درباره اعلام جرم دادستانی علیه «دیجی کالا» چه می‌دانیم؟ + خبر تکمیلی

چند روز گذشته، رسانه‌ها اخباری درباره اعلام جرم دادستانی علیه دیجی کالا منتشر کردند. بلافاصله، دیجی کالا نیز بیانیه مطبوعاتی در این زمینه منتشر کرد. حال باید دید که سرانجام چه خواهد شد؟ آیا این مساله به خیر و خوشی برطرف خواهد شد یا به باور برخی کارشناسان دور جدیدی از فشار به اکوسیستم استارتاپی ایران آغاز شده است؟

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، روز پنجشنبه بود که رسانه‌های مختلف خبری منتشر کردند که بر اساس آن، خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرده است: به دلیل انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه شده در سایت دی‌جی‌کالا، علیه این سایت از سوی دادستانی تهران اعلام جرم شد.

خبرگزاری قوه قضاییه در تشریح این خبر نوشت: در پی انتشار تصاویر توهین‌آمیز به مقدسات از برخی محصولات ارائه شده در سایت دی‌جی‌کالا، دادستانی تهران علیه این شرکت اعلام جرم کرد.

در همین رابطه پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

بر همین اساس، دیجی کالا در همان روز یک بیانیه مطبوعاتی صادر کرد که متن کامل آن به شرح ذیل است:

«دیجی‌کالا ضمن تاسف فراوان و عذرخواهی از مردم شریف ایران بابت وجود کالاهای یک فروشنده خاص که شائبه توهین به مقدسات را به وجود آورده، تمام اقدامات نظارتی را برای حذف کالاها و عدم تکرار این اتفاق انجام خواهد داد.

در ساعات گذشته تصاویر مربوط به کالاهای یکی از فروشندگان فعال بر روی این پلتفرم شائبه توهین به ارزش‌های دینی را ایجاد کرده است. دیجی‌کالا در اولین اقدام با غیرفعال نمودن این کالاها و ممنوعیت فعالیت فروشنده آنها، سعی در رفع سوتفاهم‌های به وجود آمده، داشته است.

فروش کالاهای منطبق با چارچوب‌های فرهنگی و دینی مردم ایران، همیشه از اولویت‌های دیجی‌کالا بوده است. در این راستا تیمی چندصدنفره با کمک هوش مصنوعی، روزانه در حال بررسی و نظارت کالاهای موجود روی سایت هستند.

بیش از ۳۵۰هزار فروشنده در بستر پلتفرم دیجی‌کالا، در حال فروش بیش از ده میلیون تنوع کالایی هستند. این فروشندگان شامل تولیدکنندگان بومی و محلی در روستاهای دورافتاده تا کسب‌وکارهای فعال در شهرهای بزرگ ایران، همه قوانین رسمی کشور را رعایت می‌کنند و به ارزش‌های اخلاقی و دینی احترام می‌گذارند.

تیم نظارت دیجی‌کالا برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی و دینی، صراحتا موارد ممنوعه را به فروشندگان اطلاع‌رسانی کرده است؛ به این ترتیب استفاده از اسامی و طرح‌ها در گروه‌های کالایی که شأن مقدسات حفظ نشود، ممنوع است.

این نظارت، سخت‌گیرانه‌تر از گذشته روی کالاهای فروشندگان اعمال می‌شود تا شاهد وقوع اتفاقات مشابه نباشیم.»

حال باید دید که سرانجام چه خواهد شد؟ آیا این مساله برطرف خواهد شد یا به باور برخی کارشناسان دور جدیدی از فشار به اکوسیستم استارتاپی ایران آغاز شده است؟

تکمیلی: بازداشت مدیرعامل دیجی کالا و آزادی وی پس از ساعاتی

روز یکشنبه 22 بهمن بود که رسانه ها خبر دادند که حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و رییس هیات مدیره دیجی‌کالا در صفحه خود در اکس (توییتر سابق) نوشت: «متاسفانه عصر امروز مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا علی‌رغم توضیحات و تلاش‌های صورت گرفته در این چند روز برای رفع سو تفاهم‌های اخیر، با حکم دادسرای امنیت بازداشت شد. تمام تلاشمون رو برای پیگیری موضوع انجام خواهیم داد. امیدواریم مسعود عزیز رو هر چه زودتر در کنارمون داشته باشیم.»

فارس نوشت: در پی تشکیل پرونده قضایی برای دیجی‌کالا، مدیرعامل این مجموعه امروز برای ساعاتی بازداشت شد و اکنون با تعیین قرار تامین متناسب آزاد است.

مطالب مرتبط:

موج اقتصاد دیجیتال توسط نسل جدید شکل می‌گیرد/ سیاست‌گذار مجبور است کوتاه بیاید

اکوسیستم نوآوری کشور، ناامیدکننده است

درباره واگذاری 2100 میلیارد تومانی «تپسی» چه می‌دانیم؟

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *