معاون نوسازی و معماری سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: وظیفه دولت، اقدامات حداکثری در تنظیمگری و حداقل حضور در تصدیگری است و زمان آن فرا رسیده که با این نگاه و بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، مأموریتها و مسئولیتهای دولت بازنگری شود و با رویکردی قانونی و انتقادی، وظایف دستگاههای اجرایی دوباره تعریف شوند.
به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان اداری و استخدامی کشور، رمضانیان؛ معاون نوسازی و معماری سازمانی این سازمان در جلسهای که به منظور اجرای جزء (1) بند (الف) ماده (105) قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی تشکیل شد، بر بازنگری ماموریتها و بازتعریف وظایف دستگاهها با هدف کاهش تصدیگری دولت و افزایش رضایتمندی خدمتگیرندگان، تاکید کرد.
رمضانیان با اشاره به اقدامات ارزشمند سنوات گذشته در ارتقای بهرهوری نظام اداری، گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری در این زمینه وجود دارد؛ اما امروز، هم بر اساس حکم قانون برنامه هفتم و هم بر اساس وضعیت جاری نوع سازماندهی دستگاههای اجرایی که بازتاب آن را در بودجه کشور و رضایتمندی خدمتگیرندگان شاهد هستیم؛ زمان آن فرارسیده که نگاهی مجدد به مأموریتها و مسئولیتهای دولت داشته باشیم.
وی با تاکید بر اتخاذ رویکرد قانونی و انتقادی در تعریف مجدد وظایف دستگاههای اجرایی، گفت: وظیفه دولت، حضور حداکثری در تنظیمگری و حداقل حضور در تصدیگری است؛ البته دولت در بخشهایی از اموری مانند آموزش، بهداشت، محیطزیست و نظایر آن وظیفه تصدیگری دارد؛ ولی در سایر بخشها باید بیشتر نقش تنظیمگری داشته باشد.
دکتر نازک نوبری؛ رئیس امور ساختارهای کلان و دبیرخانه شورایعالی اداری نیز نخستین گام برای ارتقای بهرهوری نظام اداری را تعیین مأموریتها و وظایف دستگاههای اجرایی منطبق با نقش و مسئولیتهای تفویض شده دولت بر اساس اسناد و قوانین فرادستی دانست و گفت: فارغ از روشهای تولید یا ارائه خدمات، سازمان اداری و استخدامی کشور، بر مبنای روشی مدون و با توجه به مبنای علمی و قانونی، ضمن تحلیل فلسفه وجودی دستگاههای اجرایی، فرایند تدقیق مأموریتها و وظایف دستگاههای اجرایی را با مشارکت خود دستگاهها پیش خواهد برد.
وی افزود: بدون تردید، نتایج این اقدام مقدمهای در اجرای بند 10 سیاستهای کلی نظام اداری،ابلاغی مقام معظم رهبری است که بر «چابکسازی، متناسبسازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشمانداز» تاکید دارد.
در این نشست، وجه تمایز، ارتباط مفهومی و مبنایی مأموریت، وظیفه و اقدام تبیین شد و کارشناسان با ارائهای مدون، چگونگی احصاء یا تعریف و همچنین اثر آنها بر سازماندهی دستگاههای اجرایی و فرایند انجام کار تشریح کردند.
در ادامه نیز بخش آموزش و پروش به عنوان یک نمونه موردی برای شفافیت بیشتر از ابعاد جمعآوری و تحلیل اطلاعات و نتایج مورد انتظار، ارائه و بررسی شد.
در پایان نیز ضمن بررسی دیدگاهها و نقطهنظرات نمایندگان دستگاههای اجرایی، معاون نوسازی اداری و معماری سازمانی بر برگزاری جلسات هماندیشی و همچنین ارائه آموزش به شیوه حضوری تاکید کرد و این موارد را ابزاری برای همراهی پیوسته با دستگاههای اجرایی عنوان کرد.
منابع مرتبط:
مشروح برنامههای سازمان اداری و استخدامی از زبان رفیعزاده/ بهرهوری نظام اداری ما خیلی بالا نیست
نگاه رئیس سازمان اداری و استخدامی به بهرهوری چیست؟
بهبهانه انتصاب رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی؛ بازخوانی دیدگاههای “رفیعزاده” در حوزه بهرهوری
معاون سازمان اداری استخدامی: نظام اداری در حال خالی شدن از نخبگان است