ارتقای مدیریت ایمنی مواد غذایی در دستور کار سری‌لانکا با همکاری سازمان بهره وری آسیایی

دبیرخانه ملی بهره وری (NPS) با همکاری دبیرخانه سازمان بهره وری آسیایی یک پروژه خدمات تخصصی فنی (TES) را در مورد آموزش مربیان در زمینه مدیریت ایمنی غذا برای سریلانکا، برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از وبسایت سازمان بهره وری آسیایی، این پروژه پنج روزه بر افزایش آگاهی دست اندرکاران و کارشناسان کشور در زمینه مدیریت ایمنی مواد غذایی و توسعه مربیان در این زمینه متمرکز بود.

در این دوره، 48 شرکت کننده، از جمله نمایندگانی از وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت، موسسه فناوری صنعتی، NPS، سازمان های صدور گواهینامه، SME ها و شرکت های مختلف مرتبط با مواد غذایی حضور داشتند. همچنین دانشجویان دانشکده علوم و صنایع غذایی نیز در آن حاضر بودند.

زنجیره‌های ارزش غذایی سریلانکا از مناطق اکولوژیکی متنوع و تنوع زیستی فراوان آن بهره می‌برد و امکان کشت طیف وسیعی از محصولات مغذی از جمله میوه، سبزیجات، غلات و برنج را فراهم می‌کند.

در همین زمینه بخوانید

ظهور سیستم‌های توزیع مواد غذایی مدرن

نقش هوش مصنوعی در کشاورزی دقیق و امنیت غذا

بهره‌وری پایین بخش کشاورزی می‌تواند در آینده مخل امنیت غذایی کشور باشد

با این حال، نگرانی‌های فزاینده در مورد سلامت و گسترش فرصت‌های صادراتی به مناطقی با استانداردهای سختگیرانه ایمنی مواد غذایی مانند اتحادیه اروپا، خاورمیانه، ایالات متحده آمریکا و سایرین، بر ضرورت افزایش آگاهی و مدیریت ایمنی غذایی سریلانکا تاکید کرده است.

این آموزشها توسط یک مدرس از مالزی و دو نفر از سریلانکا، که دانش و تجارب خود را در مورد جنبه های عملی ایمنی مواد غذایی، سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) و استانداردهای بین المللی و ملی ایمنی غذا ارائه کردند، برگزار شد.

محورهای آموزشی

موضوعات پوشش داده شده مربوط به زنجیره های ارزش غذایی، الزامات و استانداردهای قانونی و نظارتی ایمنی مواد غذایی برای سریلانکا، FSMS پیشرفته، تفکر مبتنی بر ریسک در FSMS، کنترل خطر و اجرا، و وضعیت SME های بخش مواد غذایی در سریلانکا بود.

این پروژه همچنین شامل بررسی در مورد شیوه های خوب در ایمنی مواد غذایی و برنامه های پیش نیاز بود. پیاده سازی FSMS در شرکت های کوچک و متوسط، چالش ها، راه حل های پیشنهادی، و بهترین شیوه ها در FSMS و بررسی نمونه های موفق در این زمینه از موضوعات مطرح شده به شمار می آمد.

همچنین در این دوره، تمرین‌های گروهی بر روی ارزیابی تحلیل ریسک، اقدامات کلیدی در اجرای FSMS برای SMEها و حوزه‌های کاربردی برای دیجیتالی‌سازی در FSMS انجام شد.

مطالب مرتبط:

کارگاه آموزشی «نوآوری در مواد غذایی» به‌منظور ارتقای بهره‌وری برگزار شد

زنجیره های ارزش غذایی پایدار

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *