نقش شرکت‌های کوچک و نوپا در نفوذ نوآوری در صنایع

همگام شدن با مسائل روز، نیاز به خلاقیت دارد و هر کسب‌وکاری بسته به نوع فعالیتی که دارد می‌تواند با کمک نوآوری در تعامل با ذینفعان خود موفق عمل کند. به نظر می‌رسد کسب‌وکارهای بزرگ و صنعتی برای تحقق این امر بتوانند از پتانسیل‌های شرکت‌های کوچک و متوسط بهره‌مند شوند، چون این شرکت‌ها بسیار چابک‌ترند و به‌راحتی می‌توانند تغییرات را اعمال کرده و این نوآوری‌های جدید را در هر صنعتی با توجه به ماهیت آن جا بیندازند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از اتاق تهران، مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در یادداشتی با اشاره به ضرورت استفاده از نوآوری در همه کسب‌وکارها، حتی کسب‌وکارهای بالغ، عنوان می‌کن که بنگاه‌های بزرگ و صنعتی می‌توانند برای به‌روزرسانی فعالیت‌های خود از شرکت‌های کوچک نوآور و خلاقیت‌های فناورانه آنها سود ببرند.

حدود چند دهه است که در ایران صحبت از استارت‌آپ‌ها و اهمیت مقوله نوآوری رواج پیدا کرده است. در این میان، هرگاه صحبت از نوآوری می‌شود، گمان می‌رود این اکوسیستم تنها شامل شرکت‌های استارت‌آپی و کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است. اما واقعیت این است که نوآوری به هیچ‌وجه نمی‌تواند تنها معطوف به یک بخش از صنعت باشد.

به بیان دیگر، لازم است نوآوری در همه صنایع کشور با هر قدمتی و پیشینه‌ای که هستند، چه کسب‌وکارهای نوپا و چه شرکت‌های بالغ نفوذ کند. چراکه، در عصر حاضر و در دنیایی که رقابت تا این حد مشکل است بدون بهره‌گیری از فناوی‌های نوین نمی‌توان در بازار دوام آورد.

این موضوع در کشور ما که با عدم ثبات اقتصادی روبرو هستیم و شرایط کسب‌وکار داخلی در این سال‌ها به واسطه تحریم‌ها بسیار سخت شده است، بیشتر صدق می‌کند. به همین دلیل است که همواره معتقدم نوآوری می‌تواند راهگشای کسب‌وکارها به‌ویژه شرکت‌های کوچک و نوپا باشد.

طبق آمار موجود، تعداد زیادی از شرکت‌های نوپا در همان سا‌ل‎های ابتدایی تاسیس خود محکوم به شکست می‎شوند و تعداد اندکی از آنها می‌توانند مراحل اولیه را با موفقیت پشت سر بگذارند، در ایران این ماجرا شدت بیشتری دارد چراکه، شرایط به مراتب سخت‌تر است. تحریم، بازار پیچیده، قیمت‌گذاری و اقتصاد دستوری حاکم بر کشور عملا فضای رقابت را تنگ کرده و رقابت تنها بر سر مزیت و نوآوری‌های موجود در محصولات و خدمات قابل ارائه است که برای کسب‌وکارها مزیت تلقی می‌شود.

از این رو، ضروری است که کسب‌وکارها با تمرکز بر انواع نوآوری در سه حوزه محصول، فرآیند و اجرا بتوانند بقای خود را تضمین کنند. البته، در ایران تمرکز یا روی محصول است و یا روی فرآیندها و فناوری‌های نوین و در مباحث اجرایی این فرآیندها کمتر دیده شده است. البته کسب‌وکارهایی که فعالیت اصولی دارند، معمولا این مورد را نیز لحاظ می‌کنند و این دقیقا همان‌جایی است که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا می‌توانند از آن استفاده کنند.

چراکه، نوآوری در محصول و فرآیند هزینه‌بر است اما، نوآوری در اجرا دقیقا همان‌جایی است که شرکت‌های کوچک می‌توانند با صرف هزینه اندک رقبای خود را کنار زده و با پیاده‌سازی نوآوری در ارائه خدمات جایگاه خود را در بازار ثابت نگه دارند.

از طرفی، کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی در ایران هرروزه با قوانین و مقررات جدیدی مواجه هستند که برای به‌روز کردن خود نسبت به این تغییرات باید چابک باشند. موارد بسیاری از این دست است که شاید در هیچ کتاب و دستورالعملی هم نوشته نشده باشد.

همگام شدن با مسائل روز، نیاز به خلاقیت دارد و هر کسب‌وکاری بسته به نوع فعالیتی که دارد می‌تواند با کمک نوآوری در تعامل با ذینفعان خود موفق عمل کند. به نظر می‌رسد کسب‌وکارهای بزرگ و صنعتی برای تحقق این امر بتوانند از پتانسیل‌های شرکت‌های کوچک و متوسط بهره‌مند شوند، چون این شرکت‌ها بسیار چابک‌ترند و به‌راحتی می‌توانند تغییرات را اعمال کرده و این نوآوری‌های جدید را در هر صنعتی با توجه به ماهیت آن جا بیندازند.

مطالب مرتبط:

سرعت‌گیرهای نفس‌گیر استارتاپها

شروط چرخه صنعتی‏‌سازی کارآمد

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *