فن آوری های تحول آفرین و آینده بهره وری

در عصر فراارتباطات، فناوری های تحول آفرین چگونه می توانند بر جامعه و بهره وری تأثیر بگذارند؟

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، سرعت پیشرفت در علم و فناوری بیش از هر زمان دیگری است. ری کورزویل، مخترع، آینده پژوه و نویسنده پرکار آمریکایی، هنگام ترسیم فواصل بین ورود فناوری های بزرگی که جامعه را تغییر می دهد (به عبارت دیگر سرعت نوآوری)، متوجه شد که مدت زمان بین چنین رویدادهایی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. وی این پدیده را «سرعت بخشیدن به نوآوری»‌ توصیف کرد.

جامعه از طلوع تمدن در حال تغییر است. بشریت از یک کشاورزی، به یک صنعت، به یک جامعه اطلاعاتی پیشرفت کرد، و ما اکنون در عصر پست اطلاعات هستیم. به لطف این پیشرفت، گرسنگی کاهش یافته، بیماری ها کاهش یافته و اکثر افراد می توانند از زندگی طولانی (حداقل مادی) لذت ببرند. اینها همه نتایج مثبتی هستند، اما سود نهایی سرعت تغییرات اجتماعی است.

با نگاهی به کارهای روزمره، کارهای خسته کننده دیگر نیازی به ساعتهای صرف شده با چرتکه یا ماشین حساب ندارند. قطارهای پرسرعت گلوله مانند Shinkansen ژاپن و سفر هوایی قابل دسترسی به طور چشمگیری حرکات بین مکان های دور را تسریع می کنند. این مزایا شامل تحقیق و توسعه می شود. تحقیقات معمولاً در آزمایشگاه ها با استخدام نیروی انسانی انجام می شود. بسیاری از آنها مواد جدید را کشف کرده و با تکرار آزمایشات برای تأیید نتایج قبلی سعی در درک پدیده های علمی دارند. در پیشرفته ترین آزمایشگاه های امروزی، تلاش افراد در بسیاری از این تلاش ها توسط روبات ها انجام می شود. همان تغییراتی که انقلاب IT در دفتر ایجاد کرده سرانجام به آزمایشگاه رسیده است.

با این تغییرات، علم با شتابی در حال پیشرفت است و نتایج به طور مداوم بر جامعه تأثیر می گذارد. تغییرات چه تاثیری بر آینده ما خواهد گذاشت؟ پیش بینی تغییرات اجتماعی و تدوین استراتژی هایی برای کنار آمدن با آنها «اثبات آینده» است. در آینده که سرعت بخشیدن به نوآوری یک امر عادی است، همه ما ملزم به انجام اقدامات ضد آینده خواهیم بود.

در نظر گرفتن همه فنآوری های احتمالی و تأثیراتی که بر جامعه خواهند گذاشت در عین تأثیرگذاری آنها بر یکدیگر بسیار دشوار است. به همین دلیل، پیش بینی های آینده عموماً محدود به چند منبع عمده تغییر (به نام نیروهای محرکه)، تفکر در مورد تأثیراتی که می توانند بر جامعه داشته باشند و استفاده از این افکار به عنوان محرک است. در میان منابع اصلی تحول که در اینجا ذکر شده است، از منابع جدید فنآوری گاهی اوقات «فناوری های تحول آفرین» نامیده می شود. برخی از فن آوری های بالقوه موثر که به نظر من جالب توجه است، اینکه چگونه ممکن است بر جامعه تأثیر بگذارند و اینکه چگونه می توانند بر بهره وری تأثیر بگذارند، در زیر بررسی شده است.

فناوری Ledger توزیع شده

ledger به عنوان یک پایگاه داده است که نمی تواند دستکاری شود و ضمانت می کند که انتساب دارایی و حقوق توسط کسی که قادر به مشاهده آن است تأیید شود. به طور کلی، این فناوری در نظر گرفته می شود که دارایی های رمزنگاری شده مانند بیت کوین را به رسمیت می شناسد. در واقع، آنها دارای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی است. در گذشته، یک پایگاه داده با مدیریت مرکزی برای نگهداری داده هایی که امکان دستکاری در آنها وجود ندارد، مورد نیاز بود، اما برای اطمینان از عملکرد امنیتی و دستکاری تئوریک غیرممکن ، هزینه های زیادی لازم بود. فناوری دفتر توزیع شده (DLT) با استفاده از برنامه های فناوری اطلاعات این مشکل را حل می کند.

موسسات مالی می توانند با استفاده از DLT برای تسویه مالی، معاملات را با هزینه کمتری انجام دهند. علاوه بر این، هزینه های نگهداری برای پایگاه های داده مختلفی که توسط موسسات عمومی اداره می شوند نیز کاهش می یابد. در نهایت، معاملات پولی توسط برنامه ها با کمترین هزینه ممکن کنترل می شوند. این امکان شهرک سازی امن با مقادیر کمی پول را فراهم می کند که قبلاً امکان انتقال آنها وجود نداشت. انتظار می رود فعالیت های اقتصادی با از بین بردن موانع موجود در برابر مبادلات پولی، دوباره احیا شود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی توانسته است از حرفه ای های شطرنج (شوگی) و Go که به طور گسترده ای پیچیده ترین بازی ابداع شده توسط بشر شناخته می شود، پیشی بگیرد. هنگامی که سیستم AI به نام AlphaGo قهرمان جهان را به چالش کشید و در سال 2015 برنده شد، در سراسر جهان به عنوان رویداد مهمی گزارش شد. این پیروزی شامل بکارگیری کل رایانش ابری Google برای یک برنامه بسیار پیچیده بود که توسعه آن دو سال به طول انجامید.

با این حال، تلاش های هوش مصنوعی در اینجا متوقف نشد. توسعه Go AI ادامه یافت و دو سال بعد، سیستم AlphaZero تنها در سه روز رکورد یادگیری خودآموز این بازی را ثبت کرد و از سطح دستاوردهای سال گذشته انسان پیشی گرفت. این نشان می دهد که چگونه هوش مصنوعی به سرعت پیشرفت می کند و نیازی به توقف تکامل ندارد. برنامه های کاربردی در زمینه های دیگر، مانند شناسایی تصویر که هوش مصنوعی بسیار بالاتر از انسان است، در حال افزایش است. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که برای به دست آوردن هوش عمومی شبیه انسان به هوش مصنوعی زمان بر است، اما در زمینه های مختلف از توانایی های ما فراتر رفته است. اکنون مسئله ادغام این هوش در سیستم ها و فرایندهای ماست.

رباتیک

دو منبع اصلی برای پیشرفت چشمگیر در قابلیت یادگیری هوش مصنوعی وجود دارد. یکی گسترش ظرفیت از طریق شبکه های عصبی عمیق. مورد دیگر در دسترس بودن داده ها برای یادگیری است. با ترکیب این دو، اکنون تعداد عظیمی از وظایف می توانند توسط AI انجام شوند. با این حال، این فقط در شبکه های رایانه ای رخ می دهد. در فضای فیزیکی محل زندگی ما، همه چیز با سرعت بی سیم حرکت نمی کند، زیرا جرم محدودی دارند. بنابراین تصور می شد که دستیابی به نوآوری به سبک AI در زمینه رباتیک دشوار است.

نیروی جاذبه روی ماده اعمال می شود و برای حرکت آن انرژی لازم است. برق که منبع اصلی انرژی برای اهداف عمومی است، برای ذخیره نیرو به باتری های بزرگ و سنگین احتیاج دارد و کاربردهای رباتیک را محدود می کند. با این حال، با کوچکتر شدن و تقویت قدرت محرک های رباتیک، باتری هایی که انرژی را ذخیره می کنند نیز می توانند کوچک شوند. این عملکرد رباتیک را به طرز چشمگیری گسترش می دهد. قبلاً از ربات ها در فرآیندهای تولید در کارخانه ها استفاده می شد، اما به زودی ربات های کوچکتر که قادر به حرکات دقیق و دقیق تر هستند، در فضاهای زندگی رایج می شوند. به ویژه، آنها ابزارهای قدرتمندی در ارائه خدمات رو در رو مانند پرستاری و کمک در فعالیتهای زندگی روزمره برای سالمندان یا افراد دارای معلولیت جسمی خواهند بود.

علوم زیستی

سیستم ایمنی بدن انسان در برابر میکروارگانیسم های بیماریزا محافظت می کند. با این حال، عملکرد سیستم در برابر چندین بیماری از کار می افتد و درمان آنها را بسیار دشوار می کند. سرطان از فعالیت سلول های ایمنی جلوگیری کرده و از رشد آنها جلوگیری می کند. HIV خود سیستم ایمنی بدن انسان را از بین می برد، بدین معنی که مقاومت در برابر میکروارگانیسم های بیماریزا از بین می رود. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از 10 علت اصلی مرگ و میر در سطح جهان مربوط به از دست دادن ایمنی است. با این حال، دکتر تاسوکو هونجو، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی / پزشکی در سال 2018، از یافته های تحقیقاتی در مورد سیستم ایمنی بدن انسان برای توسعه ایمنی درمانی سرطان استفاده کرد.

زمانی فرا می رسد که سرطان و HIV قابل درمان هستند. علاوه بر این، اکنون می دانیم که میکروارگانیسم های متعددی به نام میکروبیوم در داخل و سطح بدن انسان زندگی می کنند که بر سلامتی و عملکرد ما بسیار تأثیر می گذارد. درک بدن انسان، از جمله میکروبیوم، زندگی سالم تری را برای بشر فراهم می کند.

نتیجه گیری

پیوندهای بین چهار حوزه تغییر فناوری که در بالا توضیح داده شد، منجر به تغییرات عمده اجتماعی می شود. به عنوان مثال، افزایش طول عمر به دلیل پیشرفت در علوم زندگی، نیاز به مراقبت های پرستاری از افراد مسن را افزایش می دهد که ممکن است زمینه را برای معرفی فنآوری های رباتیک در فضای زندگی شخصی فراهم کند. همچنین رویکردهای فزاینده ای برای استفاده از مهارت های سالمندان در نیروی کار وجود دارد. رباتیک ، به ویژه روبات های کمک دهنده از نوع اسکلت بیرونی، مفید خواهد بود. DLT می تواند هزینه مدیریت اطلاعات را کاهش داده و منجر به فعال شدن انفجاری تبادل اطلاعات در سراسر جهان شود. این امر باعث افزایش نوآوری و غنای جامعه خواهد شد.

با این حال، تغییرات در هر نیروی محرکه نیز متنوع خواهد بود و در صورت ترکیب تعداد زیادی از آنها می تواند وجود داشته باشد. چگونه می توانیم آینده ای عینی را از چنین اطلاعاتی متصور شویم و از امروز تصحیح آینده را شروع کنیم؟ مقاله بعدی در این مجموعه روش های موجود برای پیش بینی تغییرات اجتماعی را بر اساس این نیروهای محرک به تصویر می کشد و تلاش های جهانی برای حل آنها را توصیف می کند.

منبع: وبسایت سازمان بهره‌وری آسیایی

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *