انجام پروژه ارتقای بهره‌وری به‌منظور کاربرد سیستم‌های مدیریت ناب در صنایع شیمیایی

پروژه توسعه شرکت‌های پایلوت در مورد کاربرد سیستم‌های مدیریت ناب در صنایع شیمیایی توسط نهاد بهره وری بنگلادش و سازمان بهره وری آسیایی اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، طی دهه گذشته، بنگلادش شاهد افزایش قابل توجهی در استفاده از مواد شیمیایی وارداتی بوده است که 70 درصد تقاضا و 3.5 درصد از ارزش کل واردات را درست قبل از همه‌گیری تشکیل می‌داد.

این در حالی است که صنایع شیمیایی با چالش های متعددی از جمله عدم وجود چارچوب قانونی قوی برای نظارت و مدیریت موجودی مواد شیمیایی مواجه است.

بر همین اساس، پروژه توسعه شرکت‌های پایلوت (DMP) در مورد کاربرد سیستم‌های مدیریت ناب (LMS) در صنایع شیمیایی توسط نهاد بهره وری بنگلادش و سازمان بهره وری آسیایی (APO) از جولای 2023 تا سپتامبر 2024 اجرا شد.

هدف این پروژه ایجاد شرکت‌های آزمایشی در پذیرش سیستم‌های مدیریت ناب (LMS) برای بهبود بهره وری با کاهش هزینه ها و ضایعات و در عین حال بهبود فرآیندهای تولید خود در صنایع شیمیایی با حضور یک مدرس ژاپنی بود.

سه شرکت زیر نظر شرکت صنایع شیمیایی بنگلادش (BCIC)، به ویژه کارخانه عایق و بهداشتی بنگلادش با مسئولیت محدود (BISFL)، مجتمع TSP (TSP) و شرکت کود شیمیایی DAP (DAPFCL)، تحت هدایت یک شرکت در این پروژه شرکت کردند.

این پروژه با موفقیت مفاهیم و روش های کلیدی سیستمهای مدیریت ناب (LMS)، از جمله 5S، 4M، 7 Wastes Kanban، TPM، Value Stream Mapping (VSM)، Kaizen، و Just in Time (JIT) را به سه شرکت معرفی کرد.

این روش‌ها به شرکت‌های شرکت‌کننده در این پروژه آزمایشی کمک کرد تا به طور سیستماتیک گلوگاه‌های بهره‌وری خود را شناسایی و برطرف کنند و به نتایج قابل‌توجهی دست یابند.

قابل ذکر است، BISFL شاهد کاهش 18 درصدی در نرخ رد شد، نرخ تولید TSP تا 160 درصد افزایش یافت و DAPFCL راندمان خنک‌سازی و رقیق‌سازی آن را به‌طور چشمگیری افزایش داد. مفاهیم LMS همچنان توسط شرکت ها به اشتراک گذاشته می شود و برای بهبود مستمر استفاده می شود.

همچنین یک کنفرانس انتشار به روش ترکیبی نیز در سپتامبر برگزار شد تا موفقیت پروژه را به حدود 100 شرکت کننده از وزارتخانه ها، آژانس ها و شرکت های کوچک و متوسط ​​در بنگلادش معرفی کند.

موفقیت‌های آن نه تنها مزایای سیستم مدیریت ناب (LMS) را از نظر افزایش کارایی صنعتی نشان می‌دهد، بلکه به عنوان الگویی برای سایر بخش‌ها در بنگلادش عمل می‌کند. با ادامه به اشتراک گذاری این موفقیت ها و تشویق به اتخاذ شیوه های مشابه، پتانسیل ایجاد مزایای طولانی مدت وجود دارد که منجر به یک محیط صنعتی پایدارتر و کارآمدتر می شود.

مطالب مرتبط:

گسترش «مدیریت ناب» در دستور کار سازمان بهره‌وری آسیایی

اهمیت مدیریت ناب در توسعه فضای رقابتی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *