راه‌اندازی مرکز تعالی «کشاورزی اقلیم محور» در سازمان بهره وری آسایی

در تلاش برای افزایش بهره وری کشاورزی، بهبود سود کشاورزان و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) در بخش کشاورزی در سطح منطقه، سازمان بهره وری آسیایی (APO)، سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذایی (NARO) ژاپن را به عنوان مرکز جدید تعالی کشاورزی اقلیم محور اعلام کرد.

به گزارش بهره‌ور نیوز، در بیانیه مطبوعاتی سازمان بهره‌وری آسیایی آمده است که این تصمیم، نتیجه مشارکت بلندمدت بین این دو موسسه در راستای انتشار دانش فنی به عنوان یک مرکز تعالی جدید که بر منطقه APO متمرکز بوده، است.

بخش کشاورزی در اکثر اعضای APO بخشی حیاتی و برای امنیت غذایی جهانی ضروری است. با این حال، این بخش همچنین سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه ای دارد و در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر است. خشکسالی، سیل و اوضاع آب و هوایی غیرعادی ممکن است موحب کمبود غذا شود. همچنین تخمین زده می‌شود 24 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از کشاورزی، عملیات دامداری و کاربری زمین باشد.

معرفی شیوه های کشاورزی سازگار با آب و هوا همراه با پذیرش فناوری‌های هوشمند می‌توانند مزایای متعددی در قالب بهره‌وری بالاتر، افزایش محصولات کشاورزی و غذایی و کاهش گازهای گلخانه‌ای به همراه داشته باشند.

برنامه مراکز تعالی سازمان بهره‌وری آسیایی، موارد برتر در زمینه‌های تخصصی بهره‌وری را برای ترویج دانش و بهترین شیوه‌های اجرایی شده از سوی یک عضو را برای دیگر اعضا به نمایش می‌گذارد، در حالی که آنها را با شرایط محلی تطبیق می‌دهد.

این مرکز تعالی کشاورزی اقلیم محور بر استقرار فن آوری های کاهش و سازگاری تغییرات آب و هوایی، دانش فنی و چارچوب هایی برای تولید برنج، گندم و سویا به عنوان غذاهای اصلی در آسیا و اقیانوسیه با ایجاد کربن پایین تمرکز می‌کند.

زمینه‌های فعالیت

زمینه‌های مورد توجه، به اشتراک گذاری دانش و روش‌های فنی به منظور کاهش انتشار متان از شالیزارها، به کار بستن سیستم‌های آب‌وهوایی دیتامحور برای تولید برنج، گندم و سویا، ابزارهای شبیه سازی ترسیب کربن در خاک مبتنی بر وب برای کاهش GHG در محصولات مختلف مانند برنج، گندم و سویا؛ به کارگیری زغال زیست توده (biochar) و توسعه روشهای اعتبار کربن (Carbon credit) و شیوه‌های مدیریت کشت برنج و تصفیه ضایعات دامی است.

مرکز تعالی در کشاورزی اقلیم محور، فعالیت‌های خود را از جمله نیازسنجی و آمادگی اعضای APO برای اجرای فنآوری های کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوایی، دو کنفرانس بین المللی در این مرکز تعالی و سایر مناطق مورد توجه، پروژه های آزمایشی برای به کارگیری فناوری های توسعه یافته توسط مرکز تعالی از سال 2024 از جمله سمینارها، ماموریت های مطالعاتی، کارگاه ها و آموزش در محل برای سفارشی سازی دانش برای رفع نیازهای محلی در میان اعضای APO از آوریل 2023 آغاز خواهد کرد.

این مرکز تعالی در تلاش خواهد بود دانش و مهارت‌های فنی مانند فن‌آوری‌هایی برای کاهش انتشار متان در مزارع برنج؛ سیستم های هوشمند اقلیم داده محور برای تولید برنج، گندم و سویا و شبیه‌سازی ترسیب کربن خاک مبتنی بر وب برای کاهش گازهای گلخانه ای در محصولات مختلف مانند برنج، گندم و سویا را ارائه کند.

درباره سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذایی ژاپن (NARO)

این سازمان یک گروه تحقیقاتی پیشرو ژاپنی است که بر روی کشاورزی، غذا و محیط زیست متمرکز شده است. این سازمان شامل یک ستاد مرکزی، 16 موسسه/مرکز تحقیقاتی و پنج مرکز تحقیقاتی منطقه‌ای در هوکایدو، توهوکو، مرکز ژاپن، غرب ژاپن و کیوشو اوکیناوا، که فعالیت‌های گسترده ای را در زمینه تحقیقات و توسعه کاربردی در زمینه محصولات کشاورزی انجام می دهند.

سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذایی ژاپن فعالانه با دولت، استان ها، دانشگاه ها و شرکت های خصوصی برای اعمال نتایج تحقیق و توسعه و به اشتراک گذاری یافته ها با تولیدکنندگان کشاورزی و مصرف کنندگان همکاری می‌کند.

منبع: سازمان بهره‌وری آسیایی

ترجمه و تنظیم: محمد مجیدزاده

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *