مجله بهره‌وری (6): تأثیر مشارکت کارکنان بر بهره‌وری

تحقیقات زیادی وجود رابطه مثبت بین مشارکت کارکنان و بهره وری را نشان داده اند. سازمان هایی که سرمایه گذاری زیادی روی کارمندان خود انجام می دهند از مزایای متعددی بهره مند می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، فاطمه ماهی دشتی، کارشناس بهره وری، این هفته هم مطلب ارزشمندی را درباره بهره وری نیروی کار از وبسایت Engagedly به صورت اختصاصی ترجمه کرده است که این ترجمه ارزشمند را در ادامه میخوانید:

کارمندانی که مشارکت بالایی در محیط کار خود دارند و نسبت به کارفرمای خود احساس تعهد می ­کنند بهره­‌وری بیشتری دارند. این افراد انگیزه ای فراتر از انگیزه شخصی در انجام کار دارند که سبب می­شود نسبت به افراد دیگر متمرکزتر و فعال ­تر عمل کنند. چنین افرادی کارآیی بالاتری دارند و کمک بیشتری به موفقیت سازمانی می­کنند.

در این مقاله، در مورد رابطه بین مشارکت کارکنان و بهره ­وری و اثر آن بر روی دستاوردهای شغلی، بحث خواهیم کرد.

مشارکت کارکنان به چه معناست؟

مشارکت دادن کارکنان در انجام کار رویکردی در محل کار است که به کارکنان انگیزه می ­دهد تا به اهداف سازمانی خود متعهد بمانند و حداکثر توان خود را به کار گیرند. مشارکت کارکنان به طور کلی به شکل میزان سرمایه­گذاری کارکنان بر روی شغل خود و میزان تلاش صرف شده آنان برای انجام کار تعریف می­شود.

ارتباط بین مشارکت کارکنان و بهره ­وری

کارمندان متعهد اغلب نسبت به سایر کارمندان عملکرد برجسته­ تری دارند، پیوسته فراتر از نیازهای شغلی خود عمل می­کنند و تلاش بیشتری برای انجام امور محوله به خود انجام می­ دهند. این صرف انرژی بیشتر مستقیماً به افزایش بهره ­وری کارکنان و موفقیت پروژه­ها منجر می ­شود. تحقیق انجام ­شده توسط گالوپ نشان داد که شرکت ‌هایی که کارکنانشان مشارکت بالاتری در امور دارند، در مقایسه با شرکت ‌هایی با سطح مشارکت پایین ‌تر، 21 درصد افزایش بهره ‌وری بیشتری را تجربه کردند.

چگونه مشارکت کارکنان باعث افزایش بهره وری می شود؟

مشارکت کارکنان تأثیر مستقیمی بر نتایج کلیدی سازمان دارد و به ایجاد نیروی کار پویا، متمرکز و ماهر که آماده مقابله با چالش ها است کمک می کند. علاوه بر این، نیروی کار متعهد و شاد به اعتلای نام سازمان کمک می کند و سازمان را به مقصد جذابی برای کارجویان تبدیل می کند. نکات زیر تأثیر مشارکت کارکنان بر عملکرد کارکنان را بیان می کند.

کارکنان راضی و خوشحال

شکی نیست که کارمندان متعهد بهره وری بیشتری دارند، و در عین حال از شغل خود راضی تر هستند. این کارمندان نسبت به کار خود کوشاتر، با انگیزه تر و پرشورترند. تمرکز بر مشارکت کارکنان به شما کمک می کند تا محیط کار مثبتی را ایجاد کنید که باعث موفقیت سازمانی و بهره وری کارکنان می شود. هنگامی که کارکنان از مسئولیت های شغلی خود راضی باشند، تلاش بیشتری برای انجام کار خود می کنند و عملکرد کلی آنان بهبود می یابد.

بهبود تجربه مشتری

رویکرد مشتری محور همیشه سبب افزایش ارزش سازمان می شود. تمرکز بر مشارکت کارکنان به شما کمک می کند شکاف بین نحوه رفتار شرکت با کارکنان خود و نحوه برخورد کارکنان با مشتریان خود را پر کنید. کارکنان متعهد شادتر هستند و بنابراین تجربه بهتری را برای مشتری رقم می زنند. رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده، در نهایت منجر به موفقیت کسب و کار می شود.

رویکرد نوآور

کارهای تکراری منجر به جدایی و از دست دادن علاقه کارکنان می شود. هنگامی که بر مشارکت کارکنان تمرکز کنید و یک جریان کاری چالشی برای کارمندان خود طراحی کنید، نحوه عملکرد آنان در دستیابی به اهداف کاریشان تغییر می کند. در چنین محیطی کارکنان از رویکردهای نوآورانه تری برای دستیابی به اهداف خود استفاده خواهند کرد.

حفظ و جذب بهتر کارکنان و استعدادیابی

هر چه سازمان بر شادی و رضایت کارکنان خود بیشتر تمرکز کند، کارکنان به سازمان وفادارتر خواهند بود.

بر اساس تحقیقات گالوپ، سازمان ‌هایی که بالاترین عملکرد را دارند سه ویژگی دارند:

(1) کارمندانی با سابقه بیش از 10 سال در ساختار خود دارند

(2)کارمندان  به کار خود متعهد هستند

(3) کارمندان در پست­ هایی قرار دارند که در آنها انتظارات شغلی به خوبی با استعدادهای ذاتی آنها مطابقت دارد. هر یک از این موارد به خودی خود بر دستاوردهای سازمان تأثیر می گذارد، اما بالاترین عملکرد از ترکیب همه موارد فوق حاصل می شود.

وقتی سازمان بر مشارکت و رضایت کارکنان تمرکز کند، نه تنها استعدادهای با کیفیتی را جذب سازمان می کند، بلکه کارکنان فعلی خود را نیز بهتر نگهداری خواهد کرد.

مشارکت کارکنان باعث افزایش بهره وری می شود

بهره وری کارکنان در هر کسب و کاری مهم است. هر چه کارمندان بهره وری بیشتری داشته باشند، کسب و کار موفق تر خواهد بود. کارمندان متعهد مبتکر هستند و همیشه یکی دو ایده در مورد نحوه انجام بهتر کارها دارند. کیفیت مشارکت و اشتیاق نسبت به کار، به آنها اجازه می دهد تا اهداف کاری خود را به طور مؤثرتری تکمیل کنند که منجر به افزایش بهره وری در محل کار می شود.

تحقیقات زیادی وجود رابطه مثبت بین مشارکت کارکنان و بهره وری را نشان داده اند. سازمان هایی که سرمایه گذاری زیادی روی کارمندان خود انجام می دهند از مزایای متعددی بهره مند می شوند.

= = = = = = = = = = = = =

این مطلب، ترجمه مقاله ای با عنوان The Impact of Employee Engagement On Productivity نوشته «کیلی استون (Kylee Stone)» است که در وبسایت Engagedly منتشر شده است.

روزهای جمعه میتوانید در پایگاه خبری بهره ورنیوز، ترجمه مقالاتی در حوزه بهره وری را که در معتبرترین مراجع منتشر شده است، را با عنوان «مجله بهره وری» مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

مجله بهره‌وری (5): هوش مصنوعی و رشد بهره‌‌­وری

مجله بهره‌وری (4): هوش مصنوعی و وعده‌­های آن برای افزایش بهره­‌وری و رشد اقتصادی

مجله بهره‌وری (3): چگونه می‌توان بهره‌وری را افزایش داد؟

مجله بهره‌وری (2): بهره‌­وری چیست؟ مک کینزی پاسخ می‌دهد

مجله بهره‌وری (1)*: شرکت­هایی که بالاترین بهره­‌وری را دارند، چه تفاوت عملکردی با دیگران دارند؟

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *