موج اقتصاد دیجیتال توسط نسل جدید شکل می‌گیرد/ سیاست‌گذار مجبور است کوتاه بیاید

نیما نامداری و کیوان جامه‌بزرگ در نشستی تخصصی به مشکلات سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران و آینده این صنعت پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ور نیوز به نقل از دیجیاتو، پنل سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران در رویداد سالانه پادرو با حضور «کیوان جامه‌بزرگ» و «نیما نامداری» برگزار شد. در این پنل اعلام شد که سرمایه‌گذاری جدیدی تحت شرایط فعلی رخ نخواهد داد و سرمایه‌گذاران به‌دنبال حفظ منابع فعلی خود هستند تا در این شرایط باقی بمانند.

همچنین حاضرین در این پنل باور داشتند که موج اقتصاد دیجیتال توسط نسل جدید شکل خواهد گرفت؛ چرا که این موضوع با زندگی مردم ادغام شده است. آن‌ها تأکید کردند که حاکمیت درنهایت با موج اقتصاد دیجیتال همراه خواهد شد و مجبور به پذیرش این موج خواهد بود.

نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه در ابتدای این پنل اعلام کرد: «هر سرمایه‌گذاری اگر در سال‌های اخیر حتی یک پراید خریده بود، سود بسیار هنگفتی به جیب زده بود. حوزه‌هایی مثل حوزه املاک و حتی برخی حوزه‌های غیرسنتی مثل فضای کسب‌وکارهای سوپرمارکتی هم سودآوری زیادی داشته است.

درحال‌حاضر من واقعاً به کسی نمی‌توانم توصیه کنم که وارد حوزه سرمایه‌گذاری شود. من باور دارم که در بهترین حالت اگر بتوانیم همین تیم‌های فعلی را با چنگ و دندان حفظ کنیم هم خیلی هنر کرده‌ایم. در مورد سرمایه‌ای صحبت می‌کنیم که باید از آن‌ها در برابر رگولاتورهای بی‌احساس و نادان محافظت کنیم. باید هسته درونی همین استارتاپ‌ها را حفظ کنیم و از‌آن‌سو منابع محدودی داریم که باید آن‌ها را نگاه داشت. در‌حال‌حاضر منطقی نیست که کسی تازه وارد بازار سرمایه شود.»

نامداری همچنین باور دارد که رشد اکوسیستم استارتاپی کشور طی سالیان گذشته نه‌ به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در سال ۹۴ که در حوزه 4G صورت گرفت، بلکه به‌خاطر حضور ایرانیان خارج از کشور در ایران و فعالیت جوانان حاذق بوده است: «یک‌سری از ایرانیان آمدند و دانش خود را با ما به اشتراک گذاشتند و یک‌سری جوان باعلم‌و‌دانش نیز ریسک کردند و استارتاپ راه‌اندازی نمودند. این موارد با توسعه زیرساخت و تحولات اکوسیستم استارتاپی هم‌زمان شد.» نامداری تأکید دارد که مشکلات زیرساختی می‌تواند منجر به نابودی استارتاپ‌ها شود.

به باور نامداری، با وضع اختلالات اینترنتی، استارتاپ‌ها هر کاری را که شروع کردند، عملاً یک کار پارتیزانی بوده است: «مشکلات فقط فنی نیستند؛ یک برنامه‌نویس جوان برای دو خط کدزدن باید کلی انرژی مصرف کند. این افراد عصبانی از وضعیت اختلالات را باید آرام کرد و در این شرایط جذب سرمایه جدید یک فانتزی به‌نظر می‌رسد.»

هیچ‌فردی فکرش را نمی‌کرد شرایط به اینجا برسد

کیوان جامه‌بزرگ، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های هلدینگ فناپ نیز در ادامه این پنل تأکید نمود که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد وضعیت کشور به این سمت برود: «ما در فناپ همین کار سرمایه‌گذاری را بلد هستیم و باید این کار را ادامه دهیم.

نمی‌توانیم بیخیال این فعالیت شویم. با اتفاقات اخیری که رخ داده است، ما هم بیشتر روی تاب‌آوری سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده‌ایم، متمرکز شده‌ایم و می‌خواهیم از سرمایه‌های خود نگه‌داری کنیم. درواقع سیاست ما در فناپ این است که هشتاد درصد حفظ سرمایه‌گذاری موجود را داشته باشیم و بیست درصد هم به سرمایه‌گذاری جدید فکر می‌کنیم.»

جامه‌بزرگ باور دارد پادرو وجه ممیزی متفاوت با سایر تیم‌ها داشته و آن هم این بوده است که توانسته‌اند خودشان را در شرایط فعلی نجات دهند: «سرمایه‌گذاری سیصد میلیارد تومانی ما روی پادرو هنوز به اتمام نرسیده و همه پول به این تیم تزریق نشده است. از اول هم قرار نبود این سرمایه به‌یک‌باره به تیم وارد شود و حالا هم قصد نداریم ادامه تزریق سرمایه را متوقف کنیم. ما از تیمی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کردیم، خوشحال هستیم.»

در ادامه نامداری با تأکید بر اینکه درحال‌حاضر اکوسیستم استارتاپی در ایران وجود ندارد، اعلام کرد عناصر تداوم حیات استارتاپ‌ها درحال نابودی است: «مشکل جدی ما این است که هیچ دانشجوی نخبه‌ای هیچ دلیلی ندارد که در ایران بماند. این یک عنصر مهم است که در آن شکست خورده‌ایم.

شاید درحال‌حاضر تیم‌های بزرگ و یا اپراتورها در اکوسیستم سرمایه‌های بزرگی نیز تزریق کرده باشند، اما آیا هیچ‌یک از این سرمایه‌گذاری‌ها خروجی خاصی داشته است؟ خیر.» نامداری باور دارد سرمایه‌گذار هرچقدر هم که باهوش باشد، وقتی با یک اکوسیستم ناقص روبه‌رو شود، به مشکل می‌خورد.

استارتاپ ها به حقیقت بیشتر نزدیک می‌شوند

جامه‌بزرگ نیز به بحران مهاجرت اشاره کرد و گفت: «اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، شرایط اصلاً مناسب نیست. در سال گذشته ۷۵ درصد از نیروهای فناپ که از تیم ما خارج شدند، مهاجرت کردند. آن‌ها در تیم‌های رقیب حاضر نشدند، بلکه از ایران رفتند!» جامه‌بزرگ با طرح این پرسش که در این شرایط باید چه‌ کرد؟ به این سؤال خود پاسخ داد: «باید یک امیدی داد.

نمی‌خواهیم خیلی امیدوارانه حرف بزنم اما حس می‌کنم فضا به‌سمت واقعیت پیش می‌رود. پیش‌تر این تصور وجود داشت که اکوسیستم استارتاپی قصد دارد تا اقتصاد ایران را نجات دهد و شرایط کشور را متحول کند. اما حالا تیم‌هایی ماندند که واقعاً کاری می‌توانند انجام دهند. کل سرمایه‌ای که وارد استارتاپ‌های ایرانی شده است، اندازه چهار برج در پایتخت نیست، اما رشد آن‌ها بسیار بالاست.

اسنپ در گاهی موارد از اوبر بیشتر رشد کرده و کار دیجی‌کالا بی‌نظیر است. این تیم‌ها در شرایط فعلی همین‌قدر می‌توانند رشد کنند و نمی‌توان بیشتر انتظار داشت. باید انتظارات خود را تبدیل به خواسته‌هایی واقعی کنیم. سیاست‌گذار حساب ویژه‌ای روی اقتصاد دیجیتال باز نکرده است و حتی به این تیم‌ها یک نگاه امنیتی دارد؛ در این شرایط همین‌قدر رشد هم عالی است.

نامداری در خاتمه صحبت‌هایش اعلام کرد که مردم در تمام حوزه‌های زندگی خود به‌دنبال تجارت الکترونیکی و خرید آنلاین هستند. او باور دارد دیجیتالی‌شدن راه‌های ارتباطی با مشتری اتفاق مهمی‌ است که در همه کسب‌وکارها رخ داده: «حاکمیت تصور می‌کند که تحول دیجیتال یک پدیده انتخابی است؛ اما این‌طور نیست. این نگاه غلط حاکمیت است. زندگی نسل جدید این موضوع را نمی‌پذیرد و آن‌ها همه‌چیز را می‌خواهند و نگاه انتخابی ندارند. این مثل یک موج در نسل جدید به‌وجود می‌آید و به‌زودی به صورت سیاست‌گذار خواهد خورد.»

سیاست‌گذار مجبور است کوتاه بیاید

نامداری باور دارد سیاست‌گذار درنهایت مجبور است که کوتاه بیاید: «موج تحول دیجیتال آنچنان سیاستمدار را با خود خواهد برد که نمی‌توان هیچ جایگزینی برای آن درست کرد.» او اعلام کرد برخی از سیاستمداران انتظاری از اینترنت دارند که نمی‌توان اصلاً آن را متصور شد: «آن‌ها نگاهی انتزاعی به اینترنت دارند و که نمی‌تواند شکل بگیرد. درنهایت موج اقتصاد دیجیتال حاکمیت را با خود خواهد برد و مجبور است که به حرف مردم گوش دهد و سیاست‌ها درباره اینترنت تغییر پیدا کند.»

جامه‌بزرگ نیز در خاتمه صحبت‌های خود اعلام کرد باید به فکر بقا در این شرایط بود: «دنیا به‌سمت اقتصاد دیجیتال پیش رفته است و کشور ما هم با تقاضایی که در جامعه ۸۵ میلیونی آن وجود دارد، قطعاً مشکلات را حل خواهد کرد. اقتصاد دیجیتال را نمی‌توان متوقف کرد.» اپ باور دارد جامعه ایران یک جامعه شبکه‌ای و نه توده‌ای است و ازهمین‌رو می‌تواند از محدودیت‌های اینترنتی عبور کند.

مطالب مرتبط:

اینترنت و بهره وری

صنعت 4.0 و فناوری های مرتبط

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *