انتشار گزارش شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۳/ ایران صعود کرد یا نزول؟

ایران در گزارش شاخص نوآوری جهانی Global Innovation index (GII) سال ۲۰۲۳ در میان ۱۳۲ کشور رتبه ۶۲ را به خود اختصاص داد. 

به گزارش پایگاه خبری بهره ورنیوز به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، بر اساس این گزارش، کشور سوئیس همچون سال گذشته رتبه نخست را به خود اختصاص داده و سوئد و ایالات متحده آمریکا به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند؛ این در حالی است که در گزارش سال گذشته ایالات متحده آمریکا رتبه دوم و سوئد رتبه سوم را به خود اختصاص داده بودند.

در این گزراش، جمهوری اسلامی ایران در میان 132 کشور رتبه 62 را به خود اختصاص داده و نسبت به گزارش سال قبل 9 رتبه نزول داشته است. همچنین، این گزارش علاوه بر رتبه جهانی، برای هر کشور رتبه منطقه‌ای و رتبه در گروه درآمد در 4 دسته کلی (1) درآمد بالا، (2) درآمد متوسط رو به بالا، (3) درآمد متوسط رو به پایین و (4) کم‌درآمد را نیز ارائه کرده است. 

ایران در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال 2023 در جایگاه دوم (بدون تغییر نسبت به سال گذشته)، بعد از کشور هند  و پیش از کشور قزاقستان قرار دارد. در بررسی کشورهای دارای درآمد متوسط رو به پایین، ایران رتبه ششم را کسب کرده که نسبت به سال گذشته 3 درجه نزول داشته است. در این گروه به ترتیب کشورهای هند، ویتنام، اوکراین، فیلیپین و اندونزی در جایگاه اول تا پنجم قرار دارند. 

در همین زمینه بخوانید

گزارش بهره‌وری: سیاست‌های نوآوری فراگیر برای رشد اقتصادی

گزارش بهره وری: مدیریت نوآوری در همه شرایط

کاوش در راهبردها و ابزارهای نوآوری خدمات عمومی

شایان ذکر است 10 کشور صدر نشین در این رتبه بندی، در گروه کشورهای دارای درآمد بالا قرار داشته و 7 مورد آنها در قاره اروپا قرار دارند. 

 نمودار بالا امتیاز ایران در ورودی‌ها (ارکان نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت‌ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب‌وکار) و خروجی‌های (خروجی‌های دانشی و فناورانه، و خروجی‌های خلاقانه) نظام نوآوری در سال های 20222 و 2023 را نشان می‌دهد. وضعیت ورودی‌ها در سال میلادی جاری دارای تنزل بوده، اما با این وجود رشد 1.3 امتیاز خروجی‌های خلاقانه می‌تواند نویدبخش باشد. 

بالاترین امتیاز مربوط به معیار پیچیدگی بازار است که خود از زیرمعیارهای (1) اعتبارات، (2) تجارت، متنوعسازی بازار و اندازه بازار و (3) سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. البته کسب رتبه سوم در زیرمعیار سرمایه‌گذاری با توجه به نقص اطلاعات گزارش‌شده قابل اتکا نمی‌باشد.  همچنین در ادامه وضعیت رتبه ایران در هر معیار نیز ارائه شده است. 

در بررسی عملکرد ورودی‌ها و خروجی‌های نوآوری مطابق با نمودار زیر، ایران به صورت کارا عمل کرده است (البته از یاد نبریم که وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود نیافته است).

 در بررسی رتبه کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) مطابق با آنچه در نمودار زیر ارائه شده است، ایران در میان 20 کشور عضو در سال 2023 رتبه 12 را به خود اختصاص داده است در حالی که در سال 2022 در جایگاه دهم قرار داشته است. 

 کشورها در مقوله عملکرد در نوآوری به دو دسته کلی پیشروها/ صف‌‌شکن‌ها (Breaking barriers) و  دنبال‌کننده‌ها (climbers) تقسیم می‌شوند. در این گزارش، نام ایران در میان کشورهایی که در 10 سال گذشته رشد چشمگیری در میان دسته دنبال‌کننده‌ها داشته است، به چشم می‌خورد؛ به نحوی که از رتبه 113 در سال 2013 در سال جاری ایران به جایگاه 62، صعود داشته است. 

مطالب مرتبط:

گزارش بهره‌وری: مسیرهای سیستم ملی نوآوری

اولین وزیر نوآوری جهان

اشتراک گذاری:



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *