ظهور سیستم‌های توزیع مواد غذایی مدرن

سرعت تغییر در صنعت غذایی جهانی شتاب خواهد گرفت و این نیاز به تغییر همزمان در ساختار و عملکردهای سیستم های توزیع غذا (FDS) دارد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، صدها هزار سال پیش، در عصر پارینه سنگی، انسان های عصر سنگ از ابتدایی ترین سیستم های توزیع مواد غذایی (FDS) برخوردار بودند: آنها حیوانات وحشی را برای گوشت شکار می کردند. جنگل ها را برای یافتن میوه، ریشه و آجیل جستجو کرده و سپس آنها را به غارهای خود بردند تا خانواده مصرف کنند. شاید برای آن شکارچیان جمع آوری شده به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما اگر آنها نتوانستند غذایی پیدا کنند، خانواده گرسنه می مانند.

در دوران مدرن، FDS پیچیده تر شده است. سیستم های «ایده آل» باید الزامات مصرف کنندگان، جامعه، دولت و تجارت را تطبیق دهند تا اطمینان حاصل کنند که آنها می توانند غذایی مطمئن، ایمن، خوشمزه و با قیمت مناسب برای همه اعضای جامعه به شیوه ای کارآمد و با مسئولیت محیطی (مثلاً با حداقل اتلاف و تأثیر کم کربن) در صورت تقاضا از روزهای هفته عادی تا اوج اوج (به عنوان مثال جشنواره هایی مانند سال نو چین) و بازدهی مالی طولانی مدت را به شرکت کنندگان تجاری ارائه می دهد.

انعطاف پذیری از نیازهای اساسی FDS

با وجود قحطی، مشکلات آب و هوایی و شرایط پیش بینی نشده تولید مواد غذایی (به عنوان مثال، بیماری تب خوکی آفریقایی و تأثیر آن بر ذخایر گوشت آسیایی)، FDS محلی و جهانی همچنان مقاومت قابل توجهی را نشان می دهد. انعطاف پذیری، به عنوان ظرفیت واکنش سریع به مشکلات، و سازگاری در پاسخگویی و حتی پیش بینی نیازهای مداوم مصرف کنندگان و جامعه برای غذا، از نیازهای اساسی FDS مدرن است.

مسیرهای تکاملی FDS توسط رشد اقتصادی جهانی هدایت می شود. جوامع کشاورزی روستایی در مقیاس کوچک، سطح خودکفایی غذایی نسبتاً بالایی را نشان می دهند، اما با تجاری سازی کشاورزی، تخصص عملکرد افزایش می یابد و مبادله مبادلات غذایی به تجارت رسمی منجر می شود.

تاثیر روند شهرنشینی بر توسعه FDS

بی شک، رشد اقتصادی روند شهرنشینی را تسریع می کند که تأثیر زیادی بر توسعه FDS دارد. با افزایش جمعیت جهانی از 7.8 میلیارد نفر (2020) به نزدیک 10 میلیارد نفر، اهمیت شهرهای بزرگ افزایش می یابد. تا سال 2050 ، 600 شهر (بعضی از آنها با جمعیت مشابه با کشورهای متوسط) هر کدام 20 تا 40 میلیون مشتری دارند. بسیاری از اینها در آسیا خواهند بود و فشار ناپذیری روزانه را بر توزیع کنندگان مواد غذایی وارد می کنند. FDS برای تأمین نیازها و خواسته های مصرف کنندگان از هر سن و دامنه درآمد، باید به موقع غذا تهیه کند. اگر بازارهای سنتی نتوانند به تغییر نیازهای مصرف کننده پاسخ دهند، ناپدید می شوند.

در آسیا، بخش سوپرمارکت های خواروبار رشد مداوم در اقتصادهای در حال ظهور را شاهد خواهد بود، اما به مرور زمان، مسیرهای جدیدتری برای مصرف کننده جایگزین خواهد شد. مدل های توزیع مستقیم تحویل به خانه که در چین به سرعت در حال رشد است مواردی از این دست است که با افزایش شهابی Tmall) Alibaba) و JD.com (که بخشی متعلق به Tencent است) نشان داده شده است. چالش پیش روی کارآفرینان FDS این است که تمایل داشته و قادر به پذیرفتن فن آوری مختل کننده هستند، زیرا پتانسیل آن بدیهی است.

اهمیت مشاغل درون زنجیره غذایی

با پیشرفت اقتصادی کشورها، مشاغل درون زنجیره غذایی کمتر و بزرگتر می شوند و زنجیره های تامین درجه ادغام بیشتری نشان می دهند. در زمينه غذای تازه مثالهایی را مي توان ارائه داد: تولید کنندگان دام و سبزیجات از نظر اندازه رشد می کنند و به دنبال ارتباط با مشتریان عمده (سوپرمارکت ها، رستوران های زنجیره ای، تولیدکننده فراورده های گوشتی) هستند که ارتباط تنگاتنگی با مصرف کنندگان شهری دارند. این می تواند چالش هایی را برای تولیدکنندگان در مقیاس کوچک ایجاد کند که ممکن است تمرکز خود را در بازارهای محلی یا شهرهای مجاور متمرکز کنند، جایی که می توانند مارک متفاوتی را به عنوان «کشاورزان محلی و بومی» ایجاد کنند و محصولات خود را از طریق بازارهای تازه کشاورزان به فروش برسانند.

از نظر تاریخی، با گسترش تجارت بین المللی مواد غذایی، مصرف کنندگان مستقر در شهر تمایل به قطع ارتباط (و علاقه به) جایی که غذای آنها از سایر سوپرمارکت های «ناشناخته» یا مغازه های محلی تهیه می شود، ندارند. با این حال، رسوائی های گاه به گاه ایمنی غذا (به عنوان مثال ، فاجعه ملامین 2008 در چین) و خرابکاری های یکپارچگی زنجیره غذایی (به عنوان مثال، در اروپا هنگامی که گوشت اسب به عنوان گوشت گاو فروخته می شد) اعتماد شرکت کنندگان صنایع غذایی (به ویژه در شرکت های بزرگ غذایی یا به اصطلاح غذا زیاد).

چالش مصرف کنندگان؛ چه کسی مواد غذایی آنها را تولید می کند؟

در نتیجه، مصرف کنندگان در سراسر جهان به طور فزاینده ای علاقه مند هستند که چه کسی مواد غذایی آنها را تولید می کند و چگونه، از کجا مواد تشکیل دهنده، چگونه به آنها می رسد و تأثیرات آن بر محیط زیست (به عنوان مثال اثر کربن)، کشاورزان و سایر مشاغل غذایی و محلی اقتصاد اکنون FDS مدرن باید اطلاعات شفاف تر و قابل ردیابی را در کانال هایی که مواد غذایی از طریق آنها به سمت مصرف کنندگان نهایی می رود ، ارائه دهد. این یک مورد مهم FDS را نشان می دهد: آنها باید اعتماد بین مصرف کنندگان و سایر شرکت کنندگان در سیستم غذایی را ایجاد کنند.

به راحتی می توان عملکرد FDS مدرن را مسلم دانست. در شرایط عادی و در بیشتر کشوره، غذا به راحتی در دسترس است. خرید آن می تواند برای کسانی که درآمد ناکافی دارند ایجاد مشکل کند، اما تا زمانی که مشکلی پیش نیاید بیشتر خانوارها حداقل می توانند از پس زندگی برآیند.

سپس، از مصرف کنندگان، رسانه ها و خود صنایع غذایی گرفته تا دولت همه به شدت علاقه مند می شوند. رابطه ما با غذا اجتناب ناپذیر است: بدون آن گرسنه می مانیم. یکی از مهمترین عملکردهای نظارتی دولت اطمینان از تغذیه مناسب و ایمن شهروندان است.

در FDS مدرن، شرکت کنندگان نقش هایی را که هم بخش خصوصی و هم دولتی باید در اطمینان از ایمن بودن غذا و «آنچه که روی برچسب می گوید همان چیزی است که در داخل بسته است» می فهمند. کلاهبرداری مواد غذایی در سراسر جهان یک مشکل قابل توجه است و تقلب در هماهنگی با غذاهای غیر ایمن می تواند یک ویرانگر بزرگ اعتماد به هر FDS باشد.

برچسب های معتبر

آژانس های دولتی و خصوصی مسئولیت مشترکی دارند تا اطمینان حاصل کنند که FDS بالاترین صداقت را دارند. مشکلات موجود در سیستم غذایی یک کشور می تواند برای سلامت عمومی خطرناک باشد و اعتماد مصرف کننده به مارک های تولید شده طی سالیان طولانی را از بین ببرد. این امر باعث شده است که صنایع غذایی ابتکاراتی را برای بهبود استانداردهای کلی در FDS افزایش دهند.

بلاکچین وارد می‌شود

استفاده از تجزیه و تحلیل خطر و تجزیه و تحلیل نقطه کنترل بحرانی (HACCP) در دهه 1960 توسط شرکت های پیشرو صنایع غذایی پذیرفته شد و اکنون فناوری بلاکچین به طور فزاینده ای به عنوان یک «اعتماد ساز» مهم جهانی دیده می شود. به عنوان مثال، یک برنامه تلفن همراه با استفاده از پلت فرم ردیابی Farmer Connect که توسط IBM Blockchain طراحی شده است در ژانویه 2020 راه اندازی شد و به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا با اسکن یک کد پاسخ سریع روی فنجان یا بسته با استفاده از یک نقشه تعاملی، دانه های قهوه را تا مرحله برداشت ردیابی کنند.

حضور مصرف کنندگان مدرن در سراسر جهان

مصرف کنندگان مدرن در سراسر جهان از نظر تکنولوژیکی باهوش هستند و به طور فزاینده ای خواستار محصولات و خدمات غذایی هستند. این امر مستلزم یک FDS مصرف کننده محور است که می تواند با تغییر مشتری تغییر کند، در حالی که به طور همزمان اطمینان حاصل می شود که فعالیت های FDS به نگرانی های اجتماعی در حال تکامل پاسخ می دهد (انتشار کربن، ضایعات مواد غذایی، بسته بندی قابل بازیافت، رفتار با کشاورزان و حیوانات و غیره).

در چند دهه کوتاه، پیشرفت فناوری اطلاعات ارتباطات بین اعضای FDS، از جمله مصرف کنندگان را تغییر داده است. عوامل در FDS از طریق فناوری اطلاعات به صورت عمودی و افقی متصل می شوند و این مفهوم را تقویت می کنند که FDS شبکه های پویایی هستند تا زنجیره های خطی (شکل 1).

شکل 1. طرح FDS مدرن با مثالهایی از ارتباطات تکنولوژیکی برای بهبود قابلیت مشاهده و ردیابی محصول و افزایش بهره وری FDS.

فناوری های قرن بیست و یکم و تغییر کارایی FDS مدرن

فناوری های قرن بیست و یکم در حال تغییر کارایی FDS مدرن است و کاربرد آن به همان اندازه که در بازارهای پیشرفته است، در بازارهای نوظهور نیز اهمیت دارد. این یک واقعیت تکان دهنده است که یک سوم از منابع غذایی جهان قبل از مصرف هدر می رود. به ویژه در بازارهای در حال ظهور، زیرساخت های نامناسب توزیع مواد غذایی مسئول بسیاری از زباله ها هستند (به عنوان مثال حمل و نقل ضعیف در مزرعه و عمده فروشی و زنجیره تامین) كه باید به این مسئله پرداخت.

با این حال، ترکیبی از امکانات زیرساختی بهبود یافته، مدیریت بهتر و استفاده از فناوری برای ارائه اطلاعات در زمان واقعی در مورد در دسترس بودن و کیفیت محصول، فرصتی را برای تغییر بهره وری در FDS مدرن در سراسر جهان فراهم می کند.

یک چیز مسلم است: سرعت تغییر در صنعت غذایی جهانی تسریع می شود و این نیاز به تغییر همزمان در ساختار و عملکرد FDS دارد. مصرف کنندگان می خواهند هر زمان و هر کجا که بخواهند طیف وسیعی از مواد غذایی را خریداری کنند. توزیع غذای کانال های Omni در سراسر جهان، و نه در آسیا، در حال ظهور است.

مصرف کنندگان می توانند به صورت آنلاین یا در فروشگاه های سنتی و سوپرمارکت های بزرگ غذا تهیه کنند، غذا را مستقیماً از تولید کنندگان از طریق اینترنت تهیه کنند، بیرون از خانه غذا بخورند یا وعده های غذایی رستوران را از طریق موتورسیکلت و روبات به درب خانه تحویل دهند، وعده های غذایی آماده را که می توانند در مایکروویو تهیه شوند و روی میز خانواده به صورت فلاش، کیت های غذایی را که مواد غذایی تازه در جاهای دیگر تهیه می شود اما در خانه پخته می شود، بخرید یا وعده های غذایی یا میان وعده های خارج از خانه را از دستگاه های فروش بخورید.

این روش ها محصولی را ارائه می دهند که نیازهای غذایی بسیار خاصی را برآورده می کنند (به عنوان مثال غذای بدون آلرژن). طیف گسترده ای از گزینه ها، پیچیدگی بیشتری را برای FDS مدرن همراه با گسترش فرصت ها برای افراد و مشاغل درگیر در آنها ایجاد می کند.

دکتر دیوید هیوز استاد برجسته بازاریابی مواد غذایی در کالج امپریال لندن در انگلستان است. وی سخنران مکرر در رویدادهای بین المللی کشاورزی و غذایی است و از نزدیک با شرکت های کشاورزی و صنایع غذایی در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین همکاری می کند.

منبع: سازمان بهره وری آسیایی

مطالب مرتبط:

هوش مصنوعی در کشاورزی آسیا: زمان آن فرا رسیده است

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *