تاثیر هوش مصنوعی بر بهره‌وری کسب‌وکار

کمک هوش مصنوعی، احساس مشتری را بهبود می‌بخشد، نیاز به مداخله مدیران را کاهش می‌دهد و سبب حفظ کارکنان در سازمان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، گیتا جهانگیری، مشاور سازمان ملی بهره‌وری در یادداشتی نوشته است:

مؤسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که حدود دو سوم مشاغل فعلی در دهه آینده تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و یک‌چهارم تا نیمی از کار‌هایی که اکنون به‌وسیله انسان‌ها انجام می‌شود، به الگوریتم‌ها سپرده خواهد شد.

مک‌کینزی هم گزارشی منتشر کرده که در آن رشد سالانه ۴/۴ تریلیون‌دلاری مبتنی بر هوش مصنوعی را برای اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده است. در این گزارش آمده است که تاثیر هوش مصنوعی مولد بر بهره‌وری می‌تواند تریلیون‌ها دلار به اقتصاد جهانی بیفزاید.

آخرین پژوهش‌ها تخمین می‌زند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند سالانه معادل ۲/۶ تریلیون دلار به ۴/۴ تریلیون دلار فعلی (در ۶۳ مورد کاربردی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند) اضافه کند. قطعیت دستیابی به چنین اعداد نجومی هنوز قابل پیش‌بینی نیست، اما بد نیست ببینیم هوش مصنوعی قرار است چگونه چنین رویای بزرگی را محقق کند؟

بی‌تردید یک معیار کلیدی برای بررسی پیامد‌های فناوری بر اقتصاد، رشد بهره‌وری کارکنان است که با میزان خروجی (ستاده) کار یک کارمند در ساعت تعریف می‌شود. این آمار به ظاهر خشک برای هر فرد شاغل اهمیت دارد، زیرا مستقیماً بر میزان درآمد او در هر ساعت تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر انتظار می‌رود بهره‌وری بالاتر به دستمزد‌های بالاتر منجر شود.

از آن‌سو، فناوری‌های هوش مصنوعی مولد قادر به تولید محتوای نوشتاری، گرافیکی و صوتی یا برنامه‌های نرم‌افزاری با کمترین مشارکت انسانی هستند؛ بنابراین حرفه‌هایی مانند تبلیغات سرگرمی و کار‌های خلاقانه یا تخیلی، اولین مشاغلی هستند که تاثیر این فناوری‌ها را حس می‌کنند. افراد شاغل در این حرفه‌ها احتمالاً باید نگران باشند که شرکت‌ها، هوش مصنوعی مولد را جایگزین آنان کنند، اما اقتصاددانان نگاه دیگری به این روند دارند؛ آن‌ها پتانسیل زیادی را در افزایش بهره‌وری نیروی کار مشاهده می‌کنند.

مطالعه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی مولد، بهره‌وری سالانه ۱/۵ درصد رشد می‌کند که این میزان تقریباً دو برابر سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ است. مک‌کینزی بلندپروازتر است و می‌گوید این فناوری و سایر اشکال اتوماسیون، در سال ۲۰۳۰ «مرز‌های بهره‌وری را با افزایش ۳۰ درصدی» جابجا خواهد کرد.

یکی از جدیدترین مطالعات مشترک دانشگاه استنفورد و ام‌آی‌تی نشان می‌دهد که ابزار‌های هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها، تا ۱۴ درصد به افزایش بهره‌وری کارکنان کمک می‌کنند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، استفاده از هوش مصنوعی، در برخی موارد بر داشتن تجربه کاری واقعی غلبه می‌کند؛ کارکنان بخش خدمات مشتریان با دو ماه تجربه که از پشتیبانی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به همان خوبی یا بهتر از کارکنانی با بیش از شش ماه تجربه کار بدون هوش مصنوعی عمل می‌کنند!

پشتیبانی هوش مصنوعی می‌تواند به‌ویژه برای کارگران تازه‌کار یا کم‌مهارت مفید باشد. کارگران با تجربه کمتر، از توصیه‌های هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن و یادگیری مجموعه مهارت‌هایی که معمولاً به تجربه نیاز دارند استفاده می‌کنند. این مطالعه خاطرنشان می‌کند که استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی بر کارکنان باتجربه یا بسیار ماهر تاثیر کمتری می‌گذارد و حتی گاهی اوقات عامل حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود.

دیگر یافته در این زمینه، این است که کمک هوش مصنوعی، احساس مشتری را بهبود می‌بخشد، نیاز به مداخله مدیران را کاهش می‌دهد و سبب حفظ کارکنان در سازمان می‌شود.

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *