اتحادیه اروپا با توافقی که برای تعیین اهداف الزام آور برای خطوط هوایی در اروپا به منظور افزایش استفاده از «سوختهای هوایی پایدار» است، موافقت کرد. این اقدام در تلاش برای راهاندازی بازاری برای سوختهای سبز و شروع به کاهش ردپای کربن در بخش هوانوردی صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز به نقل از یورونیوز فارسی، اتحادیه اروپا با توافقی که برای تعیین اهداف الزام آور برای خطوط هوایی در اروپا به منظور افزایش استفاده از «سوختهای هوایی پایدار» است، موافقت کرد. این اقدام در تلاش برای راهاندازی بازاری برای سوختهای سبز و شروع به کاهش ردپای کربن در بخش هوانوردی صورت گرفته است.
هدف این پیشنهاد افزایش تقاضا و عرضه برای سوختهای هوایی پایدار است. این سوختها دیاکسید کربن خالص صفر دارند یا با انتشار کمتر دیاکسید کربن نسبت به نفت سفید سوخت فسیلی همراه هستند. در حال حاضر، این سوختها در مقادیر ناچیز تولید میشوند و بسیار گرانتر از سوختهای معمولی صنعت هوایی است.
تامینکنندگان سوخت باید تضمین کنند که ۲ درصد از سوخت موجود در فرودگاههای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۵ از سوختهای هوایی پایدار باشد و این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۶ درصد، در سال ۲۰۳۵ به ۲۰ درصد و به تدریج تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد برسد.
همچنین از سال ۲۰۳۰، ۱.۲ درصد از سوختها باید از سوختهای ترکیبی باشد و تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ درصد افزایش یابد. سوختهای ترکیبی از دیاکسید کربن جذب شده، ساخته میشوند و طرفدارانش میگویند سوخت ترکیبی، دیاکسیدکربن آزاد شده هنگام احتراق سوخت در موتور را متعادل میکند.
هوانوردی به عنوان یکی از سختترین بخشها برای کربنزدایی در نظر گرفته میشود. چرا که وجود هواپیماهایی که انتشار کربن نداشته باشند تا یک دهه دیگر پیشبینی نمیشود. از همین رو سوخت پایدار به عنوان مسیری برای شروع کاهش تدریجی ردپای کربن سفرهای هوایی در کوتاه مدت در نظر گرفته شدهاند.
خطوط هوایی واکنش نشان میدهند
برخی از خطوط هوایی اروپایی مانند ایرفرانس گفتهاند که قبلا اهداف بلندپروازانهتری نسبت به آنچه در قوانین اتحادیه تعیین شده بود، برای استفاده از سوختهای هوایی پایدار مشخص کردهاند.
برخی دیگر هشدار دادهاند که این اقدام میتواند به رقابت بین شرکتهای هواپیمایی ضربه بزند چرا که اهداف سوختهای هوایی پایدار برای خطوط هوایی که از مراکز اروپایی پرواز میکنند اعمال میشود، اما شرکتهای حمل و نقلی که از مکانهای دیگر پرواز میکنند را شامل نمیشود.
سخنگوی لوفتهانزا گفت: «افزایش قیمت برای سفر از طریق استانبول یا دبی ناچیز است، زیرا هیچ میزانی از هزینه سوختهای هوایی پایدار در هنگام انتقال در این مراکز وارد نمیشود.»
خطوط هوایی قرار است حدود ۲ میلیارد یورو (۲.۲ میلیارد دلار) بودجه از بازار کربن اتحادیه اروپا دریافت کنند تا به آنها برای رفتن به سمت سوختهای هوایی پایدار کمک کند.
سوختهای زیستی در صورتی که با معیارهای سوخت پایدار اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند، میتوانند جز اهداف اصلی سوختهای هوایی پایدار محسوب شوند.
هیدروژن کم کربن تولید شده از انرژی هستهای هم واجد این شرایط است. این نوع سوخت یک برد برای کشورهایی مانند فرانسه محسوب میشود که سهم زیادی در انرژی هستهای دارد.
گروه «کمپین حمل و نقل و محیط زیست» از گنجاندن برخی از سوختهای زیستی از جمله چربیهای حیوانی انتقاد کرده و گفتهاند که این ماجرا میتواند باعث کمبود در سایر صنایع مانند تولید غذای حیوانات خانگی شود.