سازمان ملل: تغییر اقلیم بر حق حیات، بقا و رشد کودکان اثر گذاشته

سازمان ملل متحد می‌گوید که یک محیط زیست پاکیزه، سالم و پایدار حق کودکان است و دولت‌ها باید فورا برای اطمینان از این موضوع وارد عمل شوند.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز، کمیته حقوق کودکان سازمان ملل در گزارشی تازه گفت که تغییر اقلیم بر حق حیات، بقا و رشد کودکان اثر گذاشته است.

این نهاد گفت که کودکان جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌ها هستند، اما صدای آنها به ندرت در مباحثات تغییر اقلیم شنیده می‌شود.

این گزارش رهنمون‌های تازه‌ای را در اختیار دولت‌ها می‌گذارد تا به آن عمل کنند و با کمک جوانان تنظیم شده شامل از دور خارج کردن سوخت‌های فسیلی و انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

کشورهای عضو سازمان ملل همچنین ملزم خواهند شد برای حفاظت از کودکان در برابر آثار زیانبار تغییر اقلیم تدابیری اتخاذ کنند، از جمله نظارت بر کیفیت هوا، اعمال مقررات در زمینه امنیت مواد غذایی و مقابله با تصاعد و مسمومیت ناشی از قرار گرفتن در معرض سرب.

کشورها همچنین باید به «ارتباط آشکار و درحال ظهور» میان تغییر اقلیم و سلامت روان کودکان رسیدگی کنند و اضطراب و افسردگی محیط زیستی را به عنوان عوارض درحال افزایش شناسایی کنند.

سازمان ملل می‌گوید که جوانان باید در فرآیند تنظیم راهنماهای تازه در این زمینه نقش ایفا کنند.

در همین زمینه بخوانید

جنگل‌های آمریکا تا سال 2070 نه جاذب کربن، بلکه تولیدکننده آن خواهند بود

محققان: انسان‌ها بدون‌شک در افزایش بی‌سابقه دمای زمین نقش داشته‌اند

پس از تغییر اقلیم، زمین ما چگونه خواهد بود؟

این گزارش می‌گوید که دولت‌ها نه فقط مسئول حفاظت از کودکان در برابر آسیب‌های فوری هستند، بلکه باید در برابر آثار آتی تغییر اقلیم هم از آنها محافظت کنند و می‌توان دولت‌ها را به خاطر خسارات زیست محیطی در داخل مرزها و حتی ورای آن پاسخگو شناخت.

این گزارش در پی دو دور رایزنی با کشورها، نهادهای حقوق بشر، نهادهای بین المللی، کارشناسان و یک کمیته مشورتی متشکل از ۱۲ مشاور جوان تغییر اقلیم تهیه شد.

این کمیته نظر بیش از ۱۶ هزار کودک از ۱۲۱ کشور درباره آثار تغییر اقلیم و آثار افت کیفیت محیط زیست بر زندگی و جامعه را دریافت کرد.

ان اسکلتون، که ریاست کمیته حقوق کودکان سازمان ملل را به عهده دارد، در بیانیه‌ای گفت که این خطوط راهنما می‌تواند «اهمیت حقوقی زیاد و فراگیری» داشته باشد چون وظیفه دولت‌ها برای حفاظت از کودکان در برابر آسیب‌های زیست محیطی را روشن می‌کند.

کارتیک ۱۷ ساله، فعال اقلیمی و حقوق کودکان از هند که از مشاوران جوان کمیته است، گفت: «کودکان معماران، رهبران، متفکران و عوامل تغییر در جهان امروز هستند. صدای ما مهم است و حق ماست صدایمان شنیده شود.»

دانشمندان و سیاستمداران می‌گویند که سیاره ما به دلیل تغییر اقلیم با بحران روبروست و دانشمندان می‌گویند شکی نیست که تغییر سریع اقلیم ناشی از فعالیت‌های انسانی در دوران صنعتی است.

آثار تغییر اقلیم شامل:

  • رویدادهای فراوان تر و شدیدتر آب و هوایی مثل موج های گرما، خشکسالی و سیل
  • ذوب سریع یخچال ها و یخسارها (ice sheet) که عامل بالا آمدن سطح دریاهاست
  • کاهش شدید پوشش یخی دریای شمالگان
  • گرم شدن اقیانوس ها و موج های گرما در دریاها

منبع: بی بی سی

مطالب مرتبط:

تغییرات اقلیمی؛ سال ۲۰۲۲ به اندازه وسعت سوئیس از جنگل‌های استوایی کاسته شد

از خوزستان تا آمریکا؛ تغییرات اقلیمی تابستان را برای ۸۰ درصد جمعیت زمین گرم‌تر کرد

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *