان‌سازی بین‌المللی دولت در حوزه محیط زیست

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به تنش‌های متعدد زیست‌محیطی در کشور مانند خشکسالی و ریزگردها و هم‌چنین برگزاری اجلاس کاپ29 در پاییز سال جاری در جمهوری آذربایجان عنوان کرد که دولت چهاردهم می‌تواند از این فرصت برای ایجاد گفتمانی مشترک با دنیا استفاده کند که محور آن مساله مهم محیط زیست باشد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از اتاق تهران آنلاین، سعید تاجیک با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در منطقه حساسی از نظر تنش‌های آبی، بحران ریزگردها و خشکسالی قرار دارد، گفت: دولت چهاردهم می‌تواند گفتمانی از جنس محیط زیست برای خود ایجاد کند.

تاجیک با بیان اینکه کشور ما ششمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، افزود: جالب اینکه از میان 20 کشوری که بیشترین گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند، 19 کشور جزو گروه20 و در شمار اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارند. اما ایران در شرایطی که هنوز چنین موقعیتی کسب نکرده، در جایگاه ششمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان ایستاده است. بنابراین تولید گازهای گلخانه‌ای در کنار سایر مسایل زیست‌محیطی از جمله تنش آبی و ریزگردها می‌تواند موضوع گفت‌وگوی ایران با منطقه و دنیا قرار گیرد.

او افزود: فرصت این گفت‌وگو می‌تواند در اجلاس کاپ29 (COP29) فراهم شود. فرصت مهمی که آبان ماه سال جاری، در کشور آذربایجان با حضور سران همه کشورهای جهان ایجاد خواهد شد. نکته حائز اهمیت اینکه حضور در این رویداد به نسبت کاپ30 که قرار است در کشور برزیل برگزار شود، آسان‌تر خواهد بود.

تاجیک در ادامه از ضرورت الحاق ایران به تعهدات بین‌المللی از جمله معاهده پاریس سخن گفت و ادامه داد: به‌رغم آنکه اسناد بالادستی ایران مانند سیاست‌های کلی محیط زیست، تعهدات جامع‌تری نسبت به معاهده پاریس برای کشور ایجاد کرده است، دلیل عدم الحاق ایران به این معاهده مشخص نیست.

او در ادامه با تاکید بر گفتمان‌سازی زیست‌محیطی دولت، چند پیشنهاد را نیز مطرح کرد و گفت: پیشنهاد مشخص پارلمان بخش خصوصی ایران این است که برای اولین بار و به سیاق اکثر کشورهای جهان، رییس‌جمهور ایران رییس هیات ایرانی را عهده‌دار باشد و در عین حال یک فعالیت مشترک نیز با بخش خصوصی انجام دهند.

ما در اتاق تهران و ایران با کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی به امضا رساندیم که بتوانیم به عنوان نماینده بخش خصوصی در این رویداد حضور پیدا کنیم. متاسفانه در کاپ28 که در سال گذشته برگزار شد نه دولت به طور قوی ظاهر شد و نه زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی در آن شد.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *