طراحی سه بازی در حوزه بهره‌وری برای نوجوانان و جوانان

نشست تخصصی بهره‌وری اقتصاد خانواده با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، اشرف‌السادات موسوی لقمان، پژوهشگر حوزه اقتصاد خانواده و جمعی از کارشناسان و متخصصان این حوزه، به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، رییس سازمان بهره وری در این نشست با بیان اینکه پژوهش«طراحی الگوی عملیاتی برای بهبود بهره‌وری اقتصادی خانواده با استفاده از نگاشت نهادی» که توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران انجام شده، صرفا شروعی است برای بهره‌وری خانواده‌محور، گفت: رشد اقتصادی که بخش قابل‌توجهی از آن به بهره‌وری برمی‌گردد، در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه اگر به بهره‌وری دست نیابیم درآمد سرانه افزایش نمی‌یابد و به تبع آن، این مسئله تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بر عموم جامعه خواهد داشت.

دکتر میر سامان پیشوائی گفت: باید برگزاری جلساتی با موضوع اقتصاد خانواده و بهره‌وری خانواده در دستگاه‌ها و نهادهایی که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند، به‌صورت دوره‌ای تکرار شود تا موضوع به‌درستی جا بیفتد و سازمان ملی بهره‌وری ایران آمادگی میزبانی سایر دستگاه‌ها را که در این حوزه فعالیتی انجام داده‌اند را دارد.

وی، با بیان اینکه نوجوانان و جوانان امروز معتقدند با وجود میراث فرهنگی و دینی قوی در کشور و تئوری‌های خوبی که وجود دارد، اما در اکثر شاخص‌ها که نشان‌دهنده رشد بهره‌وری است، در مقایسه با سایر کشورها در انتهای جدول قرار داریم، تصریح کرد: موضوعاتی که توسط نسل امروز به‌عنوان طرح مسئله بیان می‌شود در واقع یک جور بحران ناکارآمدی است که تبدیل به بی‌اعتمادی می‌شود. بنابراین باید نسبت به تعارضاتی که در جامعه به‌وجود آمده است، پاسخگو باشیم. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در صورت وجود ناکارآمدی چند تصور ایجاد می‌شود؛ تئوری غلط است، تعارض تئوری و عمل وجود دارد یا اینکه توان اجرا وجود ندارد. به بیانی، یا نمی‌دانید (تئوری غلط)، یا نمی‌خواهید (تعارض تئوری و عمل)، یا نمی‌توانید (توان اجرایی وجود ندارد) و باید به این سوال‌های نوجوانان و جوانان پاسخ داد، چراکه این موضوع اصلی و فرامسئله‌ای است که نظام جمهوری اسلامی ایران با آن مواجه است و ضروری است در این مقطع کنشی انجام دهد.

 رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه ما در جاری‌سازی سیاست دچار ضعف جدی هستیم، مطرح کرد: در مقایسه با دنیا در تدوین بسته‌های سیاستی کلان عقب نیستیم، اما متأسفانه اجرا نمی‌شوند. بنابراین باید چند مداخله نقطه‌ای دارای اولویت در موضوعات مهم کشور مشخص شود.

وی اظهار کرد: سازمان ملی بهره‌وری ایران در راستای مداخلات نقطه‌ای، سه بازی در حوزه بهره‌وری برای نوجوانان و جوانان طراحی کرده است که دو بازی پایلوت شده است. این بازی‌ها می‌تواند در مدارس انجام شود و کارگروهی بین مدارس در حوزه بهره‌وری تشکیل دهیم تا مسائل این حوزه اشاعه یابد.  

همچنین در این نشست، اشرف السادات موسوی لقمان به ضرورت پژوهش «طراحی الگوی عملیاتی برای بهبود بهره‌وری اقتصادی خانواده با استفاده از نگاشت نهادی» که توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران انجام شده، اشاره کرد و گفت: سبک زندگی اقتصادی خانواده‌ها متنوع شده است و نیاز به الگونمایی دارد، از طرفی خانواده عامل فعال و غایت نظام بهره‌وری است و تحولات در کنش اقتصادی خانواده شکل می‌گیرد. از این رو، نهایت نظام بهره‌وری این است که فرهنگ بهره‌وری در خانواده‌ها درونی شود و آنها به بهره‌وری کامل برسند.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد خانواده با ارائه تعریفی از خانواده بهره‌ور، افزود: بهره‌وری خانواده را می‌توان در بعد اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد که در بُعد اقتصادی آن، خروجی‌های ملموس و قابل اندازه‌گیری داریم که در واقع به جنبه کارایی آن اشاره دارد و بُعد اجتماعی خانواده که مربوط به تعامل و گفت‌وگویی است که در خانواده شکل می‌گیرد و جنبه اثربخشی خانواده را در بردارد.

وی با اشاره به فرارفتار اقتصادی خانواده تصریح کرد: عرصه‌های کنش‌ورزی اقتصادی، اقتضائات نظام خانواده و مؤلفه‌های فرهنگ بهره‌وری (تدبیر اقتصادی مبتنی بر عقلانیت دینی) سه رکن اصلی فرا رفتارهای اقتصادی بهره‌ور خانواده هستند.

اشرف‌السادات موسوی بهبود و تسهیل زنجیره خلق ارزش خانواده را از مسائل اولویت‌دار دانست و عدم وجود حکمرانی واحد، عدم ارزیابی و پایش مستمر دستگاه‌ها در دستیابی به اهداف، عدم وجود آینده‌نگاری و عدم وجود نگاه فرهنگی و پیشگیرانه در زمینه فرهنگ اقتصادی، ضعف مجموعه‌های دولتی در نگاه سیستمی و کنترل در اجرا را از جمله آسیب‌های شناسایی شده در این پژوهش برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تأمین امنیت اقتصادی خانواده، توجه به بهره‌وری اجتماعی خانواده، تقویت ظرفیت‌های خویشاوندی، قومی و محلی در تعاملات اقتصادی، بهبود عملکرد خانواده در حوزه مصرف و حوزه سرمایه‌گذاری، بازیافت، افزایش سطح سواد و قدرت تصمیم‌گیری اقتصاد خانواده را به‌عنوان توصیه‌های سیاستی در زمینه بهره‌وری اقتصاد خانواده پیشنهاد کرد. 

در این نشست، کارشناسان و متخصصان حاضر در جلسه به بیان نظرات خود در خصوص نقاط قوت گزارش «بهره‌وری اقتصاد خانواده» پرداختند و پیشنهادهای و راهکارهای خود را ارائه کردند.

منبع: وبسایت سازمان بهره وری

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *