ضرورت توسعه کارآفرینی اجتماعی

امروز بیش از کارآفرینی تجاری، نیازمند کار آفرینی اجتماعی در بخش‌های مختلف هستیم. همانطور که کارآفرینان اقتصادی در بخش‌های مختلف، فرصت‌های مختلفی کشف می‌کنند در بخش‌های اجتماعی نیز این امر باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز ، حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در سرمقاله روزنامه کسب و کار نوشته است:

امروز جامعه ما نیازمند تحرک و نشاط جدیدی است که متاسفانه سالهاست از کشور رخت بسته است. جامعه امروز ایران نیازمند ورود به بحث مهم کارآفرینی اجتماعی است. واژه‌ای کاملا علمی که بر کارآفرینی تجاری مقدم است. به این دلیل به کارآفرینی اجتماعی باید بها داده شود، چرا که ساختار اجتماعی ایران در طی سال‌های گذشته دچار مشکلات اساسی شده است.

قطعا کارگران نیازمند شغل هستند و هرچه ظرفیت‌های اشتغال کار، در کشور افزایش پیدا کند، می‌تواند به تولید و توسعه کشور کمک کرده و رفاه عمومی را افزایش دهد. اما این که ما برای آمارسازی و کارنامه بهتر برای دولتها تلاش کنیم هر تعریفی را برای یک موضوع علمی مطرح کنیم، قطعا نه تنها نمی‌تواند برای کشور مفید باشد، بلکه می‌تواند باعث پنهان کاری و پاک کردن صورت مسئله‌های اصلی در وضعیت اشتغال در کشور شود.

مشکلات اقتصادی به حدی زیاد است که بسیاری از شاغلین نه فقط با یک شیفت کار، بلکه گاهی با دو یا حتی سه شیفت کار، نمی‌توانند از پس تامین نیاز‌های زندگی خود بربیایند.تعداد قابل توجهی از کارگران، نه تنها مدام اضافه کاری انجام می‌دهند، بلکه شغل‌های جانبی دارند تا از پس پر کردن سبد معیشت خانواده خود برآمده و نیاز‌های اولیه خود را برطرف کنند.

این موضوع حتی درباره قشر بازنشسته هم صدق می‌کند. قدرت خرید حقوق بگیران، طی چند سال اخیر به شدت تنزل پیدا کرده است و آنان به سختی می‌توانند امور زندگی و معیشتی خود را فراهم کنند.کارآفرینی اجتماعی علاوه بر ایجاد شغل، زمینه ساز فعالیت‌های مختلف برای بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

تاکید می‌شود امروز بیش از کارآفرینی تجاری، نیازمند کار آفرینی اجتماعی در بخش‌های مختلف هستیم. همانطور که کارآفرینان اقتصادی در بخش‌های مختلف، فرصت‌های مختلفی کشف می‌کنند در بخش‌های اجتماعی نیز این امر باید در دستور کار قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

گزارش بهره وری: کارآفرینی اجتماعی و بهره وری

حمایت از کارآفرینی اجتماعی برای نوآوری و بهره‌وری

«کارآفرینی اجتماعی» گامی فراتر از کارآفرینی اقتصادی

ویژگی‌های کارآفرینی اجتماعی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *