ضرورت ادغام چند نهاد دولتی برای هم افزایی و هدفمندی بهره وری کشور

یک سوال راهبردی اینکه چرا این چند سازمان مجزا ولی با ماموریت مشترک به صورت هم افزا و هدفمند در کنار هم قرار نگیرند و بحث زمین مانده «بهره‌وری» را که در شرایط فعلی اکسیر توسعه کشور است، به سامان نرسانند؟

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، علی اکبر اولیاء، رئیس اسبق سازمان بهره‌وری در یادداشتی نوشته است:

خوشبختانه چندیست «بهره‌وری» در کانون توجه رئیس جمهور محترم به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور قرار گرفته است. رئيس جمهور برای هدایت امور اجرایی کشور و بنابر اصل ۱۲۶ قانون اساسی دو ابزار مهم برنامه‌ریزی و امور اداری را در اختیار دارد.

این روزها که جایگاه سازمان ملی بهره‌وری ایران برای ایفای نقش موثرتر مورد بحث قرار گرفته به نظر می‌رسد انتزاع این سازمان از سازمان امور اداری و استخدامی و الحاق آن به سازمان برنامه و بودجه با توجه به نبود فعلی گرایش بهره‌وری در این سازمان و نیز نابهره وری «برنامه و بودجه» چندان کارساز و راهگشا نباشد.

از طرفی یک تجربه موفق در سال‌های اخیر تاسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این سازمان نوپا در شکل‌دهی اکوسیستم جدید و به میدان آوردن جوانان تحصیل کرده موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورده است. نکته قابل توجه در این زمینه اینکه اگر تلاش‌های انجام شده و در دست اقدام به بهره‌وری بیشتر در کشور منتج نشود، مقصودی حاصل نشده است.

مطلب دیگر موسسه استاندارد است که آن هم با با توجه ماموریت فراگیر از وزارت صنایع منفک و زیر نظر مستقیم رئیس جمهور قرار گرفته است. این موسسه نیز مسئولیت و ماموریت ارتقای کیفی محصولات تولیدی و خدماتی را به عهده دارد و هدفش ارتقای بهره‌وری است.

ریاست جمهوری یک موسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی هم مستقیماً در اختیار دارد که از ظرفیت علمی و پژوهشی بالایی برخوردار است.

یک سوال راهبردی اینکه چرا این چند سازمان مجزا ولی با ماموریت مشترک به صورت هم افزا و هدفمند در کنار هم قرار نگیرند و بحث زمین مانده «بهره‌وری» را که در شرایط فعلی اکسیر توسعه کشور است، به سامان نرسانند؟

به نظر می‌رسد مجموعه جدید این توانایی را دارد که هم سازمان‌های موضوع اصل ۱۲۶ را متحول کرده و بهره‌ور سازد هم در سایر بخش‌ها منشا اثر و تحول ساز باشد. امید آنکه این معنا در بررسی‌های مجلس در چهارچوب برنامه هفتم مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

 نقدی بر عملکرد سازمان ملی بهره‌وری؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

 نقش فراموش‌شده سازمان برنامه و بودجه در ارتقای بهره‌وری

تصمیم سخت برای بهره‏‏‌وری

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *