برترین نوآوری‌های ۲۰۲۲ چه بودند؟ (بخش دوم)

طی چند سال گذشته، پیشرفت نوآوری‌ها و بروز اتفاقاتی از جمله شیوع همه‌گیری کرونا و اعمال محدودیت‌ها در زندگی روزمره موجب بروز نوآوری‌های نوین در فناوری شده است که ما هم اکنون و در آینده هر روز از آنها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، بخش دوم برترین نوآوری های 2022 را که از سوی ایسنا منتشر شده، معرفی می کنیم.

انگشتر هوشمند موانو

پوشیدنی‌های تناسب اندام بخشی از زندگی روزمره ما هستند و طبق گزارش‌ها، بازار آنها سالانه توسط مصرف‌کنندگانی که خواهان زندگی سالم‌تری هستند، ۱۷.۵ درصد رشد می‌کند. این پوشیدنی‌ها معمولاً دور مچ دست بسته می‌شوند، اما برخی از آن‌ها نیز برای کار به شکل حلقه‌های هوشمند کوچک شده‌اند.

شرکت موانو(Movano) در حال آماده سازی حلقه هوشمند خود است که هدف آن فراهم کردن امکان نظارت بر بیماری‌های مزمن است. هنگامی که این انگشتر را دست می‌کنید، سطح اکسیژن خون، میزان کالری سوزانده شده، ضربان قلب و تغییرات آن، تنفس، مدت خواب و دما را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین گام ‌شماری می‌کند.

این داده‌ها در قالبی با دسترسی آسان و توصیه‌های متناسب ارائه می‌شوند، مانند نشان دادن اینکه چگونه ورزش بر خواب یا روند تغییرات تپش قلب شما تأثیر می‌گذارد.

فناوری مینیاتوری موانو چشمگیر است، اما چیزی که واقعاً آن را به یک گجت پیشگام تبدیل می‌کند، اولین رویکرد طراحی زنانه این شرکت است.

این شرکت همچنین می‌خواهد در صورت مجوز گرفتن از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) پس از اتمام کارآزمایی‌های بالینی، دستگاه‌های خود را برای ارائه نظارت بر شرایط پزشکی مانند پایش غیرتهاجمی میزان گلوکز خون و همچنین اندازه‌گیری فشار خون به بازار عرضه کند.

ریموت اکوی سامسونگ

سامسونگ برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ با اضافه کردن یک پنل خورشیدی، باتری‌های قابل تعویض را از ریموت‌های جدید خود موسوم به Eco Remote حذف کرد، ریموتی که برای شارژ شدن حتما نیاز به نور خورشید ندارد و می‌تواند حتی از منابع نور مصنوعی نیز برای شارژ شدن استفاده کند.

این ابتکار موجب کاهش قابل توجه باتری‌هایی می‌شود که راهی محل‌های دفع و دفن زباله می‌شوند و همچنین کاربران را از تعویض باتری‌ها یا انتظار کشیدن برای شارژ شدن باتری‌ها نجات داد.

سامسونگ برای سال ۲۰۲۲ از این هم فراتر رفت و کاری کرد که Eco Remote بتواند انرژی مورد نیاز خود را از امواج رادیویی مانند سیگنال‌های وای-فای نیز تامین کند. این بدان معناست که کاربران دیگر هرگز نگران تمام شدن شارژ ریموت خود نیستند.

این دستگاه از آنتن‌های جمع‌آوری فرکانس رادیویی(RF) برای ایجاد بار الکتریکی ذخیره‌شده در خازن‌ها برای تغذیه کنترل از راه دور استفاده می‌کند. کنترل از راه دور Eco جدید هرگز به باتری و انرژی خورشیدی نیاز ندارد، اما با این وجود می‌توان آن را از طریق یک درگاه USB-C نیز شارژ کرد.

عینک واقعیت افزوده جمع و جور

با تمام صحبت‌هایی که در مورد زندگی در متاورس وجود دارد، فناوری مورد نیاز برای قدم گذاشتن در دنیای مجازی که واقعاً همه‌جانبه باشد، هنوز به دست نیامده است. فناوری واقعیت افزوده(AR) می‌تواند پله‌ای برای رسیدن به این جایگاه باشد و کالاها، تجربیات و ابزارهای مجازی را به دنیایی که روزانه می‌بینیم بیاورد.

فناوری واقعیت افزوده در ابتدا به معنای هدست‌های حجیم مانند Magic Leap یا هولولنز مایکروسافت یا گوگل لنز بود، اما اکنون به دستگاه‌های روزمره نزدیک‌تر شده است و می‌توان گوشی‌های هوشمند را با عینک‌های باریک واقعیت افزوده که شبیه عینک آفتابی هستند، جایگزین کرد.

شرکت‌هایی مانند Viture یا Nreal به عینک‌های باریک خود صفحه‌های مجازی موثری داده‌اند که توسط نمایشگرهای کوچک OLED در میدان دید شما با وضوح فول اچ‌دی فعال می‌شود.

مهم‌ترین مزیت آن در حال حاضر پخش ویدیوها به شکل شخصی و با رعایت حفظ حریم خصوصی است، بنابراین می‌توانید آنچه را که می‌خواهید، در جایی که می‌خواهید تماشا کنید، در حالی که نیازی به یک صفحه نمایش خارجی ندارید و کسی هم نمی‌توان فضولی کند چون همه چیز در فاصله اندکی از چشمان شما در حال نمایش است.

البته در حالی که این ابتکار، احتمالاً افراد بیشتری را به سمت واقعیت افزوده می‌کشد، اما این عینک‌ها همچنان به یک دستگاه خارجی برای پخش محتوا نیاز دارند که با توجه به پیشرفت سریع فناوری، مدت زیادی طول نخواهد کشید تا عینک‌های واقعیت افزوده هم ابعاد باریک و جمع و جوری داشته باشند و هم در عین حال به یک دستگاه ثانویه وابسته نباشند.

شاید دستگاهی که از آن حرف می‌زنیم، همان عینک مورد انتظار شرکت اپل موسوم به Apple Glass باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

ناسا قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان را در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) در حال حاضر یک میلیون مایل دورتر از زمین در حال چرخش به دور دومین نقطه لاگرانژی خورشید-زمین یا L۲ است.

این تلسکوپ فضایی شگفت انگیز طی ۲۰ سال آینده به اجرامی آسمانی اشاره خواهد کرد که تا ۱۳.۶ میلیارد سال پیش قدمت دارند، یعنی درست چند صد میلیون سال پس از مه‌بانگ و تولد هستی که طی آن ماده به سرتاسر جهان پرتاب شده است.

این تلسکوپ طی همین مدت کوتاه نیز با نگاه کردن به جهان در طیف نور فروسرخ نزدیک، تصاویر خیره کننده‌ای را ثبت و مخابره و درک بشر از دنیای پیرامونش را دستخوش تغییر کرده است.

برنامه‌های آینده رصدی جیمز وب شامل رصد ۱۰۰ کهکشان به طور همزمان، ۶ عدد از دورترین و درخشان‌ترین اختروش‌ها، بررسی جو سیارات فراخورشیدی شناخته شده موسوم به اَبَرزمین‌ها، مشاهده نحوه ایجاد سیارات و ستاره‌ها و همچنین رصد مناطق معروفی مانند ستون‌های آفرینش است. همچنین بر روی اجرام نزدیک‌تر به زمین مانند سیاره مشتری و قمرهایش، سیارک‌ها و اجرام نزدیک به زمین تمرکز خواهد کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب مانند تلسکوپ فضایی هابل به درک و دانش ما در مورد جهان هستی و جایگاه ما در آن می‌افزاید.

خودرویی پوشیده شده از پنل‌های خورشیدی

وسایل نقلیه الکتریکی آینده دنیای خودرو هستند و با تغییرات در مقررات دولتی، رفتار مصرف کنندگان و پیشرفت‌های تکنولوژیکی این انتقال را تسریع می‌کنند.

یکی از این پیشرفت‌ها در فناوری پنل‌های خورشیدی است که هم در راندمان تبدیل نور خورشید به برق قابل استفاده و هم در قابلیت استفاده به طوری که بتوان از آن در سطوح بیشتری استفاده کرد، حاصل شده است.

خودروساز آلمانی سونو موتورز(Sono Motors) به تنهایی بیش از ۳۰ حق ثبت اختراع در مورد پنل‌های خورشیدی دارد که تمام سطح بیرونی اولین خودروی تمام الکتریکی آن موسوم به Sion را پوشش می‌دهد.

این خودروی برقی خورشیدی در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار پیش‌سفارش با عرضه برنامه‌ریزی شده برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ دارد و انتظار می‌رود قیمت آن در ایالات متحده ۲۵ هزار دلار باشد، در حالی که قیمت آن در اروپا ۲۹۹۰۰ یورو خواهد بود.

خودروی Sion دارای ۴۶۵ نیم‌سلول خورشیدی یکپارچه است که تمام خودرو از جمله سقف، گلگیرها، درها، کاپوت و صندوق عقب را پوشش می‌دهند. این پنل‌ها باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات با قدرت ارائه ۱۹۰ مایل پیمایش مسیر را شارژ می‌کنند و در صورتی که برای شارژ آنها از برق شهری کمک گرفته نشود، در هفته ۶۹ مایل(۱۱۲ کیلومتر) برد خواهند داشت.

البته در ماه‌های آفتابی‌تر، این میزان شارژ دو برابر می‌شود و تا ۱۵۲ مایل(۲۴۵ کیلومتر) برد اضافی هفتگی به کاربر می‌دهد.

ماموریت شرکت سونو موتورز ارائه انرژی خورشیدی به همه خودروهای برقی است، چرا که معتقد است این روش مقرون به صرفه است و دلیلی ندارد که آن را توسعه ندهیم.

مطالب مرتبط:

برترین نوآوری‌های ۲۰۲۲ چه بودند؟ (بخش اول)

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *