هوش عملی: حساس سازی بعد از کرونا در عصر عدم اطمینان

بحران COVID-19 مانند قطار باری به همه ضربه زد. مشاغل مجبور به تعطیلی شدند و بسیاری از افراد طی چند هفته تجربه های تغییر زندگی داشتند. مردم با فکر به اتمام رسیدن غذا به سوپرمارکت ها می شتافتند، زیرا دیگران به دلیل تعطیلی موقت شرکت های خود به دنبال منابع جدید درآمد بودند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، ما شاهد بوده ایم که چگونه یک بیماری همه گیر جهانی توانایی تهدید معیشت ما را دارد. ما همچنین دیده ایم که چگونه برخی از کشورها و سازمان ها قادر به پاسخگویی به بحران، حفظ زنجیره های تأمین مواد غذایی سالم و همچنین تجهیزات و تجهیزات پزشکی مهم هستند. در سایر اقتصادها یا مناطق، به دلیل عدم برنامه ریزی، زنجیره های تامین متلاشی شد. چه تفاوتی بود که برخی از سازمانها و کشورها را قادر به پیشرفت و پیشرفت کرد، در حالی که برخی دیگر این کار را نکردند؟

توانایی استفاده از هوش عملی یکی از دلایلی است که برخی کشورها و سازمانها قادر به عبور از بحران COVID-19 شدند.

هوش عملی به معنای داشتن اطلاعات مناسب در اختیار افراد مناسب و در زمان مناسب برای تصمیم گیری صحیح است. هوش عملی برای هزاران سال وجود داشته و در همه حوزه ها و در تمام سطوح حاکمیت مورد استفاده قرار می گیرد. در رمان کلاسیک چینی عاشقانه سه پادشاهی، ژوگه لیانگ یک استراتژیست بود که به پادشاهی شو خدمت می کرد. لیانگ در مواجهه با ارتش متجاوز به رهبری كائو كائو و بدون داشتن تیر در زرادخانه خود طرحی را طراحی كرد كه از مه شب سنگین برای پر كردن مهمات خود استفاده می كرد.

خدمه اسکلت با قایق های کوچک پر از مترسک در نزدیکی ارتش دشمن در ساحل رودخانه یانگ تسه قایقرانی کردند که تیرها را به پایین نشانه می رفتند. هنگامی که قایق ها با فلش هایی که به شدت به آنها احتیاج داشت ، به آن طرف رودخانه برگشتند، از پیروزی لیانگ اطمینان حاصل شد. این قسمت به ضرب المثل چینی تبدیل شده است: پیکان گرفتن با قایق های نی.

“草船借箭” (cǎo chuán jiè jiàn;

که به عمل استفاده از منابع یک رقیب برای غلبه بر تهدید اشاره دارد. اگر هزاران سال پیش Zhuge Liang از هوش عملی بهره برده است، امروز شما هم می توانید این کار را انجام دهید.

در نتیجه شیوع بیماری همه گیر COVID-19، شرکت ها مجبور شده اند برای ادامه فعالیت خود فرایندهای تجاری خود را به صورت دیجیتالی تغییر شکل دهند. در حال حاضر انجام تجارت در فضاهای اداری سنتی و جلسات حضوری فیزیکی امکان پذیر نیست. با این حال، بسیاری از شرکت ها در تلاشند تا سطح بهره وری و کارایی خود را قبل از همه گیری حفظ کنند. تا زمان تولید واکسن، که ممکن است چند سال طول بکشد، احتمالاً دورکاری از راه دور در بیشتر مشاغل عادی است. با این وجود چگونه شرکت ها می توانند علیرغم چالش های ایجاد شده توسط اقدامات جلوگیری از ویروس کرونا، رشد کنند؟

نگاهی به داستان های موفقیت در سراسر جهان نشان می دهد که چگونه هوش عملی قابل استفاده است تا اطمینان حاصل شود که فرآیندهای کسب و کار به صورت معمول و در حالی که دیجیتالی می شوند تا امکان ارائه خدمات از راه دور را فراهم کنند، مفید است.

بانک ها در سنگاپور برای جایگزینی امضای اسناد مالی با مرکب ، امضاهای دیجیتالی معرفی کرده اند. به همین ترتیب، بیمارستان ها و کلینیک ها به تدریج سوابق پزشکی فیزیکی را با پرونده های دیجیتالی جایگزین کردند. Wechat Pay PR China با بیش از یک میلیارد کاربر، بزرگترین سیستم کیف پول الکترونیکی در جهان است که انقلابی در اعتماد و سیستم های پرداخت جهانی ایجاد کرد و جای پول نقد را گرفت.

این اقدامات و دیگر اقدامات ابتکاری باعث کاهش انتقال COVID-19 از طریق تماس فیزیکی می شود. فرآیندهای دیجیتال نیز در مقایسه با معاملات سنتی بسیار کارآمدتر هستند، باعث صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه ها می شوند. بنابراین دیجیتالی سازی فرآیندهای تجاری یک سازوکار اصلی برای مقابله با بیماری همه گیر کنونی است.

شکل یک – سلسله مراتب نیازهای مازلو (هرم مازلو)

اکنون بیش از هر زمان دیگری، کشورها باید به طور کارآمد منابع خود را برای تأمین تقاضا مدیریت کنند. هوش عملی آنها را قادر به انجام این کار می کند و سلسله مراتب نیازهای مازلو (شکل 1)، چارچوبی قدرتمند که تقریباً 80 سال پیش ابداع شده است و به رهبران کمک می کند تا نیازهای پیروان خود را درک و اولویت بندی کنند. این سلسله مراتب با نیازهای فیزیولوژیکی آغاز می شود، سپس از طریق ایمنی، دوست داشتن / تعلق خاطر ، عزت نفس و در نهایت تحقق بخشیدن به خود ادامه می یابد. رهبران دولت و تجارت باید قبل از حمایت از تحولات دیجیتالی ، سلسله مراتب مزلو را تشخیص دهند و نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی را برای از بین بردن ترس در اولویت قرار دهند.

بسیاری از کشورها خود را به عنوان اقتصاد «هوشمند» معرفی می کنند. اقتصاد هوشمند چگونه تعریف می شود؟ این صرفاً اتکا به فناوری پیشرفته نیست. اقتصاد هوشمند با تهیه سرپناه، غذا و پناهگاه امن برای شهروندان خود آغاز می شود. دسترسی به اطلاعات عملی درباره موفقیت یا عدم موفقیت در ارائه سلسله مراتب نیازهای مازلو، دولت ها را قادر می سازد تا به اقتصادهای هوشمند واقعی تبدیل شوند، زیرا اطلاعات مناسب در زمان مناسب برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان در اختیار افراد مناسب قرار خواهد گرفت.

شكل 2 – سه منطقه ترس در زمان بحران.

همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، در مواقع بحرانی مانند بیماری همه گیر COVID-19، سه منطقه حاکم است: منطقه ترس، منطقه یادگیری و منطقه رشد. منطقه ترس شامل اقدامات منفی مانند گسترش خشم و ترس، غیرمسئول بودن، خرید با وحشت یا ذخیره سازی است. در منطقه یادگیری، مردم شروع به درک احساسات خود و انجام ارزیابی های منطقی قبل از اقدام می کنند. سرانجام، در منطقه رشد، آنها یاد می گیرند که در زمان حال زندگی کنند در حالی که بر آینده متمرکز هستند، دیگران را کمک می کنند و از آنها قدردانی كرده و به دنبال راه های جدید برای سازگاری هستند.

رهبران باید خود را در منطقه یادگیری قرار دهند و برای حفظ بهره وری و آمادگی عملیاتی به منطقه رشد پیش روند. فرصت های زیادی برای رشد وجود دارد و همه ما باید روش های مختلف استفاده از فناوری را تجربه کنیم، مانند کنفرانس ویدیویی رایج و جلسات آنلاین برای از بین بردن زمان سفر و حفظ فاصله اجتماعی. ما باید به دنبال راه های ابتکاری برای بهره مندی از ديجيتالي سازی و گسترش تلاش های قبلی در این راستا باشیم.

با هدف نهایی بهبود بهره وری اقتصادی و تأمین نیازهای شهروندان، رهبران باید مردم را به این موارد القا کنند:

• تصویر بزرگ را ببینید و با از خودگذشتگی رفتار کنید.
• اهمیت و مزایای کار در خانه را در صورت امکان درک کنید.
• و پشتیبانی و مشارکت در اتوماسیون فرآیندهای معمول داشته باشيد.

توجه به این نکته مهم است که اتوماسیون سازي فرآیندها باعث از بین رفتن مشاغل نمی شود، بلکه وظایف را از بین می برد تا انسان وقت داشته باشد تا نتایج با ارزش بیشتری را ارائه دهد. اگر این اتوماسیون درست انجام شود، در وقت و منابع صرفه جویی می شود. با این حال، باید بدانیم که افراد نباید جایگزین شوند. در عوض، ما باید تلاش کنیم تا جریان های درآمد بیشتری را برای تقویت بیشتر اقتصاد کلی باز کنیم. چگونه می توانیم موفقیت روان در دیجیتالی سازی را تضمین کنیم؟ یک مرجع مفید چهارچوب 4Es و 1P ارائه شده در The 4 Es of Leadership: How to Put GE Leadership Formula to working to your Organization است. (Krames J.A., Welch J., New York: McGraw-Hill; 2005).

4Es و 1P به «انرژی، انرژی دادن به دیگران، مرز، و اجرا و اشتیاق» اشاره دارند. رهبران دولت و تجارت باید در کارهای روزمره انرژی مثبت و قوی نشان دهند و با انتقال برنامه هایی هدفمند، اهداف و چشم اندازهای روشن، نگرش خود را به سازمان های خود منتقل کنند. آنها باید قدرت تصمیم گیری های سخت و اجرای موفقیت آمیز را داشته باشند. رهبران همچنین باید اطمینان حاصل کنند که 4E ها برآورده می شوند. آنها می دانند که موفقیت فقط انجام کار نیست، بلکه چگونگی هدایت آنها به مردم است، به ویژه در بحرانی مانند بیماری همه گیر که در حال حاضر جهان با آن روبرو است. چارچوب Welch می تواند به عنوان راهنمای رهبری در دوران سخت استفاده شود.

نمونه ای از رهبری خوب ، پاسخ سنگاپور به COVID-19 است. این رویکرد «قطع کننده مدار شيوع» را با اهداف زير اجرايی كردند:

• ایمن نگه داشتن شهروندان،
• حاوی میزان عفونت COVID-19 روزانه،
• و ظهور با اقتصاد قوی تر.

سنگاپوری ها اجازه نداشتند خانه های خود را ترک کنند، مگر در مورد کارهای ضروری که زندگی اجتماعی آنها را متضرر می کرد. این یک تصمیم سخت و البته ضروری بود زیرا دولت متعهد به کنترل شیوع COVID-19 شد. در طول مدت قرنطینه دولت مرتباً با شهروندان ارتباط برقرار می کرد تا آنها را در جریان وضعیت قرار دهد و برنامه هایی مانند ابتکار عمل از خانه را اجرا کند. هدف این بود که اطمینان حاصل شود مردم سنگاپور اقدامات پیشگیرانه را درک می کنند و اقتصاد پایدار مانده است تا پس از قطع مدار بتوانند بهبود یابند و از قدرت بیشتری برخوردار شوند. واضح است که دولت سنگاپور ابتدا به ایمنی شهروندان خود متعهد است و به دنبال آن اقتصاد را حفظ می کند. این دولت در برابر جامعه پاسخگو است و این همان موضوعی است که همه رهبران باید داشته باشند تا از دیجیتالی شدن مزایایی مانند افزایش تولید ناخالص داخلی، مشاغل بهتر و رقابت بیشتر بهره مند شوند.

بحران COVID-19 همه ما را تحت تأثیر قرار داده است، اما جنبه مثبت آن این است که فرصتی برای بهبود ایجاد می کند. این رهبران، قطعاً آخرین رهبران بحران نخواهند بود. ما شاهد بوده ایم که چگونه عملیات فعلی ما مختل شده است. از این رو، مهم است که بدانیم که ما باید شروع به تغییر شکل سازمان های خود کنیم. ما می توانیم از چارچوب سلسله مراتب نیازهای مازلو برای تمرکز بر اولویت های شهروندان و کارمندان استفاده کنیم، در عین حال اطمینان حاصل کنیم که خود را در منطقه یادگیری قرار می دهیم و به سمت منطقه رشد پيش ميبريم تا به دنبال راه های جدید برای حفظ بهره وری و آمادگی عملیاتی باشیم. در حالی که این تغییرات را در سازمان های خود اعمال می کنیم ، Welch’s 4Es و 1P می توانند ما را راهنمایی کنند. سرانجام، ما می توانیم با استفاده از هوش عملی ، تحول مناسب را برای دستیابی به اطلاعات مناسب در دستان افراد مناسب و در زمان مناسب برای بهبود نتایج تضمین کنیم.

منبع اصلي: آزمایشگاه Ripple FinTech دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به نقل از وبسايت سازمان بهره وری‌ آسیایی

این آزمایشگاه با شرکای بزرگ صنعت همکاری کرده است تا چالش ها را شناسایی کند، ابزارها را توسعه دهد، و از روش های مربوطه خارج از قفسه استفاده کند تا به حل مشکلات کمک کند.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *