ارتقای بهره وری نیازمند امنیت شغلی کارگران

عضو هیئت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار کشور با تأکید بر اینکه صرف شعار نمی‌توان به سراغ حل مشکلات کارگران رفت، گفت: امنیت شغلی تنها سازوکار بهبود شرایط کارگران است؛ چراکه امنیت شغلی باعث ایجاد ارتقای شغلی، ارتقای مزدی، تشکل‌یابی و بالا رفتن بهره‌وری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز، حسین حبیبی در گفتگوی مفصلی که با ایکنا داشته، به تشریح وضعیت کارگری کشور پرداخته و در پاسخ به پرسش بهبود شرایط شغلی و معیشتی کارگران نیازمند چه ساز و کاری است؟، گفت:

مهمترین فاکتور برای بهبود این شرایط، امنیت شغلی است. البته ممکن است در این راستا کنفرانس‌ها، سمینارها و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و هر کدام نیز دلایل متعددی برای این موضوع ارائه دهند اما می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که تمامی این‌ها تا زمانی که امنیت شغلی وجود نداشته باشد، باطل خواهد بود. در این زمینه اولا دیوان باید دادنامه ۱۷۹ و تمامی دادنامه‌های مشابه که کارگران را مورد ستم قرار داده، ابطال کند؛ از سوی دیگر نیز وزارت کار و وزارت دادگستری به استناد ماده ۲۳۰ قانون کار، این قانون را اجرا کند.

در واقع با زیر پا گذاشتن قانون کار، تمامی اصول حمایتی به عنوان حقوق ملت در قانون اساسی نادیده گرفته شده است و تا این لحظه هیچ دولتی در جمهوری اسلامی التزام عملی به قانون اساسی که یکی از شرایط انتخاب رئیس‌جمهور و وزرا است، نداشته است. به صرف شعار نمی توان به سراغ حل مشکلات کارگران رفت. لذا امنیت شغلی تنها سازوکار بهبود شرایط کارگران است؛ چراکه امنیت شغلی باعث ایجاد ارتقای شغلی، ارتقای مزدی، تشکل‌یابی و بالا رفتن بهره‌وری می‌شود.

زمانی که از بهره‌وری بالا سخن گفته می‌شود، در وهله نخست باید سراغ بهره‌روی کارفرما رفت. آیا امروز مدیران و کارفرمایان از بهره‌وری برخوردار هستند؟ آیا کارگاه‌های کارگران از بهره‌وری بالا برخوردار هستند؟ یعنی کارگاه‌ها باید از فناوری توسعه یافته برخوردار باشند. امروز با وجود فناوری‌های ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته نمی‌توان به دنبال ارتقا و توسعه در بهره‌وری بود. لذا لازمه تمامی این امور، امنیت شغلی است و بهترین وسیله برای مطرح کردن و رفع مشکلات کارگران علاوه بر تشکل‌های کارگری، رسانه‌ها هستند که باید به صورت بسیار تأثیرگذار به بحث امنیت شغلی بپردازند. اگر امنیت شغلی را جدی نگیریم، خیانت بزرگی به جامعه و کارگران کرده‌ایم.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *