«سازمان ‌ملی بهره‌وری ایران‌» و دغدغه‌ بهبود بهره‌وری ملی

اگر  پیشنهاد “سازماندهی نوین سازمان‌ ملی بهره وری” به صورت صحیح طراحی، تدوین و اجرا شود، بخش بزرگی از مشکلات را بزداید و اقتصاد و اجتماع ایران رفع یا تعدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، جعفر عسگری، مشاور بهره وری در یادداشتی نوشته است:

پس از پیروزی آقای دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، بدعت جدیدی برای انتخاب وزرا ومسئولین ارشد کشور با تشکیل کارگروهای  تصمیم سازی در سازمانهای دولتی  آغاز شده است. با اینکه این شیوه انتخاب وزرا مناسب و خوب به نظر میرسد و تا حدودی بوی “شایسته سالاری” میدهد با اینحال باید تا نیمه دوم مرداد ماه منتظر بمانیم و ببینیم خروجی و دستاورد این کارگروه های تخصصی ‌چه میزان تحت تاثیر معیار های واقعی  شایسته سالاری و چه میزان وابسته به بده بستانهای انتخاباتی، سیاسی  و لابی گری های معمول در نظام اداری ایران است. 

با این حال دو عامل مهم را نمی توان فراموش نمود و آن اینکه اولا مشکلات اقتصاد واجتماع ایران در حال حاضر بسیار  عمیق و گسترده است و دوم اینکه پیام انتخابات نشان داد که اکثربت مردم ایران طالب تغیرات و اصلاحات عمیق و واقعی هستند که معرفی وزرا ومسولان ارشد نشان خواهد داد که دولت جدید چه میزان معرفت و شهامت در انتخاب ورزا، به عنوان پاسخ به وعده های انتخاباتی خود، به‌خرج داده است.

اما نکته اصلی مقاله حاضر آن است که مهمترین و تاثیرگذارترین سازمانی که بایستی برای آن اهداف و برنامه های پیشنهادی و نیز مسول و مدبر شایسته و واجد شرایط تعیین کرد؛ نه معاون اول، نه وزیر صمت، نه وزیر امور خارجه، نه وزارت اقتصاد و دارایی و نه … است، بلکه آن سازمان مهم و سرنوشت ساز “سازمان‌ملی بهره وری ایران” است.

تعجب و حیرت شما در قبال این مدعا طبیعی به نظر میرسد!

ولی وقتی با تامل دقیق و عمیق در مشکلات مزمن و فراوان اقتصاد ایران‌ بنگریم متوجه خواهیم شد که با  توجه به  محدویت های فراوان پیش‌روی سرمایه گذاری جدید برای نیل به رشد ۸ درصد تولید ملی، تنها رویکرد بهبود بهره وری و یا استفاده بهینه از سرمایه ها و منابع  و امکانات موجود کشور راه حل مطلوب و امکان‌پذیر در حال حاضر برای دولت جدید و برنامه های آن برای کشور است.

برای آنکه این هدف و ماموریت مهم  تحقق نسبی یابد، چندین تغیر و اقدام بنیادین توسط دولت جدید و آن هم در نیمه اول سال جاری لازم است، انجام گیرد که به برخی از آنها اشاره میشود:

الف- اهداف، شرح وظایف، ساختار و سازماندهی سازمان ملی بهره وری ایران مورد بازنگری اساسی قرار گیرد.

ب- قلمرو و پوشش خدمات سازمان ملی بهره وری ایران‌ از محدوده  بخش دولتی و نظام اداری به ارکان ۴ گانه اقتصاد کلان کشور یعنی

۱جمعت و خانوارهای شهری، روستایی و عشایری

۲- بنگاه های اقتصادی و کسب وکار

۳ -حاکمیت و دولت

۴- تعامل با دنیای خارج

گسترش وتعمیم داده شود.

ج- جایگاه سازمان ملی بهره وری ایران از وضعیت یا سازمان کوچک وابسته به سازمان‌ امور اداری واستخدای کشور به  سازمانی قدرتمند و با اختیارات وسیع وزیر نظر نهاد ریاست جمهوری تبدیل شود.

د-سازمان ملی بهره وری ایران با استفاده از مطالعات آسیب شناسی موجود و تکمیل  آن با نظر سنجی های مبتنی بر روش Open Innovation موانع بهبود بهره وری در همه ارکان ۴‌گانه اقتصاد ایران را  شناسایی نموده و با تعیین راهکارهای عملی و موثر با مشارکت نخبگان، ۳ برنامه بهبود بهره وری ملی، در ۳ مقطع زمانی کوتاه مدت (یکساله) متوسط مدت (۵ ساله)  و بلندمدت (10 ساله) به تفکیک خانوارها، بنگاههای اقتصادی، ‌حاکمیت و دولت، و تعامل با دنیای خارج  تهیه و تدوین نموده و نه تنها به تصویب دولت بلکه به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند تا امکان اجرا و عملیاتی نمودن آن از ضمانت لازم برخوردار شود.

ه- بر اساس الزامات قانونی، اجرای برنامه های مصوب بهبود بهره وری توسط سازمانها و دستگاههای اجرایی مسول انجام میگیرد و سازمان ملی بهره وری نقش تدوین اصول، مفاهیم، شیوه نامه ها، آموزش، ترویج و بخصوص نظارت عالیه بر  اجرای بهینه‌ برنامه ها را عهده دار بوده و گزارشهای نظارتی را بطور مستمر و آنلاین برای مجلس، دولت، رسانه ها و مردم  تدوین و اطلاع رسانی مینماید.

و- با هدف آنکه اجرای برنامه های بهبود بهره وری به تدریج جنبه نهادینه پیدا کرده و از کمیت و کیفیت لازم برخودار شود، برنامه های تشویقی، ترویجی و تنبیهی برای سازمانها و افراد مسئول مانند

۱-اجرای نظام تسهیم دستاورد های بهره وری یا Gain Sharing ( توصیه شده توسط (APO)

۲-تهیه و تدوین نظام جبران خدمات کارکنان و مدیران بر اساس شاخصهای بهره وری وارزیابی عملکرد 

۳-ابجاد ارتباط منطقی و هدفمند بین میران بودجه سازمانها و شرکتهای دولتی با عملکرد بهره وری آنها

۴-ایجاد ارتباط منطقی و هدفمند بین نظام انتصاب مقامات  و مدیران سازمانها و شرکتها  با عملکرد و سوابق بهره وری آنها

۵–وسایر نظامهای حمایتی وتکمئلی  و…. 

ز-سازمان‌ملی بهره وری ایران در جایگاه جدید ونوین خود  با هدف نهادینه سازی مفهوم وتعریف بهره وری در سطح کل آحاد و سطوح جامعه ،  و با بهره گیری از صداوسیما ، نمازهای جمعه وجماعات ، رسانه های عمومی ، کتابهای‌درسی ، شبکه های اجتماعی  و….  بایستی “دغدغه بهبود بهره وری” را در سطح کل جامعه اعمال فرهنگی و نهادینه  کند.

بطوریکه تعریف ساده بهره وری یعنی

ا-انجام کار درست به روش صحیح

۲-تولید کالاها و خدمات بیشتر و بهتر با استفاده از منابع کمتر

به تدریج در خانوارها ، در بنگاههای اقتصادی ، در نظام اداری وبخصوص در حاکمیت وبالاخره در تعامل با دنیای خارج فرهنگ‌سازی و نهادینه شود  تا بستر لازم برای ارتقای بهره وری ملی واز آن طریق  رشد وتوسعه  مصوب در برنامه های توسعه تحقق یابد.

نگارنده این موضوع، رجای واثق دارد که اگر  پیشنهاد “سازماندهی نوین سازمان‌ ملی بهره وری” به صورت صحیح طراحی، تدوین و اجرا شود، بخش بزرگی از مشکلات را بزداید و اقتصاد و اجتماع ایران رفع یا تعدیل خواهد شد.

در این زمینه باید بیشتر تفکر وهم اندیشی صورت گیرد.

اشتراک گذاری:



یک دیدگاه برای “«سازمان ‌ملی بهره‌وری ایران‌» و دغدغه‌ بهبود بهره‌وری ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *