نهادینه‌سازی بهره‌وری از طریق بکارگیری مدیریت دانش: مطالعه موردی شرکت معدنی Erdenet مغولستان

سازمان بهره وری آسیایی در گزارشی که در وبسایت رسمی این سازمان منتشر شده، موضوع نهادینه‌سازی بهره‌وری از طریق بکارگیری مدیریت دانش در شرکت معدنی Erdenet را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، در سال 2023، سازمان بهره‌وری مغولستان (MPO) با سازمان بهره وری آسیایی (APO) همکاری کرد تا مدیریت دانش (KM) را در بخش‌های کلیدی تقویت کرده و شرکت معدنی Erdenet (EMC) را به عنوان یک شرکت پایلوت انتخاب کرد.

EMC که چهارمین معدن بزرگ مس جهان را اداره می کند و سهم عمده ای در تولید ناخالص داخلی مغولستان دارد، با چالش هایی در حفظ دانش، نوآوری و بهره وری در میان نیروی کار جوان و بی تجربه خود مواجه بود. تقریباً 70 درصد از کارکنان ECM بین 20 تا 40 سال سن دارند که 51 درصد از آنها کمتر از 10 سال تجربه دارند، با وجود انباشت دانش شرکت طی 50 سال توسعه (شکل 1).

تفکیک جمعیت شناسی کارکنان EMC قبل از شروع پروژه گزارش شده است

این پروژه به چهار مرحله تقسیم شد: معرفی مدیریت دانش. توسعه اهداف؛ ارزیابی مناطق برای مداخله؛ و طراحی نقشه راه برای ادغام چارچوب های مدیریت دانش در عملیات. مرحله نهایی بر سنجش دستاوردها و انتشار دانش و موفقیت متمرکز بود.

برای مقابله با این چالش ها، EMC نیاز به اشتراک گذاری دانش در محیط کار و تسهیل انتقال تجربه به کارکنان را شناسایی کرد. این ابتکار بر چندین اقدام کلیدی متمرکز بود:
نزدیک کردن اطلاعات مستند به جویندگان دانش.
افزایش بهره وری با اطمینان از محیط های کاری ارگونومیک برای کارکنان.
ایجاد پایگاه داده جامع برای مدیریت مؤثر و استفاده از اطلاعات و منابع مستند.
توزیع سیستماتیک و مستندسازی دانش به دست آمده از طریق تجربه به نفع کل نیروی کار.

EMC یک پروژه مدیریت دانش را در «محل کار اشتراک دانش» به رهبری تیم حلقه کیفیت Suld راه اندازی کرد، که برای آن اتاق تعمیر کارکنان به یک مرکز یادگیری خرد تبدیل شد. تابلوهای روشنایی و کشویی روی دیوارها نصب شد که نمودارهای فنی، خرابی ها و قطعاتی از تجهیزات ضروری برای تعمیر را به نمایش گذاشت.

بودبازار ب. متخصص واحد حمل و نقل خودرو EMC توضیح داد: دستورالعمل ها و مواد آموزشی به طور برجسته نمایش داده می شد و به طور مرتب به روز می شد تا دسترسی همه کارکنان را تضمین کند. پشت این تابلوی اطلاعات، یک قفسه وجود دارد. این تابلوی اطلاعاتی برای قطعات یدکی کامیون 40 تنی بلاز می تواند راهنمایی هایی را در مورد مونتاژ، برچیدن یا سفارش قطعات یدکی ارائه دهد، که باعث صرفه جویی در زمان می شود و به ما اجازه می دهد تا همه این اطلاعات لازم را از همین نقطه در محل کار خود بدون نیاز به جستجوی جستجو دریافت کنیم.

تیم Suld در حال آماده سازی نمایشگرها و مواد برای به اشتراک گذاری دانش محل کار.

این پروژه شامل مجموعه ای از اقدامات استراتژیک است که برای بهبود دانش عملیاتی و کاهش زمان از کار افتادگی طراحی شده اند. داده های مربوط به خرابی ها و ناکارآمدی های عملیاتی اجزای سنگ شکن به دقت جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد.

برای تقویت انتقال دانش، جلسات آموزشی هدفمند سازماندهی شد، و یک سیستم راهنما-مدیر اجرا شد، که اطمینان حاصل کرد که عمق دانش فنی در سراسر نیروی کار تعمیق شده است.

پس از 5 ماه اجرا، پیشرفت قابل توجهی حاصل شد: سه بخش به تابلوی اطلاعات LED، 11 بخش به تابلوی اطلاعات کشویی و برچسب زدن در 20 مکان توسط کارکنان اضافه شد. و چهار نوع بروشور و سه ویدئو با صدا و زیرنویس در مورد بهداشت و ایمنی شغلی ایجاد شد.

این تأثیرات عمیق بود و در افزایش نسبت آمادگی فنی و افزایش مشارکت کارکنان در تشخیص و گزارش تهدیدها مشهود بود (شکل‌های 2 و 3) که منجر به کاهش تهدیدها شد. در نتیجه، سطح رضایت کارکنان افزایش قابل توجهی داشته است.

یکی از مهندسان بر تأثیر گسترده‌تر این پیشرفت‌ها تأکید کرد: «با به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها و دانش از یک کارمند به کارمند دیگر، اطمینان حاصل خواهیم کرد که عملیات سازمان به دلیل وابستگی به یک کارمند منفرد، هرگز متوقف نخواهد شد.»

شکل 2 و 3. شاخص آمادگی فنی به تفکیک سه ماهه و تعداد خطرات گزارش شده برای مدیریت ریسک.

کارشناس بهره‌وری این شرکت از بخش توسعه استراتژیک، با تأمل در مورد موفقیت پروژه، خاطرنشان کرد: «می‌توانیم ببینیم که اجرای این پروژه در آموزش نحوه مدیریت دانش در داخل سازمان و افزایش بهره‌وری با استفاده از استراتژی‌های یادگیری مؤثر موفق بود.

موفقیت این پروژه با پشتیبانی قوی مدیریت بود، همانطور که رئیس بخش توسعه استراتژیک، تأکید کرد: «تیم مدیریت شرکت معدنی Erdenet اولویت‌بندی و پشتیبانی کامل از اجرای این پروژه مدیریت دانش را انجام داد. با تعیین کارگروه، تیم‌های پروژه، واحدها و برنامه‌های اجرایی برای هر زیرپروژه با دستور مدیر کل توانستیم پروژه را به‌طور مؤثر به پایان برسانیم.»

مطالعه موردی EMC نشان می‌دهد که چگونه سازمان بهره وری آسیایی به توسعه ظرفیت‌سازی و ارتقای بهترین شیوه‌ها کمک کرده، در نتیجه به مرکزیت بهره‌وری در سازمان‌ها کمک می‌کند، که می‌تواند توسط سایر شرکت‌ها الگوبرداری شود. این تلاش‌ها نشان می‌دهند که چگونه ابتکارات سازمانی هدفمند می‌تواند منجر به بهبود بهره‌وری چشمگیر شود و به اهداف اقتصادی و توسعه‌ای گسترده‌تر کمک کند.

مطالب مرتبط:

گزارش بهره‌وری: مطالعات موردی مدیریت دانش در بخش‌های انرژی و معدن

راهنمای سازمان بهره وری آسیایی برای تسهیلگران مدیریت دانش

گزارش بهره‌وری: مدیریت دانش و نوآوری؛ رونق در اقتصاد دانش‌محور جهانی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *