دولت باید زمینه را برای رشد کارآفرینی فراهم کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد دولت باید بستر و زمینه‌ای را فراهم کند تا کارآفرینی به راحت‌ترین روش امکان‌پذیر باشد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از صداوسیما، سید غنی نظری خانقاه با بیان این كه كسب‌وكارها نیازمند زمینه‌ای برای تسهیل گری می‌باشد، گفت: هر فرد كه می‌خواهد اقدامی را در راستای كسب‌وكار شروع كند، باید از حمایت دولتی برخوردار باشد تا زمینه مناسب برای كسب‌وكار او فراهم شود.

وی با اشاره به قوانین متعدد از جمله رفع موانع تولید و تسهیل مجوزهای كسب‌وكار اظهار كرد: متأسفانه باز هم كارآفرینان گرفتار هستند و كارشناسان این حوزه هم می‌دانند كه برخی دستگاه‌ها مانعی اصلی بر سر راه كسب‌وكار می‌باشند. یك كارآفرین به‌محض شروع كار، سر و كارش را كرام‌الكاتبین و نهادهای مختلف است كه استعلام‌های مختلفی می‌گیرند كه منجر می‌شوند كارآفرینان به‌جای شروعِ كسب‌وكار به سمت دلالی روی بیاورند.

نظری خانقاه ادامه داد: اگر فردی پولی هم در اختیار دارد و خواستار شروع كسب‌وكار و دریافت مجوز باشد، باید استعلام‌های مختلفی از چندین دستگاه بگیرد و در این پروسه به‌قدری كاغذ و برگه در اختیار او می‌گذارند كه فقط باید كفشی آهنین به پا كرد و مشكلات را حل نمود.

وی افزود: دستگاه‌های دولتی علی‌رغم این كه نظام و حاكمیت و مجلس تأكید دارند كه برخی امور باید در بخش خصوصی حل‌وفصل شود، هنوز هم واكنش مثبتی نشان نمی‌دهد.

در همین زمینه بخوانید:

ضرورت ترویج فرهنگ کارآفرینی در برنامه هفتم توسعه

کارآفرینی در اقتصاد ناپایدار جهان امروز

در تصویب طرح مجوزهای كسب‌وكار دیدیم كه چه اتفاقی افتاد؛ تمام ادارات به‌جای همكاری و همراهی و گرفتن دست كارآفرین پای او را می‌گیرند. افراد متعددی در این زمینه به ما مراجعه می‌كنند و از رادیو گفت‌وگو سپاسگزارم كه به چنین مواردی رسیدگی می‌كند.

نظری خانقاه در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو لزوم تسهیل‌شدن مباحث بیمه‌ای و تأمین اجتماعی را خواستار شد و افزود: در این صورت مردم به كارآفرینی ترغیب می‌شوند و در غیر این صورت كسانی كه پول و سرمایه دارند، به حوزه دلالی ورود كرده و از سود آن بهره‌مند می‌شوند.

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر تأكید كرد كه دولت باید بستر و زمینه‌ای را فراهم كند تا كارآفرینی به راحت‌ترین روش امكان‌پذیر باشد درحالی‌كه می‌توان كسب‌وكارهای اینترنتی و دیجیتال را به‌راحتی تسهیل كرد تا جوانان در پی كار باشند.
وی در پاسخ به سؤال یكی از مهمانان برنامه گفت: بحث اینترنت با تسهیل مجوزهای كسب‌وكار دو مقوله مجزا بوده و بنده نیز مخالف كندی اینترنت هستم و به‌كرات تذكرات متعددی درباره كندی اینترنت داده‌ام و شخصاً سه مورد سؤال دراین‌رابطه مطرح كرده‌ام.

نظری خانقاه با تأكید بر این كه مجلس چنین موضوعاتی را رها نمی‌كند، تصریح كرد: هفته گذشته نیز آقای پورابراهیمی درباره كندی اینترنت از وزیر سؤال پرسید و سه ماه زمان داده شد تا پاسخ‌دهی صورت گیرد.

وی افزود: وزیر اذعان داشت كه در جاهای مختلف تلاش‌هایی صورت می‌گیرد و بسترهایی در این زمینه فراهم شده است و علی‌رغم شرایط تحریمی دستگاه‌هایی وارد كشور می‌شود و به‌واقع باید از این تلاش‌ها تشكر كرد؛ ولی باز هم برخی پروژه‌ها نصفه و نیمه باقی‌مانده است.

نظری خانقاه گفت: مجلس علاقه‌مند است بخش خصوصی در این زمینه همراهی كند؛ چون در بسیاری موارد می‌تواند همگام و همراه با دولت باشد و جایی نیست كه بخش خصوصی به مجلس مراجعه كند و مورد حمایت واقع نشود. 

مطالب مرتبط:

برگزاری کارگاه آموزشی «نوآوری در کارآفرینی اجتماعی»

آیا آماده ورود به عرصه کارآفرینی هستید؟

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *