بودجه 1404؛ ضرورت واقع‌بینی به‌جای مصلحت‌اندیشی

شفافیت که از افتخارات پزشکیان و همکارانش در نگارش و تدوین لایحه بودجه سال آینده است، باعث شد که این ارقام قابل محاسبه و مشاهده شود و اگر دولت پزشکیان مانند دولت‌های پیشین دست به پنهانکاری می‌زد، کسی نمی‌توانست این حجم از کسری را مشاهده و محاسبه کند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، نادر کریمی‌جونی در یادداشتی در جهان صنعت نوشته است:

دیروز و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه، هر جا که نمایندگان انتقادی را بر بودجه پیشنهادی دولت وارد دیدند و بر آن انگشت گذاشتند نماینده دولت بلافاصله کوتاه آمد و توضیح داد که اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بخش از بودجه نوشته‌شده را درست و صحیح نمی‌دانند، می‌توانند آن را به نحوی که می‌پسندند در کمیسیون‌های تخصصی یا تلفیقی تغییر دهند و اصلاح کنند.

تا اینجای کار روشن نبود که آیا دولت لایحه بودجه را به مجلس آورده یا پیش‌نویس لایحه را تقدیم نمایندگان کرده است، همچنین روشن نیست که آیا قرار است دولت لایحه بودجه سالانه کشور را بنویسد یا قرار است که متنی مقدماتی از سوی هیات وزیران تهیه شود و آنگاه لایحه بودجه را نمایندگان خانه ملت براساس متن ارائه‌شده از سوی دولت بنویسند.

البته و مانند همیشه پزشکیان در صحن از همگرایی و همکاری سخن گفت و خواستار آن شد که نمایندگان با دولت همکاری کنند و قوه مجریه را برای اجرای برنامه‌ها و رسیدن به اهدافش یاری دهند. پزشکیان کاهش مالیات و افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی را هم در جهت افزایش و رونق تولید و هم در جهت کمک به اقشار آسیب‌پذیر ارزیابی کرد.

اگرچه این دو محور تاثیری در ایجاد رونق تولید دارد اما این تاثیر چندان پرحجم، هدایت‌کننده و دارای ثمرات آنی و سریع برای بخش تولید کشور نیست. از این جهت است که موضوع دستیابی به رشد 8درصدی که برنامه هفتم پیشرفت بر حصول آن تاکید کرده است، چندان قابل تحقق نیست.

نکته دیگر از میان نگرانی‌هایی که از هم‌اکنون در مورد بودجه اظهار می‌شود، کسری تراز عملیاتی بودجه است که به حدود 1800هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. اگرچه پزشکیان و همکارانش توضیح می‌دهند که این کسری همیشه در بودجه وجود داشته و در بودجه‌های پیشین به صورت پنهان در ردیف‌های دیگر مشاهده می‌شده است اما نمی‌توان انکار کرد که این رقم در بودجه 1404 به شفاف‌ترین صورت خود بیان و تصریح شده که رقم آن بالغ‌بر 1800میلیارد تومان می‌شود.

شفافیت که از افتخارات پزشکیان و همکارانش در نگارش و تدوین لایحه بودجه سال آینده است، باعث شد که این ارقام قابل محاسبه و مشاهده شود و اگر دولت پزشکیان مانند دولت‌های پیشین دست به پنهانکاری می‌زد، کسی نمی‌توانست این حجم از کسری را مشاهده و محاسبه کند.

در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی، به ویژه درباره میزان برداشت 540هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی و کاهش سهم نفت واریزشده به آن ابراز نگرانی و اظهار شد که این رقم باید در سرجمع بودجه عمرانی کشور لحاظ شود تا دولت به مفاد اذن داده‌شده از جانب رهبری وفادار بماند.

البته نمایندگان مخالف تصویب کلیات بودجه 1404 توضیح می‌دادند که تمامی رقم برداشته‌شده از سهم نفت صندوق توسعه ملی به جای قرار گرفتن در بودجه عمرانی در بودجه جاری قرار گرفته که نشان می‌دهد دولت به مفاد اذن گرفته‌شده از مقام رهبری وفادار نبوده است. با این حال رییس سازمان برنامه‌وبودجه تصریح کرد که تمامی ارقام و ردیف‌های هزینه‌کرد از محل اضافه برداشت از صندوق توسعه ملی، منطبق بر دستورهای مقام رهبری بوده است.

به هر حال بودجه 1404 با همه انتقادهایی که به آن وارد بود و نمایندگان دولت واقعا به برخی انتقادها نتوانستند پاسخ دهند، به تصویب نمایندگان رسید. حالا در قبال آنچه در روزهای پایانی سال در قالب قانونی بودجه به دولت ابلاغ می‌شود، دولت و مجلس با هم مسوولیت دارند. به همین جهت نمایندگان مردم در بهارستان باید متوجه باشند که در تبدیل لایحه به قانون، به جای مصحلت‌اندیشی به نفع دولت، واقعیت‌های موجود جامعه و اقتصاد ایران را در نظر بگیرند.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *